Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 2413 ggr
tysongirl
2013-11-01 19:12

Torrfoder för känsliga magar?

Hej!

Jag har en norsk skogkattunge som snart är 4 månader (17 v.) Han är superfin och trevlig och det mesta funkat jättebra. Det enda problem vi har haft är att han verkar ha väldigt känslig mage.

Jag fick med RC kitten av uppfödaren, men det fodret gillade ingen av katterna (jag har en ragdollkorsning på 5 mån också). Bytte till James wellbeloved kitten som dom gillade, men då blev skogisen genast lös i magen! Jag vet att man inte ska byta foder för snabbt, så jag införde det nya fodret försiktigt, men det hjälpte inte.

När skogisen hade haft lös mage ett par dagar åkte jag till veterinärbutiken och köpte specialfoder (Specific digestive support). Det gillar han, och magen blev fort stabil. Problemet var att så fort jag försöker smyga in annat torrfoder igen (har provat med Bozita kitten och James wellbeloved igen) så blir han lös i magen igen!

Han får också blötfoder (Mjau och Pussi), och det verkar magen tåla bra. Jag ska också tillägga att kissen hela tiden har varit pigg och lekfull och har verkat må bra. Han har dock inte lika stor aptit som raggisen och växer inte lika fort, men raggisen är å andra sidan en bjässe…

Jag frågade hos veterinären om jag kan fortsätta ge dietfodret hela tiden, eftersom det funkar bra, men dom tyckte inte det på lång sikt eftersom det fodret har en lägre fetthalt. Dom tyckte också att katten bör tåla vanligt kvalitetsfoder.

Nu undrar jag: har någon av er tips på bra torrfoder för en skogis med känslig mage? Jag vågar inte prova med James wellbeloved igen…

Annons:
EvaSe
2013-11-01 19:30
#1

Canagan funkar för våran känsliga tjej

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

OurPrecious
2013-11-04 22:39
#2

Känner igen det där. Har en liten tjej här på 4mån som har det likadant just nu satt henne på skonkost för att få balans i magen igen, det funkar bra! Kokar kyckling och nötfärs och ger det istället för torrisarna. Det funkar bra så länge jag inte försöker smyga in lite torrfoder då är det kört och blir rännskita fullständigt! Hon är oxå jättepigg, glad och leker. Äter och dricker bra så hon verkar må prima hon oxå. Jag har köpt diarsanyl på apoteket som funkar bra att ge. Jag ger en gång om dagen tycker det räcker, det ger magen massa bra bakterier. Testa vetja! Hur man nu ska våga för femte gången att smyga in lite mer "vanlig vardagskost" vet jag knappt. Har testat allt ifrån Proplan natures best till mjau och inget funkar. Måste finnas fler med erfarenheter och tips här?! Jag har dessutom avmaskat henne med Milbemax engångsdos för säkerhetsskull. Mvh //Malin

Torplyktans
2013-11-04 23:26
#3

Finns det några likheter mellan dem foder som era katter inte tål? Hur funkar det med torrfoder som är fritt från spannmål? Aplaws / Orijen / Acana finns flera…

Hur funkar blötfoder?

Har tyvärr inga egna erfarenheter att komma med.

www.torplyktan.se

OurPrecious
2013-11-05 10:09
#4

Hej! För mina två funkar ingenting just nu - inte heller blötfoder! Det är hopplöst tråkigt & blir en del extra att stå och koka kycklingfile varje kväll & nötfärs. Ska verkligen undersöka innehållet i påsarna och se om jag kan hitta nån "ledtråd" för såhär går det inte att ha det i längden. Räcker att jag ger en två teskedar torrisar så blir det skurning av katt i badkaret efter några timmar! :( Mvh //Malin

Torplyktans
2013-11-05 11:36
#5

Låter som om du har ett riktigt dedektiv arbete framför dig!

Hoppas du lyckas lista ut något. Har du provat BARF?

Kan rekommenderar följande bok om Kattmat http://barf.bengalkatt.nu/index.php?route=product/product&path=61&product_id=64

www.torplyktan.se

OurPrecious
2013-11-05 15:40
#6

Tack & ja, det blir verkligen ett detektivarbete! Ska kika in sidan ikväll. //Malin

Annons:
linn-zy
2013-11-05 20:11
#7

Min stora katt har också känslig mage. Jag har testat några få dyrare foder men det har inte hjälp/ han har inte tyckt om det, har även testat blötmat men det har ofta st resulterat i kräkningar..

Jag är lite rädd för att testa fler dyrare foder på chans då min ekonomi knappt tillåter det som det är men självklart vill jag hitta ett bra foder åt honom.

När han väl går på lådan inne (är utekatt) så är det ALLTID löst, men inte rinnande, det absolut värsta är ändå hans hemska fisar. Man kan inte vara i samma rum som honom när han sätter igång :P 

Just nu har jag "Räkfrossa" hemma från vanliga affären då han iallafall äter av detta foder, men som sagt inte helt optimalt för magen..

EDIT; obs insåg inte att detta var "Norsk skogskatt i fokus"…såg bar rubriken och tänkte inte längre….min mise  är inte nån raskatt alltså.

tysongirl
2013-11-05 22:41
#8

Tack för flera bra tips!

Jag körde också med skonkost (kokt fisk+fiskspad) några dagar, sedan började jag smyga in diet torrfodret (Specific) igen, och nu är min kille helt bra i magen för tillfället.

Istället han har börjat vägra all mjukmat. Inget med sås eller gelé går bra. Nu har jag köpt Sheeba och gett en liten tesked (är rädd för att magen ska paja igen), och det lilla kastade han i sig med god aptit.

Nu får han äta så här ett tag (kokt fisk, diet torrfoder+ smakportioner sheeba) eftersom det funkar, men det är kanske inte optimalt ur näringssynpunkt (även om Specific faktiskt verkar ganska bra när det gäller proteiner, fett etc.) Det innehåller (lite) spannmål och det tål han, så det verkar inte vara gluten som är boven.

Det foder han inte tålde var James Wellbeloved kitten. Konstigt, för det fodret är visst känt för att vara snällt mot magen…:(

Jag såg ett foder på nätet, Royal canin sensible, nån som har erfarenhet av det?

Jag avmaskade också en extra gång för säkerhets skull, men det hade ingen effekt.

Nu är jag SUPERförsiktig när jag testar nya foder och håller tummarna…:)

OurPrecious
2013-11-06 11:05
#9

Hej! Tack för mer tips. Vet inte hur jag ska göra nu. Kör fortfarande på skonkost (kokt kyckling+spad) De äter som små grisar och den lillas mage är bättre men den stora är det värre med, ger trots allt oxå bra mag & tarmbakterier varje dag just nu - diarsanyl. Trots det vill det inte riktigt stabilisera sig. Har sedan igår försökt "smyga in" någon tesked med vanlig blötmat, håller bara alla tummarna nu… //Malin

AgnetaB
2013-11-06 11:40
#10

Tyvärr tror många att de "bara har känslig" mage men har på FB fått lära mig massor om tarmparasiter som tyvärr har ökat. Ofta kan katterna ha dem utan att det märks men vid tex stress så visare det sig som en flytt. Vid ett foderbyte kan de triggas igång så rekommenderar er att skicka avföringsprov till SVA (typ 700kr) för Giardia o Tritrichomonas Foetus som är 2 sådana. Tyvärr så kan man ibland få negativt svar fast de har parasiterna så kanske måste ta fler prover.  Läs gärna på här bla men googla gärna på mer info. vet en som har helt normal avföring också men har Giardia tyvärr på sina katter.

www.sva.se

Torplyktans
2013-11-06 15:57
#11

#10 tänkte också på samma som du! Bra skrivet!

Funkar inte det här enkla med mat etc så kan det vara olika Parasiter (encelliga etc) som inte går bort med "vanligt" avmaskning mot bandmask och spolmask.

Förutom Giardia och Tritichomonas är Coccider rätt vanligt särskild hos unga katter. Ev salmonella på utekatter som äter små fåglar.

Helt rätt men att det är inte enkelt med att hitta de i avföringsprov.

Det går bra att ringa till Vidilab också (de som gör kolla masken paketet) och fråga vilka prov de kan ta och hur man gör.

http://www.vidilab.se/

www.torplyktan.se

AgnetaB
2013-11-06 18:20
#12

Ja mycket läskigt finns det o har ökat så väldigt 😕

El om vi blivit mera medvetna bara så därför är infon så viktig att man ej bara tror katten är känslig i magen.

vidilab kollar om man bet extra för Giardia men ej TF . Bäst med SVA då så man kollar allt.

Torplyktans
2013-11-06 20:31
#13

Bra att det finns två, jag hade inte så bra koll på SVA då jag sen flera år skicka till Vidilabb (fårens träck prov går dit när man är medlem i svenska djurhälsovården) Måste kolla och jämföra lite. Jag skulle vilja göra likadant med katterna och skicka samlingsprov två gånger per år.

Jag tycker det är helt fel att avmaskningsmedel är billigare än en annalys! På Lantbruksdjuren är avmaskingsmedel receptbelagt och får inte skivas ut utan att man har gjort en annalys för att förbygger resistens. Det är konstigt att det inte är så hos hund och katt, man lär sig så mycket med att skicka in två gånger per år.  Men visst lite krångligare är det ju med katt att få tag på fina prover (helst utan sand vill dem ha hur man nu ska få till det?) och sen av flera katter också ;-) då är det lättare med får som bajsa små fina pluttar hela dagen som inte luktar så mycket ;-)

www.torplyktan.se

Annons:
[Hen]
2013-11-07 10:24
#14

Förlåt en liten rådkapning: Ni som ger färs och kokt kyckling, hur är det med taurin? Har en katt här i huset (inte min) som har magproblem och vill gärna tipsa vidare era tips. Men hur länge kan man ge kokt kyckling och färs utan taurin? Så jag inte säger fel.

OurPrecious
2013-11-08 12:23
#15

Min stora tjej var inlagd i en helg och då togs avföringsprover för jag bad om det men det visade ingenting, tror dom tog dubbla dessutom. Därav kallar jag hennes mage för känslig för hon är dessutom helt bra när hon käkar kyckling exempelvis. Förutom lös avföring är båda hur pigga & glada som helst och leker som två tokstollar! Hade någon av dem uppvisat något "sjukligt" så hade iaf jag rusat till veterinären. Jag får fortsätta testa mig fram. Vore så bra om fler skickade in avföringsprover iaf för att få bekräftat att allt är i sin ordning. Frågan är om det ökat eller som ni skriver uppmärksammats mer och därför blir mer synligt. Viktigt är det iaf. mvh /Malin & norrisarna

tysongirl
2013-11-08 19:59
#16

Nu hoppas jag inte att min kille har någon parasit, men om det i värsta fall skulle visa sig vara så, vad har uppfödaren för ansvar? Jag tänker på "dolda felförsäkring" som ju ingick i köpet. Kan det hjälpa vid veterinärkostnader, saneringskostnader etc?

Bara intresserad…

blondifire
2013-11-09 07:52
#17

parasiter räknas inte som dolt fel, sen att hålla på o exprimentera med en katt e ingen bra ide´.

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: