Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 2591 ggr
ThereseEriksson
1/6/14, 5:50 PM

Kissa på golvet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, det va mkt länge sen jag va inne här och fick hjälp av er! Men nu känner jag att det är dags igen. Så här kommer mitt problem som jag gärna vill få lite råd av er med:

Jag har två st innekatter (honor). Dom är uppvuxna tillsammans men inte syskon. Den ena katten kissar emellanåt på kläder som ligger på golvet. För tillfället är lösningen att inte lägga kläder på golvet. Men förstår ju att det inte löser problemet för alltid. Hon går ofta runt och mjauar och hoppar vid ytterdörren. Jag har haft henne ett fåtals gånger ute i koppel. Hon är väldigt atletisk och älskar att hoppa och jaga laserpekaren.

Jag märker ju att min katt är olycklig hemma och nu undrar jag om någon varit med om liknande. Jag har tom funderat att ge bort henne:( Tacksam för svar

Annons:
Hanna
1/6/14, 5:53 PM
#1

Katten jag hade kissade också på saker man lämnade på golvet. Men vi fick helt enkelt se till att hänga upp sakerna (vilket ju iofs var bra 😎).
Angående det andra så undrar jag vad du har för saker till dem inne? Har de klätterträd/klösträd eller liknande som de kan använda och leka i?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ThereseEriksson
1/6/14, 6:01 PM
#2

Jag har ca 30 st bollar hemma, som hon tyvärr aldrig leker med. Medans den andra katten älskar bollarna. Sen har jag ett klätterträd som går upp till taket, och 2 st små klätterträd. Dom har 2 st toaletter i olika rum¨. Dom har flera möjligheter att få sova på. Jag ska köpa en aktiverings matskål till dom också.

Torplyktans
1/6/14, 6:24 PM
#3

hm inte så lätt det kan ju ha olika orsaker… Är de kastrerad?

www.torplyktan.se

ThereseEriksson
1/6/14, 6:28 PM
#4

Ja det är dom. Dock så gillar hon att markera "spreja" i trappuppgången. Vet inte om hon borde göra det när hon är steriliserad?

Torplyktans
1/6/14, 8:51 PM
#5

Jag har en hona som har markerad / sprejad när hon löper extremt ofta / mycket men ingen kastrerad hona. Har sett det en gång hos en äldre kastrerade bondkatt hos någon jag hälsade på. Så det verka ju förekomma men är inte so vanligt.

Är dock intressant i hennes fall att veta detta då det ger ett bättre helhetsbild av henne. Med tanke på det så kan det ju vara så att det är enbart beteende (och inte hälsan). Hon verka reagerar mycket på luktar lite som en hankatt, kläder luktar ju också för henne. Kan det vara så enkelt?

Något hon anas inte tycker om? Inte så lätt hur det hänger ihop och varför dom gör så…

www.torplyktan.se

OberonsMatte
1/7/14, 12:01 PM
#6

1. Hur stort bor du?

2. Var är lådorna placerade?

3. Vad är det för sorts lådor? (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)

4. Vad har du för typ av sand (märke och sort)?

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur ofta rensar du sanden från kissklumpar och avföring?

7. Hur gammal är katten och när började hon kissa fel?

8. Hur gamla var katterna när de kom till dig?

9. På vad och i vilka rum kissar katten fel?

10. Hur ofta kissar katten och hur ofta kissar hon fel?

11. Bajsar hon alltid i lådan?

12. Hur ser katternas relation till varandra ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
LaSadie
1/7/14, 4:51 PM
#7

Kollat så hon inte har UVI?

ThereseEriksson
1/7/14, 10:10 PM
#8

Mkt frågor nu men ska försöka svara;)

 Jag bor i en 3a på 64 kvm med min pojkvän. I vardagsrummet bakom soffan, och i hallen står toaletterna. Toan är nog medelstor kan jag tänka mig. Det finns mindre och även större varianter. Det är lock med svängdörr på båda. Jag andväder Ever Clean, för duokatter. Jag har ca 10-15 cm kattsand i toan. En gång om dagen gör jag rent toaletterna. Alice som hon heter är 3 1/2 år gammal och hon började kissa fel när hon var ca 2 år. Alice var 12 veckor exakt när vi fick henne. Andra katten Molly kom hit när hon var 14 veckor. ALice kissar fel i "lilla rummet". Där vi förvarar kläderna. Vi är annars aldrig där inne. Katterna har inga leksaker eller annat därinne. Sen ibland kissar hon i hallen om det ligger kläder där. Hon kissar bara på kläder. (inte om kläderna är i köket, sovrummet eller vardagsrummet) Jag vet faktiskt inte, men tror hon kissar normalt. Hon kissar bara fel när det ligger kläder på golvet så det är svårt att säga hur ofta. Men det är ju ibland nån månad emellan. Hon bajsar alltid i lådan. Katterna kommer bra överens och har aldrig bråkat. Men dom myser aldrig ihop. Ibland vill Alice tvätta Molly men då går Molly därifrån bara.

ThereseEriksson
1/7/14, 10:13 PM
#9

Jag har haft kontakt med vetrinären och dom säger att katter som har UVI kissar ofta överallt. När katten bara kissar på specifika stället är det garanterat ett beteendefel. Så jag har inte varit och testat henne för dom anser att det inte behövs:/

OberonsMatte
1/7/14, 10:30 PM
#10

#8 Jag ser 3 uppenbara saker som du bör åtgärda:

1. Ta bort svängluckan på lådorna (eventuellt även huven).

2. Ställ fram ytterligare en låda och placera den i "lilla rummet".

3. Börja rensa lådorna från kissklumpar och avföring varje morgon och kväll, + när/om du märker att någon har bajsat.

Att felkissandet började när hon var 2 år är ganska typiskt, eftersom det är i den åldern katter uppnår social mognad och alltså börjar förhålla sig till revir och kattkompisar på ett annat sätt än en ung katt. Kattlådorna är den känsligaste resursen i ett flerkatthushåll och för att katterna ska känna sig bekväma med att dela den resursen (trots eventuella spänningar i gruppen) är det extra viktigt med antal, placering, lådtyp, innehåll och renlighet.

Sajtvärd Katter iFokus

ThereseEriksson
1/8/14, 10:26 PM
#11

Tack så mkt för tipsen och jag ska prova detta direkt! Vad skulle du göra när Alice på natten går runt och mjauar och hoppar vid ytterdörren. Ignorera? Ta upp henne? Hon har ju provat på att gå promenad ute. Hon har ju tyvärr ingen möjlighet att vara utekatt.

OberonsMatte
1/8/14, 10:40 PM
#12

#11 Har hon bara varit ute ett fåtal gånger handlar hoppandet vid ytterdörren inte om att hon vill vara utekatt. Det behöver inte ens betyda att hon vill gå ut.

Hon har lärt sig att dörren går att öppna och går en dörr att öppna så ska den vara öppen i katters värld. Hon har kanske också lärt sig att hoppande vid ytterdörren är ett effektivt sätt att få lite uppmärksamhet från matte?

Rådet för att få henne att komma till ro nattetid är att konsekvent ignorera varje livstecken hon ger ifrån sig då. Går det att blockera ytterdörren på något sätt så att hon inte kommer åt att hoppa just där, så gör det.

Uppmärksamhet och aktivering kan du ge henne innan ni går och lägger er, men när lampan väl är släckt är det jätteviktigt att du inte ger henne någon respons.

Sajtvärd Katter iFokus

ThereseEriksson
1/8/14, 10:48 PM
#13

Uppfattat! Ska börja med det ikväll:) Men vill hon komma och mysa är det okej då?

Annons:
OberonsMatte
1/8/14, 10:57 PM
#14

#13 Nja, t.o.m. det bör du reagera så lite som möjligt på. Vill hon ligga intill och spinna kan du göra lite plats åt henne, men inget klappande och gosande. Låter kanske hårt, men ska man "ställa om" dygnsrytmen hos en katt måste man vara konsekvent för annars spårar det snabbt ur. Katter är otroligt lyhörda för vad som fungerar för att hålla sin matte vaken och uppmärksam. Intensivgosande kan vara minst lika störande för nattsömnen som hoppande vid ytterdörren.

Sajtvärd Katter iFokus

Mona22
1/9/14, 1:22 PM
#15

När du tar ut katten så ta henne i en transportbur och sedan ut. Då kommer hon inte se att ytterdörren = ut.

ThereseEriksson
1/10/14, 9:01 PM
#16

Tack så mkt för tipsen! Idag har jag lekt mkt med henne och hon har lekt själv också. Värmer hela kroppen att se henne leka:)

ThereseEriksson
1/10/14, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här har ni dom lurviga:) Alice är röd, och Molly är svart vid!

ThereseEriksson
1/10/14, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Alice

Upp till toppen
Annons: