Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 847 ggr
Nenujap
1/16/14, 10:56 AM

Kan man följa doseringen?

Hej

Jag undrar över en sak med min kisses mat. Hon äter i nuläget Perfectfit Junior torrfoder. Mjukmat lite då och då.

På förpackningen till torrfodret står tabellen med utgångspunkt från kattens ålder. Kan man verkligen följa den exakt med skogisar? En 18-veckorskatt i andra raser är ju betydligt mindre i storlek. Ingen annan 18-veckorskatt jag mött har vägt 2,4 kilo.

Låter det då inte rimligt att hon får lite mer?

Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
Torplyktans
1/16/14, 5:35 PM
#1

Jag har fri tillgång till kattungar och fertila katter så det står alltid torrfoder framme och dom äter so mycket dom vill. Till och med mina kastrater som är mycket ute klara av att dosera själv än så länge. Ibland väger jag till alla fem och kolla vad som går åt per dag och det brukar stämmar ungefär.

Många foder ha ju också vikttabeller eller så står det hos kattungar min och max då kan man hålla sig till max. Lite olika med olika foder.

www.torplyktan.se

Nenujap
1/16/14, 5:59 PM
#2

Jo, det ju olika på olika foder. På här står det tabell för ålder. Jag ger lite mer än vad det står. Jag ser till att Kiara alltid har tillgång till mat och när det aldrig blir tomt i skålen äter hon jag tycker är lagom, dvs lite mer än vad som står på påsen. När jag följde tabellen strikt, blev skålen tom emellanåt och när jag då fyllde den vräkte hon i sig. Tycker personligen att det alltid ska finnas mat, så att hon kan äta lite då och då. När hon är hungrig. Tänker jag fel?

@Mpajunen på Instagram

LaSadie
1/16/14, 8:21 PM
#3

Kattungar ska ha fri tillgång till foder.

SolidShinta
1/17/14, 3:43 AM
#4

#2
Tycker att du tänker helt rätt! :) Kattungen borde ha fri tillgång till foder så att hon kan äta så mycket hon vill, eftersom hon fortfarande växer.

Nenujap
1/17/14, 5:45 AM
#5

Vad bra :) Då jag på rätt sätt då :) Tack!

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: