Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1794 ggr
NinaS
2013-11-02 11:56

Kastrering av hane, nu eller senare?

Hej på er!

Jag har en jättego och mysig skogishane, drygt 8 mån gammal nu. Vi hade funderingar på att köpa en hona också, tillsammans med en kompis som nu ångrat sig. Vi kommer alltså inte använda honom till avel själva. Hur är det med tillgången på skogishanar, bör jag avvakta med kastrering om någon skulle vilja använda honom? Eller kan jag kastrera honom direkt "med gott samvete"? Tips och åsikter? Tack!

Annons:
VargenCV
2013-11-02 18:27
#1

Det beror ju på stamtavlan och hans tekniska kvaliteter också, om han är interessant för andra. Har han många syskon/halvsyskon i avel, så "behovs" han kanske inte, om han själv inte är bättre typad. Är det stamtavla med inte så mycket använda linjer, så är det ju lite trist att kastrera om han dessutom är fin :)

DjupbackensJessica
2013-11-04 13:36
#2

Jag tycker att om du känner att du vill kastrera honom så gör det 🙂 Eller om du vill att han ska få en kull får du hålla honom fertil ett tag och se om det är en hona som vill låna honom 😃

NinaS
2013-11-05 08:41
#3

#1 Vad räknas som "många" bland skogisar?

#2 Vi är inte överens. :P Jag försöker gärna ha honom fertil ett tag, men maken vill att han kastreras snart. (Kissen har inte börjat urinmarkera eller så, men vi har en fertil hona av annan ras så dom håller vi skilda åt.)

DjupbackensJessica
2013-11-05 12:23
#4

Okej, men om ni inte kan bestämma sig nu kan man alltid testa att chipkastrera honom. Då kommer han att bli fertil igen om kanske ett år och ni har haft ett tag på er att bestämma om ni vill kastrera eller inte 🙂

NinaS
2013-11-05 12:27
#5

#4 Har funderat lite på det, vi får väl se hur vi gör.
:)

Tack till er som svarat!

Labolina_73
2013-11-06 07:35
#6

Jag tycker att iom att avelsbasen är så stor på skogisarna så om han inte har en mycket speciell stamtavla så kan du med gott samvete kastrera honom redan nu. Han skulle ju oxå må bra av det så att säga.

//Linda

Annons:
AgnetaB
2013-11-06 18:28
#7

Kan man få se en bild på honom kanske?

Upp till toppen
Annons: