Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 618 ggr
Idihs
2014-01-01 22:52

Frågor kring stamtavla.

Hejsan.

Då vi ofrivilligt blev av med vår älskade skogis Alexis har vi nu bestämt oss för att börja kika om en ny liten skogis. 

Har suttit och kollat runt och av en händelse klickade jag in mig på en annons på blocket. Blev då totalförälskad i en Svartsmoken hane. Dock framkom det inte om det fanns någon stamtavla på honom och inväntar svar från säljaren.

Jag blev iaf väldigt nyfiken på hur det fungerar rent teckniskt om katten nu under all förmodan inte skulle ha någon stamtavla men båda föräldrarna har det, skulle jag som ny ägare då kunna registrera den lilla ungen om jag har kopior av föräldrarnas stamtavlor eller hur funkar det ni som är lite mer pålästa om saken?

Är egentligen skit samma för min del för oavsett så förälskades hela familjen av den lilla underbaringen men blev lite nyfiken på om/och hur det fungerar?

Hälsningar Ida

Annons:
OberonsMatte
2014-01-01 22:59
#1

Det är uppfödaren som måste registrera kattungen och i så fall registrera hela kullen. En registrerad kattunge måste även vara id-märkt, dubbelvaccinerad och veterinärbesiktigad vid leverans.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2014-01-01 23:11
#2

Är det kattungarna som kostar 2500 kronor så är de huskatter eftersom stamtavla saknas. En registrerad norsk skogkattunge som föds upp och säljs enligt kattförbundens regler kostar ca 7000 kronor.

Sajtvärd Katter iFokus

blondifire
2014-01-02 08:54
#3

när vi uppfödare säljer så är det ju inte bara så att vi har högre priser pga en stamtavla,det ligger en massa arbete bakom med bl a hälsotester, allt för att du ska få en hälsosam stabil katt som oxå följer den rasstandard som finns. ska du köpa en katt oavsett ras eller huskatt se då till så den åtminstone är vaccinerad,chippad o besiktigad. lycka till.

S*Winsnes Wilda

OberonsMatte
2014-01-02 09:21
#4

Man bör också fråga sig själv (och uppfödaren) varför uppfödaren inte registrerat kullen om båda föräldrarna är av samma ras och har stamtavla…

Är det för att spara in utgiften att gå med i en kattklubb och utgiften för att registrera kullen i ett kattförbund?

Eller är det för att "inte behöva" kosta på id-märkning, vaccinering och veterinärbesiktning av kattungarna? Varför då i så fall? Är kattungarna inte värda det, trots att man i så fall kan ta ut ett högre försäljningspris?

Seriösa uppfödare har förstås ännu fler utgifter och kostnader som tillkommer i samband med de omsorger de kostar på sin uppfödning, men vill man göra minsta möjliga (vilket man kan), är det oförklarligt hur någon kan välja att sälja "renrasiga skogkatter" som huskatter. Man kan misstänka att det är något skumt med det hela. 

Har katterna avelsförbud?

Är uppfödaren utesluten ur sin kattklubb och sitt kattförbund?

Eller bryr sig uppfödaren helt enkelt inte om sina katter utan låter dem para sig fritt och ser de kullar som föds som en gratis inkomstkälla?

Sajtvärd Katter iFokus

Idihs
2014-01-02 21:37
#5

#4  Visst är det dem för 2500, och visst smälter man när man ser dem. men det är lite i dem barnorna jag tänker som du srkiver, är dessa seriösa säljare… För jag kan tycka som du att har man båda föräldrarna och deras stamtavlor , varför registrerar man inte ungarna då, inte för att det spelar mig någon roll om den kommande katten har stamtavla eller ej. Men tankarna slog mig, därav min nyfikenhet.

Sedan månar jag ju självklart om katterna då det tyvärr finns allt för många oseriösa säljare som bara är ute efter pengar.

AgnetaB
2014-01-07 14:54
#6

Vet ej om du vet men om en katt inte har en stamtavla så är det en huskatt, lång el korthårig.

Det är "Big Business"! tyvärr o avla på långhåriga huskatter  o försöka övertyga köparna att det är si o så många procent med raskatt i el att det tom är en raskatt o sååå många som går på det så de slutar aldrig.

En seriös raskattsuppfödare testar för diverse rasspecifika sjukdomar, blodgrupp,  färger mm för  dyra pengar. De katter som visar sig ha någon defekt ska givetvis ej gå i avel o säljs som sällskap o dessa människor köper o avlar  iaf på dessa katter o kan vara en mor el far till kattungen folk köper.

Vill du ha en huskatt så finns det fina långhåriga sådana på katthemmen o du räddar 2 katters liv då en ny får komma in från gatan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: