Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1521 ggr
SweetBumbi
2013-08-07 23:35

Norsk skogskatt, info

Min mamma ska skaffa katt och hon funderar över några raser. Har några frågor och jag undrar om nån kan svara på dessa om Norsk skogskatt :)

Positivt?

Negativt?

Egenskaper?

Skötsel?

Mat?

Storlek?

Vanliga sjukdomar?

Vad bör man tänka på när man skaffar denna kattras?

Temperament?

Ålder?

Har ni några andra bra råd, svar på frågor som kan vara bra att veta jag inte skrivit eller något sådant så skriv gärna det också :)

Annons:
SolidShinta
2013-08-08 09:44
#1

Kan börja med att säga att rasen heter Norsk skogkatt. :) Om man kollar på tex blocket så säljs det många så kallade Norska skogskatter (med ett s mellan skog och katt) och då handlar det oftast om folk som säljer långhåriga katter utan stamtavla. Bara så att ni inte blir lurade när ni söker runt.

Jag kan ju bara tala ur min egna erfarenhet.

Positivt? Sällskapliga, Stora och mysiga, pratar (kuttrar) mycket men inte högljutt :)

Negativt? Ur egna erfarenheter skulle jag säga att de ofta kan få separationsångest när man lämnar hemmet om de inte har en kompis. Men det finns säkert många som inte alls upplevt det, så skulle tippa på att det är väldigt individuellt också.

Egenskaper? Bra klättrare och jägare. Vill säga att en egenskap är att de är mysigast i världen, men det kanske inte räknas. ;)

Skötsel? Lättskötta och behöver inte mer skötsel än en "vanlig" katt. Behöver borstas någon gång i veckan bara trots att de är långhåriga/semi-långhåriga.

Mat? Individuellt, men jag anser att vilket djur som helst ska ha tillgång till kvalitéts foder.**
Katter behöver köttprotein och taurin, så välj ett foder som har mycket av det. Katter är även dåliga på att dricka så det är bra att de äter blötfoder då de då får i sig det mesta av vätskan de behöver genom sin mat. Finns många bra trådar om foder här på iFokus.
**

Storlek? Varierar, men hanarna kan ligga mellan 5-10 kg (jag har inte sett någon på 10 kg, vanligast är väl uppåt 8 kg kanske) och honorna mellan 3-6 kg.

Vanliga sjukdomar? Vanligaste sjukdommen är väl HCM, en hjärtsjukdom. Dock testar alla seriösa uppfödare sina katter för alla förekommande sjukdommar. Det är därför det är viktigt att köpa från riktiga uppfödare.

Vad bör man tänka på när man skaffar denna kattras? Att ha mycket utrymme. Det gäller nog inte bara Skogkatten utan alla katter. Näta gärna in balkongen om de ska vara innekatter.

Temperament? Lugn, stabil och social, med glimten i ögat. ;) Gillar att vara med och "hjälpa till". Leker gärna.

Ålder? Som alla katter. Utekatten har en medellivslängd på 3-5 år ungefär. Innekatten ca 16 år. Dock vet jag många katter som levt så länge som 20 år och uppåt.
Hoppas det hjälpte lite. Det finns nog många här inne som kan formulera sig bättre. ;)

Lite användbara länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Norsk_skogkatt
Här kan man hitta info och uppfödare:
http://skogkattslingan.com
http://norskskogkattring.wordpress.com/**

Lycka till!

**

[lenniiis]
2013-08-16 13:11
#2

#1 Jag måste bara fråga dig en sak! Lite OT kanske, men ändå. Utekatter som har en medellivslängd på 3-5 år bara?? Min katt (eller ja, mor och fars :P) är en bondkatt som är ute varje dag, flera timmar om dagen och springer i skogen och håller på, men hon sover ju såklart inne och vill inte vara ute på vintern. Räknas inte detta som en utekatt alltså? :o För hon är hela 15 år och kommer fortfarande in med möss i huset. Hon var mycket mer ute när hon var yngre.

FruFilur
2013-08-16 18:25
#3

#2, ja, det finns en del utekatter som lever länge, hade själv en herre som blev 19½ år, men då kan man ju förstå hur många som dör i unga år för att "kompensera upp" för dessa långlevare…

En siffra jag hörde en gång var att medellivslängden för en utekatt i tättbebyggt samhälle var under ett år!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

SolidShinta
2013-08-16 18:52
#4

#2 Ja, det är ju som sagt en "medellivslängd". Det är många, många katter som dör unga i olyckor med tex bilar eller andra djur.
Såklart finns det ju de utekatter som lever länge, men de är vad jag förstår det som de lyckligt lottade av dem med tanke på att medellivslängden anses vara så låg på utekatter.

[lenniiis]
2013-08-16 22:10
#5

Men oj! Det var inte alls länge! Min gamla dam har allt haft tur, då :D

Upp till toppen
Annons: