Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1868 ggr
[JeanetteK]
2014-08-15 08:54

Typiskt Skogkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra med er som är bra på norsk skogkatt. Jag har en katt som heter Sotan. Hans pappa är norsk skogkatt och tjuvparade sig med grannens huskatt när han rymde en gång. Sotan bodde hos min pappa som gick bort 2005. Då tog vi över honom. Han var väldigt ledsen och åt dåligt och låg mest och deppade. Sakta men säkert så gick det över. Nu har han bott hos oss i nio år (han fyllde 11 år nu i sommar) och är en underbar katt. Han har lite egenheter och jag tänkt att det är pga det han var med om, men nu har jag hört att de är typiska för skogkatter. 

  • Han pratar jättemycket och jättehögt. Han står gärna och pratar med en vägg och det ser ut som han verkligen pratar med någon. 

  • Han är helt fixerad vid kartonger. 

  • Han går inte ut trots att han får. Han sitter mest i dörren och myser. 

  • Han vill inte vara i famnen, men ligger gärna nära tryckt mot kroppen på mig, men om jag försöker hålla om honom går han. 

  • Han äter i perioder för snabbt och kräks lätt.

Skulle vara jätteroligt att få höra om detta är typiska beteenden för just skogkatter eller om det är han som är speciell. 

Det här med att han kräks lätt har hängt med hela tiden. Han var extremt mager från början då han matvägrade. När han väl började äta så hade han svårt att balansera hur han åt och antingen hetsåt eller inte alls. Men det är jättemycket bättre nu - även om detta händer ibland fortfarande. 

Han är jättespeciell och skiljer sig från våra andra katter. Han är min ögonsten helt klart! ❤️

Annons:
ChristineL
2014-08-15 09:10
#1

Tänk på att katter är individer ;)

Men visst räknas väl skogisar som någon av de mer pratsamma raserna, det där med kartonger är en typisk kattgrej=inte rasrelaterat, min skogis får inte gå ut men försöker om han får chansen och man kan bära runt på honom precis hur som helst.

[JeanetteK]
2014-08-15 09:18
#2

#1 Jo, visst vet jag att dom är individer. 🙂Jag blev bara lite förvånad när jag fick höra att det var "typiskt skogis" att t ex prata med väggen och inte gå ut. Eftersom han är rejält olik våra andra katter och han mådde så dåligt när han kom så har jag kopplat samman detta. Är mest bara lite nyfiken då jag inte vet något om skogkatter som ras.

Kronängens
2014-08-16 20:39
#3

Skogkatter kan vara lite lågmält pratsamma tycker jag. De har ett lustigt läte förutom jamandet, prrrrr eller något sådant låter det. Svårt att skriva ut. Kräkningar är inte rastypiskt och jag tror att alla katter älskar kartonger.

Jag tycker att norska skogkatter är lugna, trygga, underbara och mysiga. Vissa tycker om att bli burna, vissa är knäkatter och vissa ligger hellre nära intill och myser. Det är en social ras som gärna är med sina människor.

Vad gäller utseendet har de en trekantig ansiktsform och trekantiga öron med tofsar på toppen och tofsar i öronen. Sett från sidan är näsan eller profilen rak och övergår i en rundad panna.  Kroppen är lång och högbent. De har en speciell pälskvalitet med underull och täckhår. Pälsen är semilång med varierar i längd efter årstiden.

[JeanetteK]
2014-08-16 21:34
#4

#3 Tack för ditt svar! Ja det där lätet känner jag igen. :) Det känns som att jag har varit rätt ute när jag känt att han är speciell och inte särskilt typisk. Tack för era svar. :)

Upp till toppen
Annons: