Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1390 ggr
[EmmiieErixon]
2013-12-01 23:22

utställnings matreal??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är ny i detta med norskaskogskatter och undrar lite snabbt vad som önskas rent utställingsmässigt av en Norskskogskatt. Har själv en vit, odd eye, kastrerad hane ca 1 år. Är det ett utställnings ämne? Och vad mer tittar de på? Hur bär man sig åt när man vill ställa ut? Kan man få lite kött på benen om hur det funkar? :)

Annons:
Mona22
2013-12-02 12:38
#1

Kul att du vill pröva ställa ut. Börja med att gå med i en Kattklubb nära dig. Vill du vara med i sverak hittar du dem på sverak.se. sedan kollar du under utställningar vart du vill åka. Katten måste vara vaccinerad senast ett år innan utställningen.

OberonsMatte
2013-12-02 13:48
#2

För att ställas ut som Norsk Skogkatt måste han ha stamtavla. Har han det? Rasen heter som sagt Norsk Skogkatt, eftersom man valt att behålla det norska namnet för rasen i Sverige. Norwegian Forest Cat (NFO) är det internationella namnet. Säger man norsk skogskatt brukar det vara långhåriga huskatter som avses.

(Hoppas inlägget inte uppfattas som drygt, för det var inte meningen).

Sajtvärd Katter iFokus

[EmmiieErixon]
2013-12-02 15:39
#3

åh tack för svar…nej tyvärr har han ingen stamtavla då min pojkvän som hämtade katten inte frågade efter den eller för den delen brydde sig om den…om jag inte får kontakt med ägaren kan jag göra på något annat sätt då? Då jag bara vill ställa ut för skojs skull och inte för att jag avlar och vill ha poäng eller sånt ( vet inte hur det funkar med katter men hästar har poäng  )

Mona22
2013-12-02 15:54
#4

Har han inte stamtavla räknas han som huskatt, huskatter får också ställas ut =) En seriös uppfödare som föder upp renras ger alltid med stamtavlan då det är beviset på att katten är det som sägs. Många luras tyvärr och många tror att om bara katten är långhårig så är det en skogis.

OberonsMatte
2013-12-02 15:55
#5

#3 Fick ni ingen stamtavla när ni köpte honom och han såldes som "norsk skogskatt" (med den försvenskade stavningen) är han antagligen en långhårig huskatt.

Man kan dock även ställa ut huskatter (i huskatt-klassen då), det går hur bra som helst. Då finns det ingen speciell yttre rasstandard som katten ska efterlikna så bra som möjligt, utan man går mest efter kondition och temperament.

För att ställa ut en huskatt måste man bl.a. vara med i en kattklubb, skaffa huskattbevis för katten och se till att den är kastrerad, id-märkt och har fullgott vaccinations-skydd. Katten måste också vara frisk (såklart) och inte heller ha några defekter som t.ex. dövhet. För vita katter krävs hörselintyg har jag för mig.

Förutom att vara hörande måste katten förstås vara frisk och inte t.ex. ha öronskabb eller bära på andra smittor.

Sajtvärd Katter iFokus

[EmmiieErixon]
2013-12-02 17:25
#6

bäst jag kollar upp så jag kan hitta kattens papper då det andra lät ju krångligt. Och jag tror faktiskt inte han är en vanligt huskatt med de riktiga flufftofflorna han har mellan tårna..har aldrig iaf sätt det förr på vanliga katter. I vilket fall så kan han ju vara blandras. anyway papper eller inte så kan jag ställa ut honom som en hobby och det var huvudsaken jag ville höra :D

Annons:
Hanna
2013-12-02 17:26
#7

#6 De räknas som huskatter även om de är renrasiga om de inte har papper/stamtavla. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[EmmiieErixon]
2013-12-02 17:29
#8

jo jag förstod det :)

OberonsMatte
2013-12-02 17:40
#9

#6 Det är lite krångligt och saker som måste ordnas även om katten har stamtavla: http://www.sverak.se/sverak/utstallning/Information_regler.htm

Sajtvärd Katter iFokus

[EmmiieErixon]
2013-12-02 18:08
#10

ja ska det vara så ska det bara att ta rätt på allt på en gång då :)

Upp till toppen
Annons: