Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3214 ggr
ElisabethB
2014-04-30 23:01

Bra uppfödare? Köpepris?

Är det någon som vet om någon bra uppfödare av Norska skogkatter som man skulle kunna skika en intresseanmälan till?

Skogisen är en av raserna jag funderar på att köpa och skulle därför vilja ha kontakt med en/flera uppfödare redan nu..

Alla tips mottages tacksamt!

Är det något speciellt man ska kolla när man ska köpa en skogis?

Vad är "rimligt sällskapspris"? När är det "oseriöst lågt" för en kattunge?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
[Kinahs]
2014-05-01 00:12
#1

Vart i Sverige söker du? (Till att börja med) :)

ElisabethB
2014-05-01 07:40
#2

Bor vid gränsen mellan Värmland och Västra Götaland, men kan tänka mig att åka en bra bit för att hitta rätt katt. Kan även tänka mig att åka till Norge (över Östfold fylke hittar jag däremot inte så bra).

Jag har inte brått utan letar efter en familjemedlem och det får ta den tiden det tar…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2014-05-01 07:45
#3

Enkel väg ca 8 tim + raster bilkörnig… Vet inte riktigt vad det blir igeografisktområde.. även södra Norge ner till Kristiansand kan jag tänka mig.

Om det blir Norge måste uppfödaren hjälpa till så alla papper är med för att få in katten i Sverige..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Nenujap
2014-05-01 10:48
#4

Vill tipsa om Little L's, i Fritsla. http://www.littlel.se Jag köpte min första katt av henne. Hade inte haft katt innan och hon lärde mig jättemycket. Har fått mycket stöttning i efterhand när det har behövts. Mycket kunnig! Välskötta och fina katter. Min lilla tjej kostade 7000:- Vill även tipsa om Kronängens i Göteborg. http://www.kronangens.se Min andra katt är från hennes uppfödning. Samma beskrivning som Little L's :) Katten jag köpte av henne kostade 6500:- I övrigt, kolla så att katten och/eller dess föräldrar, är testad för PK-Def en genetisk sjukdom. Båda uppfödarna jag nämnt har testat sina katter. Går att läsa mer om pk def på littlel.se Kolla även andra genetiska sjukdomar. Lycka till!

@Mpajunen på Instagram

OberonsMatte
2014-05-01 11:01
#5

Det finns inget pris som är "oseriöst lågt" eller "oseriöst högt". Det finns bara seriös och oseriös avel.

All registrerad avel måste följa kattförbundets regler när det gäller uppfödning och försäljning av kattungar, så har kattungarna stamtavla kan man utgå ifrån att det handlar om seriös avel, oavsett vad katten kostar. Prissättningen är fri och det finns flera möjliga faktorer som kan förklara både ett högre och ett lägre pris, även på en sällskapskatt utan defekter, t.ex. särskilda omkostnader för uppfödaren, men också  tillgång och efterfrågan i regionen och hos den enskilda uppfödaren.

Det vanligaste priset för en Norsk skogkattunge  ligger nog på 6-7000.

Sajtvärd Katter iFokus

Katzuki
2014-05-01 11:07
#6

Som Nenujap skrev är det viktigt att kolla efter de olika sjukdomar en skogisk kan ha.

De sjukdomar de flesta uppfödare testar mot är GSD IV, HCM och nu också PK-Def.

GSD IV går att gen-testa. Det innebär att om föräldrarna är fria så är alla barnen det. Däremot bör man testa kattungarna efter en förälder som är bärare av GSD IV.

HCM är en hjärtsjukdom som katterna kan få i alla åldrar. Man kan aldrig veta om katten kommer att få HCM eller ej men många uppfödare scannar katternas hjärta med jämna mellanrum, speciellt när katterna går i avel. På detta vis undviker vi att avla på katter som har fått HCM och kan upptäcka HCM tidigt så att man kan undvika linjer med mycket HCM och liknande.

Nu har det också kommit ett gen-test för sjukdomen PK-Def. Detta är dock ganska nytt och alla uppfödare har inte bestämt sig för om de ska testa för denna sjukdom eller ej ännu. Precis som GSD IV så är kattungarna efter fri-testade föräldrar också fria.

För att hitta uppfödare, speciellt runt om i Sverige, kan du gå in på skogkattslingan.com. Där finns en lista på både uppfödare och kattungar till salu.

Skogisen är inte en ras där det är vanligt med olika priser beroende på om katten ska till sällskap, utställning eller avel. Det finns självklart undantag men de flesta tar samma pris för alla. Priserna brukar ligga mellan 6 000 och 7 000.

Det viktigaste om du letar katter och funderar på om det är ett misstänkt billigt pris eller liknande är att se till så att katten har stamtavla. Har katten ingen stamtavla är den inte registrerad och räknas som en huskatt även om föräldrarna är renrasiga med stamtavla. Det är bara uppfödaren som kan fixa en stamtavla så det är inget köparen kan göra i efterhand.

Ett sista tips är att åka på någon utställning som är nära och se om det finns några skogisar och uppfödare där du kan prata med. Då kan du lära känna någon uppfödare som kanske har planer på en kull eller få bra tips om andra uppfödare! 

Lycka till!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Annons:
FruFilur
2014-05-01 11:50
#7

Kan bara instämma med de som redan svarat, mitt tips är väl att kontakta flera uppfödare, kanske även besöka dem om det är rimliga avstånd, eller besöka utställningar för att knyta kontakter och se att du klickar med uppfödaren.

I alla fall är jag som uppfödare mån om att klicka med köparen, eftersom jag gärna vill få ha fortsatt "insyn" i bebisarnas liv och levnad (kommer inte på rätt ord, jag menar inte insyn som i bestämmande och kontroll, utan att jag vill kunna få berättat för mig att katten mår bra, kanske få lite bilder, få reda på skojiga hyss, kunna besöka om man råkar ha vägarna förbi etc)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

ElisabethB
2014-05-03 22:14
#8

Hos mig får uppfödaren gärna komma och hälsa på om h*n vill, bara jag är förberedd.

skriva då och då kan bli att jag glömmer av, men tror uppfödaren hör av sig om det inte räcker med en uppdatering på facebook med jämna mellanrum..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2014-05-22 20:38
#9

Puttar ifall någon mer har tips på bra uppfödare…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

EvaSe
2014-05-22 21:28
#10

Som Katzuki sa, kolla på skogkattslingans sida

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

VargenCV
2014-05-25 20:40
#11

Jag bor vid Värmland, norr om Kongsvinger i Norge, och planerar en kull til hösten (parning juni/juli) och en till vintern. Du är välkommen att titta in på sidan och se om det är något av interesse när kattungarna kommer.

Jag har inte så många jätteextrema typer, men har så långt född upp trevliga och sosiala familjkatter av bra typ och storlek :)
www.vargskogens.com

ElisabethB
2014-05-25 20:42
#12

Låter intressant :)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Therese
2015-04-25 19:18
#13

Jag kan tipsa om Se*Hjortrongull's, verkligen en toppen uppfödare! www.hjortrongulls.se, om det nu fortfarande är aktuellt :)

Annons:
ElisabethB
2015-04-25 20:07
#14

För tillfället är det inte aktuellt med en ny katt. Däremot tackar jag ändå för tipset!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: