Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2334 ggr
lynxessan
10/15/13, 12:11 AM

hur ärvs silver?

jag har suttit och läst och läst men förstår inte riktigt hur silver ärvs? spelar det någon roll beroende på kön? tex om hanens farmor var silver och honans far var silver kan det då bli silver barn? skulle det bli skillnad om det vore tvärt om? eller är det bara 50% chans att bära på silver om någon av föräldrarna hade det? hoppas nån kan förklara :)

Annons:
blondifire
10/15/13, 10:38 AM
#1

utdrag ur Ylva Stockelbergs bok: Silver 

I - för silver. 

Silverkatter har antingen silvergenen "Inhibitor of hair melanin" i enkel (Ii) eller dubbel (II) upplaga, anlaget är dominant. Motsatsen icke-silver (ii) är förstås recessiv. Silvergenen tar bort pigment ur hårstrået, speciellt där det är svagt 

pigmenterat, vid basen av hårstrået eller i de beige/aprikos banden i agoutihår. Agoutikatterna med silver (A- I-) benämns exempelvis silvertabby och silvertigré. De solida katterna (aa I-) blir smokefärgade, bottenfärgen av pälsen är helt vit. En svartsmoke katt ser svart ut och man måste lyfta på pälsen för att se att basen är vit. Rött + silver kallas ibland cameo (efter kamébroschen). 

Viss äldre litteratur anger två silvernedärvningar, den vanliga dominanta och en som ett recessivt silveranlag. Denna recessiva teori har sedan inte beskrivits men skulle eventuellt kunna vara ett svar på vissa norska skogkatters till synes orimliga silvernedärvning där två fenotypiskt icke silver katter ger fenotypiskt silver.

S*Winsnes Wilda

DjupbackensJosefine
10/15/13, 12:22 PM
#2

Jag har också undrat det här.. förstod inte riktigt i #1 vad som menades. Måste den ha en förälder som är silver eller funkar det om katterna/föräldrarna har det längre bak i ledet?

EvaSe
10/15/13, 12:47 PM
#3

Silver är dominant så minst en förälder måste vara silver.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

ellen1960
10/15/13, 12:56 PM
#4

silver er dominant. Kjønn har ingen ting å si

Sølvet kan være dårlig og da kanskje en ikke ser at en katt er silver, fær  den får silver kattunger

lynxessan
10/15/13, 11:30 PM
#5

#3 menar du alltså att en katt som inte har silver i första led utan bara andra led inte bär på silver och att om senariot vore som jag skrev skulle det inte kunna bli silver barn? eller menar du att bara en förälder måste vara silver för att det ska bli silver barn? som jag förstått på schemat med förväntade utfall måste båda föräldrarna bära silver för att det ska bli silver barn?

SolidShinta
10/16/13, 4:13 AM
#6

Båda föräldrarna behöver inte vara eller bära på silver anlaget, det räcker med en. Tex en bruntabby och en svartsilver tigré kan få silver kattungar tillsammans.
Om det kan nedärvas från katter med silver i släkten men som inte är silver själva verkar beskrivas lite olika beroende på vart man läser. Men om det är så skulle jag tro att det behövs dubbel uppsättning, dvs. båda föräldrarna måste ha släktingar som är silver.

Annons:
Katzuki
10/16/13, 6:56 AM
#7

Eftersom silver är dominant så kan inte katten bära på silver. Om katten har en silvergen är den alltså silver. Två icke silver kan inte få silverbarn. Däremot räcker det om en av föräldrarna ska vara silver för att det ska kunna bli silverbarn.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

lynxessan
10/16/13, 8:44 AM
#8

ah tack nu har många saker rätat ut sig i huvet ^^ men dilution är väl inte dominant och kan bäras utan att synas?

AgnetaB
10/16/13, 1:01 PM
#9

Dilution måste komma från bägge föräldrarna ,antinge att de är el bär.

Vixxen
10/16/13, 4:34 PM
#10

#9 Fortsätter ditt resonemang… ;-)

"Dilution måste komma från bägge föräldrarna ,antingen att de är el bär."

 För att ge kattungar med synliga dilutionsfärger!

AgnetaB
10/16/13, 7:33 PM
#11

#10 Bra du förtydligade, ibland då man kan själv tar man för givet 🙂

Vixxen
10/17/13, 3:00 PM
#12

#11 Ja, ibland tänker man fortare än man hinner skriva!

Upp till toppen
Annons: