Annons:
Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1329 ggr
Nenujap
3/6/14, 7:46 AM

Öva inför utställning

Hejsan I maj ska mina katter (6 månader och 4 månader nu) och jag på vår första utställning (troligtvis). Så vi är nybörjare allihopa. Jag tycker det ska bli jättekul. Men jag kan inte mer om det hela än vad jag har läst på nätet. Så jag sker tips på hur jag kan förbereda min katter inför utställningen. Inte så mycket hur man förbereder med bad och skönhetsvård utan mer den "mentala" biten. Jag "övar" dem i bärtekniken. Men mer vet jag inte hur jag ska göra. Jag är inte alls säker på att de vill stå stilla på ett bord när en främmande person tar i dem. Vad händer om de springer iväg? Skulle behöva praktiska och tydliga tips på hur jag kan öva med dem, och tänkte att det nog är bäst att börja öva nu,så vi har gott om tid på oss. Läste i en annan tråd att man ska öva dem i att kolla trekant och profil, men jag vet inte hur det går till. Hur kollar de temperament? Vet att de har en vippa eller liknande, men vad "ska" katten göra med den för att få bra bedömning? Tror att det finns risk att min yngsta tar den och sticker iväg :/ Så, som sagt, jag är jättetacksam för många, tydliga, detaljerade och praktiska tips på hur jag kan förbereda dem för utställningen. Förklara gärna så mycket som möjligt, jag är helt ny på banan. Tack på förhand! Ha de gött! /Malin

@Mpajunen på Instagram

Annons:
lynxessan
3/6/14, 8:41 AM
#1

Skulle också tycka det var intressant med lite tips och trix av erfarna :)

EvaSe
3/6/14, 6:42 PM
#2

Pröva att låta nån katten inte känner så bra titta och känna på den, gärna stående på ett bord (katten alltså, inte personen).

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Nenujap
3/7/14, 9:54 AM
#3

Får man, under utställningen, stå med och se till att katten inte drar sin kos? Hade sett ganska kul ut om domaren stod på bordet och katten satt på stolen under bedömningen :P

@Mpajunen på Instagram

EvaSe
3/7/14, 5:51 PM
#4

Ja du står bredvid och håller koll på katten.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

lynxessan
3/14/14, 11:04 PM
#5

Jag kapar lite här , hoppas det är ok :) jag har tänkt ställa ut men tänkte ha med två vänner som hjälp med allt. Får dom gå in med mig eller måste dom vänta tills det öppnar för allmänheten 2 timmar senare?

EvaSe
3/15/14, 1:27 PM
#6

#5 De får gå in med dig, jag har inte varit på nån utställning där det är begränsat hur många som är utställare/ utställd katt.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annons:
FruFilur
3/16/14, 10:57 AM
#7

#5, precis om EvaSe säger, inom rimliga gränser är det självklart OK att ha med medhjälpare/bärare/sällskap; du kanske inte ska komma med hela bekantskapskretsen om 38 personer, men tänk normalfamilj så är det ju helt grönt…

🤪Tror att de flesta utställningsarrangörer räknar med att det enbart är de "frälsta" som står där hålögda och trötta när incheckningen drar igång, risken att någon skulle vilja kliva ur sängen två-tre timmar för tidigt för att spara 40-50 spänn i inträde är väl försvinnande liten…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LittleL
5/21/14, 1:11 AM
#8

Jag kommer att vara på plats när det är dags för premiären =) Jag finns där för dig och hjälper dig tillrätta! Det minsta jag kan göra som uppfödare och något som jag gärna gör! =)

Mona22
5/22/14, 12:35 PM
#9

Jag brukar låta olika folk vända och vrida på våra katter för att de ska vara vana. Sedan vid vaccinering låter jag veterinären lyfta och kolla på katten också. 🙂

Therese
4/12/15, 4:54 PM
#10

Dagarna innan första utställningen kollade jag på massa youtubeklipp på just hur det går till. Nu vet jag att din första utställning säkert var för typ nästan et år sen… Men hur gick det?

Upp till toppen
Annons: