Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 666 ggr
ElisabethB
5/1/14, 8:33 AM

Rätta mig om jag har fel...

…men när jag läser om den norska skogkatten så får jag intrycket av att den är ungefär som katternas version av den norska fjordhästen (dålig liknelse, kanske). Robust, vänlig, egensinnad och klok.

Den verkar behöva en del pälsvård då den är långhårig..

Den finns i alla färger (nu pratar inte jag om "fejk-skogisar", utan riktiga)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Katzuki
5/1/14, 11:13 AM
#1

Jag tycker att det lät som en ganska bra jämförelse. De flesta uppfödare av norska skogkatter strävar efter en sund och frisk ras som inte avviker allt för mycket från den ursprungliga skogkatten.

Det är dock inte helt sant att de behöver mycket pälsvård. Det varierar otroligt mellan katt och katt och de flesta behöver mest kammas några gånger i veckan. Under våren och hösten kan de behöva lite extra kamning då de byter från vinter- till sommarpäls och tvärt om =)

Att de finns i Alla färger är inte riktigt sant. De finns i alla "vanliga" färger däremot. Och de får ha färgteckning lite hur de vill och har inga liknande regler som ragdolls och birmor som bara får ha vitt på vissa ställen och inte för mycket/lite och sånt krångligt.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

OberonsMatte
5/1/14, 11:38 AM
#2

Ja, Norsk Skogkatt är definitivt också en ras vars yttre egenskaper har formats av den norska naturen. Pälsen är utformad för att värma, skydda och stå emot väta, på ett sätt som skiljer sig tydligt från andra långhårsraser. Läste om Norska Fjordhästar att de har god fruktsamhet och det tror jag man kan säga även om Norska skogkatter eftersom det är en ras som jämfört med andra raser ofta har stora kullar.

Lynnet hos Norska skogkatter är också (oftast) väldigt stabilt och vänligt. De har (liksom Fjordhästen) ett lugnt grundtemperament, men är ändå aktiva och framåt.

När det gäller pälsvården är det den tjocka underullen som kan filta ihop sig till tovor ibland, men de svåraste pälsarna återfinns oftast hos långhåriga huskatter och blandraser.

Mina skogisar har tovor extremt sällan (och nästan bara lösa tovor i kragen som man lätt drar bort), och ändå kammar jag dem väldigt oregelbundet och sällan. Jag borde kamma dem oftare, eftersom det är det bästa de vet!

Sajtvärd Katter iFokus

Torplyktans
5/6/14, 10:59 AM
#3

Kan bara hålla med :-)

Och om jag ska vara ärligt med pälsvården så kammar jag mina Skogisar  nästan aldrig! Möjligen att jag hjälper till under våren för att jag får dåligt samvete att dem får i sig så mycket päls anas. Men aldrig några tovor.

Möjligen första året innan täckhåret har växt ut ordentlig då fick Freja lite tovor i kragen ibland men inte nu längre. Mycket värre med mina korthåriga huskatter / bondkatter som i och för sig inte tovar sig men släpper fruktansvärd mycket hår i soffan!

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: