Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2224 ggr
mathiason
2013-07-10 20:25

Kemisk kastrering hankatt?

Hej!

Undrar vad ni tycker om kemisk kastrering på hankatt?

Har ni märkt biverkningar? Vilka? Gick det över om ni tog ut chipet?

Funderar att sätta ett suprelorinchip på min 8 månaders hane.

Tacksam för svar!

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
mathiason
2013-07-10 21:12
#2

Tack! =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

FruFilur
2013-07-11 09:51
#3

Har haft min hane chippad i omgångar, och för oss har det bara varit positivt. Han blev lugn; slutade med sitt konstanta rantande och gnölande och gick därmed upp i vikt från pälsklätt skelett till normal katt. I övrigt var det inte någon direkt skillnad i temperamentet gentemot oss människor, han var lika go som alltid. Biverkningar har vi inte haft några, det som det har talats om är en katt som fick en väldigt kraftig reaktion och bröstkörtlarna svullnade enormt och sprack vilket såklart krävde stora veterinärinsatser och en plågsam tid för katten. Det man ska vara medveten om är att det inte går att säga hur länge chipet kommer att ha verkan, vissa är fertila igen efter fyra-fem månader, andra tar det två år för. På vår grabb har det suttit i ca 10 månader innan han blev fertil igen.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

flugufrelsarinn
2013-07-12 11:11
#4

Har min hanne på suprelorin nu och det går jättebra. Slutade strila, springa efter damer, lägger på sig hull och är gosigare och mer lekfull…

Märker inga negativa bieffekter än så länge och han har haft chippet sen i våras.

DjupbackensJessica
2013-07-14 21:02
#5

Vi har en hane som har haft chip. Vi satte i det för ungefär ett år sedan, han blev mycket lugnare och slutade ropa och stressade mindre. Han gick upp i vikt så att han inte var så smal längre. Nu har han blivit fertil igen och blivit lite smalare. Men det var inget som har varit negativt :D

Labolina_73
2013-07-17 22:07
#6

men en undran,,,, man kan väl inte ta ur chippet?

Annons:
mathiason
2013-07-21 18:29
#7

Har som sagt en fertil hane på ca 8 månader. Han bor i ena delen av lgh medans fertila flickor bor på andra sidan.

Hur vet jag att han är könsmogen? 

Han ligger bra i vikt. Strilar inte. Gapar inte.

Men vill kunna ha honom med mina flickor så han inte är helt ensam. Jag försöker hitta ett foderhem till honom men har inte lyckats än..

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Silvestris
2013-07-25 22:13
#8

#6

Jo, om man sätter implantatet nära naveln kan man ta bort det om man vill. Det gör dock ondare att sätta implantatet där och självklart måste katten sederas och bedövas när det ska tas bort.

SolidShinta
2013-07-30 04:29
#9

#8
Bedövas inte katten när det sätts in? O_O

LaSadie
2013-07-30 09:10
#10

#9 Det gjordes inte när vi chippade Dakota. Det var lite som en vanlig chip isättning. Dakota sa inte ett knyst

Silvestris
2013-07-30 09:59
#11

#9 Nej, det är ungefär som att sätta ett ID-chip. Iaf när implantatet sätts i nacken.

Labolina_73
2013-08-20 17:55
#12

#8 aha oki,

Upp till toppen
Annons: