Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1905 ggr
[::Vera::]
2/24/14, 1:22 PM

Älskar att vara på höga höjder

Jag undrar om det är speciellt för skogkatter att vilja klättra eller vara på högre höjd?

Min älskar det, och tycker det är spännande när jag bara håller upp honom högt. Han gillar att hänga på min axel när jag går omkring, hittar alla möliga vägar upp på garagetaket, klättrar alldeles "för högt" upp i träd, sover gärna högt placerad (när han inte sover under mitt täcke eller en matta). När han var liten var jag tvungen att hjälpa honom ner från hustaket ett antal gånger (tills jag kom på var han tog sig upp). Min andra katt som är blandras bondkatt/skogis är inte alls likadan.

Någon som vet varför? Är det för spänningen, ha koll på läget etc?

Annons:
Nenujap
2/24/14, 3:15 PM
#1

Skogkatter gillar att klättra och även att ligga högt upp och "ha koll". Fast det gäller kanske med andra raser med ;) Sitta på axeln vet jag inte om det är typiskt för skogisar. En av mina gör det ibland. Speciellt om det inte är möjligt att ligga på mina bröst :/ :) Spännande med att din katt ligger under mattor. Båda mina tycker om det. Tyckte det var lite märkligt i början. Då är de inte ensamma om det i alla fall :) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

[::Vera::]
2/24/14, 4:42 PM
#2

Aha, kul att höra. Det är bara min skogis som krafsar sig in under mattor, filtar och täcken, ja egentligen allt som går att komma under och in i. Från början, när han var liten, så höll jag på att kliva på honom under mattan flera gånger när han ofta låg platt som en pannkaka under. Jag hade aldrig träffat en katt som gillar det, men vande mig efter ett tag så kollade lite extra när jag gick.

De är för roliga :-) Högt och lågt ska det vara.

Ha det bra!

ellen1960
2/24/14, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

jo det gjør de, her er mine 8 mirakler fra kullet jeg har nu, og alle liker seg i høyden 7 uker og 2 dager på kortet

[::Vera::]
2/24/14, 8:23 PM
#4

Åh, ett helt gäng av sötnosar på hög höjd! 😃. Men var är den 8:e missen? Har den trillat ner?

ellen1960
2/24/14, 8:55 PM
#5

nei en ser bare såvidt ryggen på den bak den blåtabby og hvite en bruntigret rygg

Nenujap
2/25/14, 7:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Underbara katter! #2 Jag ser oftast vart mina är. Min Kiara snart, 6 månader, kryper Ofta in under min stora matta och då vill Rafiki, 4 månader, följa efter,men hon har inte lärt sig att komma under den stora mattan än. Så om Rafiki krafsar på mattan,vet jag att Kiara är under :P En rolig lek vi gör är också med en matta. Kiara lägger sig under en julgransmatta som jag har, sen lägger jag en blinkande boll bredvid mattan och Kiara och mattan jagar den. Ser helkul ut när en matta jagar en boll :P Kan också göra tvärt om,lägga en blinkande boll under mattan. Julgransmattan är i säckväv, så ljust lyser igenom. Båda katterna gillar de här lekarna, men Kiara blir helt till sig av det. Hon lägger sig under mattan och jamar tills jag sätter igång bollen. :) (På bilden har Kiara nyss fått fram bollen från under mattan. Bilen är dock tagen för en dryg månad sedan) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
[::Vera::]
2/25/14, 11:22 AM
#7

#6 Hihi, det måste ser roligt ut! Vilken söt liten misse du har där.

Mina katter är 7 och 5 år gamla, så det har blivit lite mindre bus här hemma. Men jag brukar t ex slänga leksaker mot en matta och då tar min äldsta sats och attackerar både leksak och matta. Det brukar sluta med att han nöjd lägger sig för att vila under den. Så har vi alltid gjort.

Den äldsta har för övrigt ett roligt "ticks" för sig. Han kan vara mitt uppe i någon lek, eller komma springande, och plötsligt så måste han börja tvätta sig. Han stannar tvärt och kör en snabbtvätt av t ex benet på några sekunder, sen fortsätter han. Ser för kul ut!

Upp till toppen
Annons: