Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 876 ggr
Nenujap
1/16/14, 7:20 AM

Mer stimulerande hemmiljö

Hejsan Min skogis Kiara är drygt 18 veckor gammal. Jag har märkt att hon inte mår så bra av att vara ensam hemma. Jag är sällan hemifrån mer än 4 timmar åt gången, men jag märker att hon inte gillar det. Hon ska få en kattkompis, men jag har fått rådet av uppfödaren att vänta tills hon är åtminstone ett halvår. I väntan på detta undrar jag om ni har några tips på hur jag kan göra min hemmiljö mer stimulerande för henne. Kanske skulle det kunna underlätta för henne. Hon har en del leksaker framme när jag går. Hon har även ett ganska högt klätterträd, en tunnel och en "bollbana". När jag är hemma leker hon mycket med en hängande leksak som sitter fast i dörrkarmen, men då hon ibland trasslar in sig i den, lägger jag undan den när jag inte är hemma. Har ni några tips på hur jag kan göra mitt hem bättre för henne? Tacksam för svar! Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

Annons:
VildaVittra
1/16/14, 7:37 AM
#1

Varför ska du vänta? Växer dom upp tillsammans så blir de ytterst sällan debattanter utan blir superkompisar och kommer ha mycket skoj tillsammans. 

Jag skulle skaffa en till direkt utan tvekan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Torplyktans
1/16/14, 8:52 AM
#2

Fråga henne gärna varför hon tycker du ska vänta? Kan inte komma på annat än smittskydd just nu?

Jag tro inte det hänger på stimulansen i den ålder! Hon är en liten kattunge som inte vill vara själv. Vilket är helt normalt det första året tills dem är vuxen. I den punkten är det lite grann som med en valp. Dem vill helst ha kvar sina lekkompisar (eller dig) det ändras först när dem bli könsmogen och vuxen. En sån liten nyss flyttat katt har helt enkelt svårt med att vara själv. Och det är ju jätte bra att hon inte behöver det längre än 4 timmar i alla fall.

Hon skulle nog ha mest nytta av en kompis i denna ålder.

www.torplyktan.se

kulanturbo
1/16/14, 9:24 AM
#3

Håller med. En kompis vore ju jätte kul för henne.

Nenujap
1/16/14, 10:49 AM
#4

Tack så mycket för svaren! På sätt och vis håller jag med er, men jag kan inte köpa en katt till just nu. Av olika anledningar. Dels personliga och dels de råd jag fått av uppfödaren. Anledningarna jag har fått från uppfödaren är att hon behöver mer tid att knyta sig till mig. Om det kommer en katt till kommer hon binda sig mer till den än till mig. Hon sa även att om jag skaffade en katt till nu, kunde lätt uppstå konflikter om vem som bestämmer. Om jag köper en kattunge när hon är ett halvår, är hon äldst och därmed den som bestämmer. En katt i samma ålder skulle det bli mycket konkurens om vem som är ledaren. Om Kiara får mer tid att binda sig till mig och jag köper en kattunge om ett par månader, kommer den ungen automatiskt binda sig till mig med, eftersom den tar efter den äldre kattens beteende. För mig låter detta som som rimliga argument. Uppfödaren har aldrig gett mig ett dåligt råd innan och jag litar helt på henne. Så det blir ingen mer kisse förns om ett par/tre månader. Under den tiden vill jag göra det så bra för Kiara som möjligt. Så jag är inte borta mer än fyra timmar åt gången och om jag behöver iväg flera gånger på en dag ser jag till att det är ett par timmar emellan dessa tillfällen, då jag kan vara hemma med henne. Jag undrar alltså vad jag kan göra för att underlätta för Kiara tills det är dags att ge henne en kompis. Har ni några andra ideer som i nuläget inte innebär ny katt? :)

@Mpajunen på Instagram

SolidShinta
1/17/14, 3:39 AM
#5

#4

Det finns väl inget riktigt som kan ersätta din närvaro förutom en annan levande varelses tillvaro tror jag.

Min första kattunge hade lite separationsångest när han var liten, och kunde sätta sig och jama vid dörren så fort jag klev utanför den. Jag uppfattade det som att han inte gjorde det lika mycket när jag tex hade lite låg musik på. Helt enkelt lite ljud i lägenheten som när man är där. Det blev också bättre när han blev några månader äldre.
Han fick ganska snabbt en kattkompis dock. :) Då slutade han helt.
(mest grannarnas vittnesmål då han ju aldrig gjorde så när jag var hemma. 😉)

Upp till toppen
Annons: