Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 470 ggr
Idihs
4/19/14, 10:13 AM

än en gång måste jag be er om hjälp!

Somjag nämnt tidigare har vi en lite norska som har kissat i sängen efter mycket omoch men slutade hon. Men nu har hon börjat igen :( hon är steriliserad och undersökningarna dem gjort på henne hae inte visat något. Hon har tillgång till flera lådor och dem töms mer än dagligen. ett annat problem är att hon börjat bli aggressiv mot vår andra katt (gick hur bra som helst innan mellan dem innan) vad kan detta bero på. Vi har inte fått någon ändrad familjesituation utan allt detta började ett par veckor efter steriliseringen.

Annons:
OberonsMatte
4/19/14, 11:08 AM
#1

1. Hur gammal är hon och hur länge har hon bott hos er?

2. Hur gammal är kattkompisen och hur länge har han/hon bott hos er?

3. Är de ute- eller innekatter?

4. Hur stort bor ni?

5. Hur många lådor har ni och var är de placerade?

6. Vilken typ av lådor är det?

7. Vilken kattsand är det i lådorna?

8. Hur tjockt lager av kattsand är det i lådorna?

9. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

10. Är det bara i en av sängarna hon kissar fel?

11. På vilket sätt är hon aggressiv mot kattkompisen, i vilka situationer?

12. Hur beter sig kattkompisen mot henne?

13. Hur beter sig honkatten mot övriga familjemedlemmar?

14. På vilket sätt får katterna stimulans och sina kattiga behov av social kontakt och avskildhet tillgodosedda? Klösmöbler, gömställen, utkiksplatser och tillflyktsorter, aktivering och stimulans?

Sajtvärd Katter iFokus

Idihs
4/19/14, 11:47 AM
#2

1. hon är 8 månader och har bott hos oss sedan hon var 14 veckor.

2. Den andra honkatten är 7 år och har bott hos oss sedan hon var 12 veckor

3. Dem får gå in och ut hur dem vill, dock försöker jag så att dem är inne om nätterna. 

4. vi bor på 115 kvm, hus.

5-6. 5 lådor, två uppe, två på botten och en nere i källaren. Den nere i källaren är med lock och dem går dem på ytterst sällan. Men dem andra är öppna med olika mått på kanterna.

7-9. Vi använder klumpe då hon slutade kissa förra gången när vi bytte till den. vi har bra med sand så hon kan gräva ordentligt och dem töms två gånger om dagen,  det brukar inte vara så mycket i dem då dem gör behoven ute för det mesta.

10. Det är endast i sonens säng hon kissar, har testat alla tipsen jag fick förra gången men dessa har inte hjälpt denna gången :(

11. När den andra katten kommer, reser hon ragg, fräser, morrar och slår mot henne och det är ingen speciell situation utan kan komma när som och har blivit tätare och tätare. Vilket har lett till att den andra katten numera är ute för det mesta, har slutat sova i hos oss då hon blir bortjagad. 

12. Den andra katten går undan, någon enstaka gång har hon fräst och slagit tillbaka men då har hon fått det dubbla tillbaka.

13. Kan inte säga att hon ändrat beteende mot oss i familjen förutom den andra katten.

14. Som sagt har dem tillgång till att vara ute så mycket dem vill. Annars finns det både leksaker, klösbrädor på båda planen och ett stort klätterträd från golv till tak. Katterna får mycket uppmärksamhet av oss och har givetvis möjlighet att gå undan när dem vill det. 

Som sagt blev jag ju orolig eftersom att jag upplever att detta kom efter steriliseringen så var i kontakt med veterinären för en vecka sedan och där  kollade dem både njurar, urinen och gallan men allt såg bra ut. Dem tog även blodprover och sådant men inget visade negativt.

OberonsMatte
4/20/14, 10:32 AM
#3

Jag tror inte att kastreringen har något alls med beteendet att göra. Det hade antagligen varit ännu värre om hon dessutom var fertil.

Att katter börjar kissa i en säng beror oftast på att de vill ha en mjuk, ren och bekväm toalett eller att de vill markera platsen med sin doft (blanda sin doft med den som sover där, eller dölja den som sover därs doft, beroende på om sängens innehavare står för trygghet eller oro).

Oavsett vad som utlöser de första felkissningarna kan vanan och den kvarvarande urindoften göra att beteendet fortsätter. Eftersom det endast är i sonens säng katten kissar råder jag dig att bryta vanan genom att helt enkelt ta bort den möjligheten. Stäng av möjligheten för katten att ta sig in till sonens säng genom t.ex. en nätdörr/kompostgaller i dörröppningen. Släng madrassen, köp en ny och skydda den med plastad frotté (både för att skydda madrassen från sonens eventuella kissolyckor och för att skydda madrassen när katten så småningom får tillgång till rummet igen.

Något som jag tycker är lite oroväckande är att din unga katt (som ännu inte ens uppnått social mognad) mobbar och jagar bort din äldre katt. Så ska det inte vara och anledningen till disharmonin är dels katternas medfödda personlighet och status (som är svårt att göra något åt), men framför allt det faktum att de har tillgång till fri utevistelse/ fri möjlighet att undvika varandra/ fri möjlighet att undvika att en känsla av samhörighet och acceptans byggs upp.

För att skapa samhörighet, samförstånd, harmoni och acceptans mellan katter måste de leva ihop och på så sätt reda ut sitt förhållande till varandra och inbördes status. De ska vara ett naturligt och välbekant  inslag i varandras vardag och därmed bli en symbol för trygghet (även om de väljer att leva parallella liv istället för att bli jättekompisar).

Utevistelsen måste alltså begränsas kraftigt och ske på bestämda tider (nån timme åt gången och t.o.m. per dag kan räcka). Inför också gemensamma måltider med extra god mat på bestämda tider i närheten av varandra. Plugga in Feliway-adaptrar i huset som sprider doftferomoner som får katter att känna sig trygga och harmoniska i miljön.

Överdriv tillgången till attraktiva katt-toaletter.

Lätta på spänningar genom att leka med katterna (dock inte båda på en gång).

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: