Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 1329 ggr
SolidShinta
2013-09-04 11:33

Hört talas om det?

Hej!

Jag har länge funderat över foder och vad jag vill ge min katt. Mycket som jag har hört ska vara bra är antingen väldigt svårt att få tag på eller lite över en prisklass jag känner mig bekväm med.
Just nu kör jag med Arcana och Orijen som torrfoder. Men det är lite bökigt att få tag på, samt att Orijen som ju är den bättre av dem är väldans dyr här.

Nu hittade jag dock det här: http://www.evopet.com/products/1441
Evo heter det och är ett "grain-free" märke som jag tycker verkar likna Orijen en hel del. Men det är mycket billigare ( iaf här).

Har ni hört talas om det förut? Testat?
Jag tycker att det ser väldigt bra ut men jag är inte super-kunnig. Vad tycker ni?

Annons:
blondifire
2013-09-05 07:17
#1

tyvärr inte ..

S*Winsnes Wilda

SolidShinta
2013-09-05 12:31
#2

#1 Inte provat? Eller inte att det ser bra ut? 🙂

blondifire
2013-09-05 17:32
#3

inte provat o är väl ingen hejare på foderanalys men jag reagerar spontant på att det är mycket grönsaker/frukt i samt fiskolja..

S*Winsnes Wilda

SolidShinta
2013-09-05 18:20
#4

Jag som trodde jag äntligen hade hittat något bra här. 😃

Men den är ju rätt lik Orijen som alla verkar anse vara väldigt bra? Det är ju till och med mer fisk i Orijen. Och protein analysen är ju högre på Evo, och det har jag fattat som bra?

Orijen:
Benfritt kycklingkött, torkat kycklingkött, kycklinglever, hel sill, benfritt kalkonkött, torkat kalkonkött, kalkonlever, hela ägg, benfri gös, hel lax, kycklinghjärta, kycklingbrosk, torkad sill, torkad lax, kycklinglever olja, kycklinglever fett, röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin

Evo:
Turkey, Chicken Meal, Chicken, Herring Meal, Chicken Fat (Preserved with Mixed Tocopherols, a Natural Source of Vitamin E), Peas, Eggs, Turkey Meal, Pea Fiber, Natural Flavors, Apples, Carrots, Cranberries, Herring Oil, Tomatoes, Pumpkin, Dried Chicory Root, Cottage Cheese, Alfalfa Sprouts, Taurine, DL-Methionine

(Tog inte med vitaminer och mineraler)

EvaSe
2013-09-05 20:02
#5

Jag tycker det ser bra ut, jag ger Orijen eller Carnia Lynx mest. Nu har jag köpt hem Canagan som de ska få testa.

Jag föredrar utan fisk om det går, dotterns katt tål inte fisk.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

blondifire
2013-09-06 06:03
#6

som jag sa är jag ingen hejare på foder så varför inte prova det :-) j undviker fisk oxå pga att en av mina är överkänslig..

S*Winsnes Wilda

Annons:
SolidShinta
2013-09-06 08:35
#7

Tack för svaren!

Jag provar det och ser om min lilla kräsna fia tycker det är något att ha då. :)

AgnetaB
2013-09-06 23:53
#8

Jag har alltid olika foder i torrfoderskålen så jag enkelt kan byta för då är magarna vana vid de mesta o tröttnar inte heller.  Jag håller på o fasar in Applaws men vet ej om de är så förtjusta. Har varit på shoppingresa i Stockholm o köpt lite olika som Acana tex. Sedan har jag beställt Canagans.  Vill helst inte ha fisk i pga allergent.Däremot ska de ju kunna tåla fiskolja o det är svårt komma undan. Annars ger jag mest blötmat i olika märken o smaker.

SolidShinta
2013-09-07 15:07
#9

#8
Jo precis, man har ju hört att fisk ska vara väldigt allergent. Börjar dock fundera lite på varför de har i det i kattfoder över huvud taget då.
Både Acana, Orijen, Evo och (kollade nu för jag kände inte till det innan) Canagan har ju fisk i sig. Då inte bara fisk-olja. 🤔

Men hon har ju inte reagerat på det innan med Acana och Orijen så jag antar att just min kisse iaf är rätt okej med fisk. Än så länge iaf. Man vill ju inte att hon ska bli allergisk heller.
Svårt det där. Känns nästan som att man får välja. Spannmål eller fisk.

SolidShinta
2013-09-07 15:12
#10

#8
Bra det där med att köra lite olika tror jag förresten!  🙂Vet själv att det tar en stund för min att byta foder och det beror nog på att hon i stort sätt ätit samma foder i 6-7 år. Hade man växlat lite genom åren hade hon nog varit lättare att fasa över på nytt foder.

Upp till toppen
Annons: