Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1531 ggr
Nenujap
2014-03-19 22:21

P-piller och beteendeförändringar

Hejsan Min Kiara, lite drygt 6 månader började löpa för ett par veckor sedan. Hon får nu p-piller. Hon ska kastreras i juni är tanken, då jag har en yngre tjej som ska göras samtidigt och båda töserna ska ställas ut (förhoppningsvis) i maj. Jag undrar hur lång tid det tar för pillren att verka. Hon har slutat rulla runt på golvet och visar inte rumpan när man klappar henne längre, men det nattliga jamandet är kvar. Det stod i bipacksedeln till pillren att en biverkan kan var beteendeförändringar. Någon som har erfarenhet av detta? På vilket sätt visade det sig? Jag undrar eftersom Kiara beter sig lite annorlunda än vanligt och skulle vilja veta om och hur andra katter reagerat innan jag berättar mer om Kiaras beteende. Vill ha svar utifrån andras katter och inte efter min egen, i nuläget. Hemskt tacksam för svar, gärna mycket detaljer ;) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
blondifire
2014-03-21 09:50
#1

hur ofta ger du henne ? en del behöver lite tätare än andra, j har en hona som blir skitgrinig på piller så vi försöker undvika dom nu ska hoon inte ha fler kullar så hon kastreras så fort hon lagt på sig lite efter senaste kullen..

S*Winsnes Wilda

Torplyktans
2014-03-21 11:46
#2

Har också en hona som inte är på lika bra humör med p-piller inte sig själv. Så vi tänkta samma som #1 att hon ska kastreras efter nästa kull.

Men att hon fortsätter jama, hm ja en del behöver var 5-6 dag eller 2 per vecka. Sen ska man inte börja med p-piller när katten löper utan vänta tills hon lugnat sig och börja ca en veck efter. (bero på hur lång paus hon brukar gjöra.

Man kan trycka ner/ stoppa löpet med p-piller med en p-piller om dagen, men det rekommenderas ej och man får absolut inte göra det med avelsdjur, har jag läst / hört.

www.torplyktan.se

Nenujap
2014-03-21 13:41
#3

Tack för svaren! Kiara har väl blivit lite grinig, skulle man nog kunna säga. Hon har också blivit aningen "vildare". Busigare och mer fartfylld, som hon var när hon var för ett par månader sedan. Sim om hon blivit yngre, mer kattungeaktig :) Detta gör mig inget alls, dock. Kanske är det grinigheten, men hon har blivit lite trotsig också. Hon vet att hon inte får vara på diskbänken och har alltid respekterat det. Men nu kan hon fånga min uppmärksamhet, jama eller liknande, och när hon är säker på att jag ser hoppar hon upp på bänken och stirrar på mig :/ Tonårstrots… Hon har i alla fall slutat jama på nätterna nu och verkar mer harmonisk sedan hon började med pillren. Aptiten, sim hade minskat när hon letade pojkar, har kommit tillbaka. Just aptiten blev jag väldigt glad att se återvända, då hon tappat lite i vikt innan. Hörde att det kunde bli så när honorna börja löpa, men det kändes inte bra att hon gick ner. Nu äter hon i alla fall som vanligt och verkar inte orolig längre heller. Så jag får väl så ut med grinigheten och trotset ett tag. Hon mår ju bättre med pillren än utan :) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Kronängens
2014-04-24 22:45
#4

Vissa honor blir griniga av p-piller. Jag har två sådana. De är släkt med Kiara…. De blir inte griniga mot människor men mot de andra katterna. Det är mycket stor skillnad på deras temperament med och utan p-piller.

Trotsigheten kan både bero på pillrena och på åldern. Eftersom hon ska kastreras snart är det nog bara att hålla ut lite till.

Upp till toppen
Annons: