Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 6055 ggr
LLinneaW
5/3/13, 1:35 PM

Tingat min Skogskatt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tingar en Norsk skogskatt! 

hur fin och söt som helst vad tycker ni?

Annons:
FruFilur
5/3/13, 2:36 PM
#1

Jättesöt!

Men är det en Skogskatt, eller Skogkatt? Dvs, har du tingat en långhårig huskatt eller en äkta skogkatt med stamtavla?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LLinneaW
5/3/13, 3:29 PM
#2

Äkta norsk skogskatt med stamtavla och jätte fina linjer :)

FruFilur
5/3/13, 4:55 PM
#3

😊 Tänkte att det var bäst att fråga, eftersom du skriver skogskatt, för ska man vara korrekt heter ju rasen Norsk Skogkatt.

Alltid bra för undvikande av missförstånd att skriva den rätta benämningen, det är så många som blir lurade…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LaSadie
5/3/13, 5:27 PM
#4

Jättesöt och som #3 säger, bäst att vara säker så man inte blir lurad :)

LLinneaW
5/3/13, 5:52 PM
#5

Jo men den här har stamtavla och linjer från Italien bla annat :)

AgnetaB
5/3/13, 6:43 PM
#6

Ser jättesöt ut! Ska du ha den till sällskap el avel?

 Är tyvärr väldigt vanligt med lurendrejeri med katter o speciellt skogkatter.Väldigt många människor verkar tro att en långhårig huskatt är en Norsk Skogkatt o så är ju inte fallet.

Vad heter din katt inkl stamnamn?

Annons:
LLinneaW
5/3/13, 7:12 PM
#7

Tinnhöjdens :)

FruFilur
5/3/13, 7:29 PM
#8

Är det en FIFe/Sverak-uppfödare eller ansluten i WCF eller TICA?

(förlåt för att jag ställer en massa frågor, men jag tycker det är tråkigt om någon blir lurad)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LLinneaW
5/3/13, 8:02 PM
#9

WCF Mamman heter gurli malas fiona o pappan anniehoods verdiccio.

AgnetaB
5/3/13, 10:11 PM
#10

Jag googlade på stamnamnet o fick inte fram något.

Vart hittade du annonsen på kattungen?

LLinneaW
5/3/13, 10:38 PM
#11

På blocket, men hon var väldigt seriös, då jag skulle få hem ringnings papper och grejer när jag betalade tingnings avgiften :)

LLinneaW
5/3/13, 11:04 PM
#12

Mamman heter i stamtavlan Guri Mallas Fiona hon kommer från en norsk uppfödning Så tror inte detta är bluff alls faktiskt

LaSadie
5/3/13, 11:17 PM
#13

kan du länka till annonsen :)? har letat genom blocket för jag älskar blåa kissar men hittar den inte :(

Annons:
LLinneaW
5/3/13, 11:20 PM
#14

http://www.blocket.se/varmland/Norska_skogkattungar_46716445.htm Uppfödaren heter marina Pettersson och har om inte finns här på forumet :)

LaSadie
5/3/13, 11:24 PM
#15

tack :)

Fina kattungar!

LLinneaW
5/3/13, 11:25 PM
#16

Ja verkligen !:)

Kronängens
5/4/13, 7:59 PM
#17

Jag känner inte heller till uppfödaren men jag hoppas du blir nöjd med din kattunge. Lycka till!

blondifire
5/5/13, 8:48 AM
#18

har du besökt dom ? anledningen till att folk blir lite undrande ( iaf jag) är att hon heter Miriam o inte Marina samt att hon föder upp Ragdoll o hundar under namnet Love Miracle( Kustkattens) inte skogisar.. sen kan jag ju såklart ha fel men d e inte dumt o vara skeptisk o kolla upp riktigt.

S*Winsnes Wilda

AgnetaB
5/5/13, 9:48 AM
#19

Fast i annonsen TS länkat till är det inga Ragdolls o hennes namn står där?

LLinneaW
5/5/13, 10:07 AM
#20

18# vad har du för källa till allt det där ? För som hon ovan säger så står inget av det i annonsen?:)

Annons:
erspers
5/5/13, 12:34 PM
#21

nu är det ju som så att Marina bor i Hagfors o Miriam i Deje så det är ju inte ens samma person..men hoppas iaf TS varit o tittat på kattungarna innan hon tingade den fina kattungen ?..

S

LLinneaW
5/5/13, 4:04 PM
#22

Nej men om det inte är samma person ? Vad är då problemet? Förstår inte riktigt , hon som har katten heter marina Pettersson ? Inte Miriam?

manlyckans
5/5/13, 5:47 PM
#23

Marina Petterssons uppfödning heter S*Anniehoods och hon har fött upp katter i ungefär 30 år :) Undrar var du fick Tinnhöjdens ifrån TS? /Ann.

LLinneaW
5/5/13, 7:09 PM
#24

Ja precis, marina skrev det :) men kanske var namnet på katten och jag missuppfattade det:)

manlyckans
5/5/13, 7:48 PM
#25

Glömde ju säga grattis till din nya kisse :) Och Marina är en jättebra uppfödare! Lycka till med din nya lilla kattunge :) /Ann.

AgnetaB
5/5/13, 8:01 PM
#26

Skönt då det blev utrett! Då är allt i sin ordning med andra ord.

Varför vi reagerar som vi gör är för flera har som sagt blivit lurade o skrivit här o det är ju tråkigt.  Så lycka till nu!

LLinneaW
5/5/13, 9:09 PM
#27

Tack så jätte mycket! det är bra att ni bryr er tycker jag! :)

Annons:
blondifire
5/7/13, 8:54 AM
#28

som agneta säger så florerar det folk som stjäl foton annonser osv.. just nu ligger d uppe en på blocket där dom stulit hela annonsen från en MCO uppfödare o bara ändrat mailen,så ja därför bryr vi oss 🙂

S*Winsnes Wilda

Jacama
5/7/13, 5:30 PM
#29

Jättesöt, lycka till med din lilla.

ellen1960
5/9/13, 11:08 AM
#30

Jo Guri Malla er en Norsk oppdretter. Det vat jeg for jeg er Norsk selv ;)

Kanskje en ide å gi litt tilbakemeldinger på kattungen og ikke bare spekulere?

jeg synes kattungen er søt, men ville hatt ganske mye større ører på den om jeg skulle hatt en utstillings og avlskatt. Andre kvaliteter som kroppslengde , benstamme og pelskvalitet er vanskelig å se på bildene, og pelskvaliteten må en jo vente på, for ung ;)

[Murvel]
5/10/13, 11:58 PM
#31

Så fin!

-Tinis-
5/13/13, 8:12 PM
AgnetaB
5/13/13, 8:35 PM
#33

Ha ha du har så rätt! Blev komplicerat med denna kisse:)

LLinneaW
5/14/13, 9:05 AM
#34

kan meddela att dte inte blev något med denn katt tyvärr:/

Annons:
FruFilur
5/14/13, 11:33 AM
#35

Men vad trist…😕
Nå, det finns fler Norska Skogkatter i landet, och det har ju varit vår och löptid, så det lär komma fler kullar under sommaren också…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

AgnetaB
5/14/13, 7:26 PM
#36

LLinneaW  varför inte?

LLinneaW
5/15/13, 1:18 PM
#37

Funderar fortfrande om jag har tid med en katt för tillfället, vill vara 100 % säker att jag har det.

sedan måste jag ha mer pengar då hon kostar :)

LLinneaW
5/15/13, 1:19 PM
#38

fast har inte bestämmt mig till 100% att de inte blir något än så vänta med att låsa tråden!

Labolina_73
5/16/13, 6:48 PM
#39

Ja lite konstigt är det ju,

det står:

Tinnhöjdens har 
Kattungar efter 
Gurli Mallas Fiona och Anniehoods Verdicchio i annonsen och du Ann #23 säger att uppfödningen inte heter så… :-/ 

blir ju så mysko allting…

//Linda

LaSadie
5/16/13, 11:51 PM
#40

#39 Det är inta samma person, det var ett missförstånd av #18 som verkade eskalera lite :)

Labolina_73
5/17/13, 12:15 PM
#41

#40 jo men om du läser inlägg nr #23 så förstår du kanske vad jag menar.. :-)

Annons:
LaSadie
5/17/13, 3:05 PM
#42

Jo jag har läst inläggen men det är två olika uppfödare, alt. att Marina Pettersson har S*Anniehoods inom FIFE och Tinnhöjdens inom IDP/WCF

LaSadie
5/17/13, 3:14 PM
#43

Nu har jag stillat min egen nyfikenhet genom att kolla in FB. Det är samma människa, men varför hon har bytt stamnamn och/eller förbund vet jag inte

Labolina_73
5/18/13, 5:41 PM
#44

¤43 oki,, i see..men då var ju det klarlagt iaf då.. ;-)

LLinneaW
5/19/13, 10:12 PM
#45

Kan meddela att det blev en annan katt jag köpte ! :)

AgnetaB
5/19/13, 11:48 PM
#46

Jasså vad blev det då?

LLinneaW
5/27/13, 8:38 AM
#47

en blandning mellan, maine coon och norsk skogkatt !

LLinneaW
5/27/13, 8:39 AM
#48

båda föräldrarna hade stamtavla som jag fick se, samt träffa föräldrarna, så inget fuffelns :)

Annons:
FruFilur
5/27/13, 9:15 AM
#49

Oh, en söt huskatt alltså… Men dåligt val, att stödja en oseriös buskavlare…

Hoppas att du inte betalade något överpris för den, för det faktum att båda föräldrarna har stamtavla betyder absolut platt ingenting när det är en rasblandning… Vad är gjort med kattungen? ID-märkt? Vaccinerad*2? Veterinärbesiktigad? Tänk på att en huskatt inte kan livförsäkras för mer än 1500 (har jag för mig att det är) så allt du eventuellt har betalt över det är en ren förlust som du aldrig kan få ut på försäkringen om den dör.

Vilka tester är gjorda på föräldrarna? Är Maine Coonen fritestad för höfter, och har HCM-kollats (gentest och/eller scanning). Är den Norska Skogkatten GSD4-fri? HCM-scannad?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LLinneaW
5/27/13, 2:26 PM
#50

Tycker dock att ska man inte ställa ut kattungen eller ha den till annat än sällskap så är det inget dåligt val?

Jag har inte råd att lägga ut 7000kr på en katt och tycker 2000kr var ett lagomt pris och dessutom var den både vaccinerad och vetrinärbesiktigad.

jag frågade dock inte så jätte mycket om föräldrarna, men kan ju höra med henne.

AgnetaB
5/27/13, 2:51 PM
#51

Oj blev det en huskatt till slut, för du är medveten att  det är vad du har köpt? Spelar ingen roll vad det är för raser i den om du ej har en stamtavla på din kisse. Spelar heller ingen roll om föräldrarna har stamtavla om din ej har det o i detta fallet är det ju 2 raser blandade också. Så din katt kan aldrig bli en ras.

Det är en stor lurendrejeribransch med katt så därför måste man vara väldigt noggrann vid kattköp. Om man verkligen har 2 raskatter med stamtavla  varför blandar man dem o ej använder samma ras o registrerar kattungarna o då får en stamtavla på dem. Det är oseriöst o kan mycket väl vara så (men det kommer du ej få svar på) att de är sålda med avelsförbud pga att de hade defekter. Vilket kan leda till att kattungarna också får defekter o kanske inte lever så länge.

LLinneaW
5/27/13, 5:01 PM
#52

#51 jo men visst kan de vara så ,nu glömde ju jag skriva att detta inte var en planerad kull. Och i min mening tycker ej jag de är FEL att köpa en huskatt? alla har nog inte råd att lägga ut 7000kr på en raskatt tyvärr. och jag är en av dem. 

kan vara så ja, men varför bara ta det negativa? ärligt talat vill jag bara ha en snäll social och frisk liten vän. Så hon passar mig utmärkt :)

dessutom måste det vara maine coon i henne, då hon gör det där burp ljudet dem gör.

Labolina_73
5/30/13, 12:41 PM
#53

#50 men nu blir det ju lite knasigt känner jag,,,

den första du tingade var ju en renrasig skogis med stamtavla, dom ligger ute nu för 3000:- http://www.blocket.se/varmland/Norsk_skogkatt_m_stamtavla__3000_kr_46716445.htm?ca=11&w=3&last=1

det är ju bara 1000 kr skillnad mot vad du betalar nu för en huskatt.

Jag ser inget fel i huskatter, bara aveln kring det. I mina ögon är alla katter lika värda men i BYB är det tyvärr inte så.

#52 eeeeemn va, burpljudet?

//Linda

Nina-R
5/31/13, 9:50 PM
#54

#52 Jag undrar, om du inte har råd med en raskatt, hur gör du nu om din kisse blir sjuk? Även om du tecknat försäkring så är det karens på sjukdom. Lycka till med din kisse och jag hoppas att det inte ligger tex hcm i linjerna.

/SE*Barababelle's

ellen1960
6/1/13, 9:14 AM
#55

HCM på linjene…det er jo på de fleste linjer, så en må bare teste alle sammen

Eller er det bestemte linjer du tenker på?

Annons:
LLinneaW
6/3/13, 8:16 AM
#56

alla som klagar, ¨så dom ligger ute för 3000 NU ja, inte då?

sen så ja maine coon gör ett slags burp ljud ist för att jama, eller vet du inte det ?

sen till sist, jag har en färsäkring och de står för kostaderna annars så har jag ju ett jobb, men vill inte lägga ut 7000kr på en katt som bara ska va till sällskap, alla respekt till er som födrr upp raskatter men för MIG spelar det ingen roll.

LaSadie
6/3/13, 1:25 PM
#57

#56 Vissa saker är myter, har en NFO som gör brrp ljud. Det gör honom inte till MCO för det.

Lycka till med kissen!

Labolina_73
6/3/13, 5:34 PM
#58

jag blir lite fulliskratt faktiskt gällande det där "burpljudet" du pratar om,,,

mina skogisar burpar oxå och dom är inga MCO… alla jur är individer och alla låter dom olika.. 

bara du vet vad du köper så du inte står där sedan och känner dej lurad.

många ggr blir det dyrare än man tror när man köper en blandras  om  man själv ska stå för vaccinationer, chipmärkning etc,  nu skulle ju dessa kattungar vara det vad jag förstår på dej men kolla oxå upp så  NFO är testad för GSD 4, och HCM och att MCO är testad för HCM och HDröntgad.

lycka till med kissen.

mvh Linda

LLinneaW
6/4/13, 12:54 PM
#59

okej okej, men vad jag läst så ska dom göra sådant ljud, men jaja.

ja jag förstår inte en sak, vissa här verkar ha det ganska så svårt att tro att min misse är vetrinärbesiktigad avmaskad och vaccinerad, varför är de så svårt att tro? då jag har papper på allt detta?

En till sak, jag tror att många säljer "huskatter" för kanske 2000kr just för att man inte ska köpa en katt för att sedan slänga ut den? Vissa katter kostar 200kr och de är på tok för lite för en liten katt då de ofta blir en så kallad sommarkatt.

LLinneaW
6/4/13, 12:57 PM
#60

jag respekterar er som är rasinsatt och verkligen vill ha en raskatt med stamtavla och hela köret. men det kan jag få på min katt med? en stamtavla alltså? och ja det är viktigt att kunna kolla bakåt i leden efter tex sjukdomar. MEN då kan man ju kika i föräldrarnas stamtavla där står ju allt ? då vet jag ju plötsligt väldigt mycket om min katt? även om den har två raser i sig?

LaSadie
6/4/13, 12:57 PM
#61

Det är jättebra att man tar mer betalt, men det ska även vara rimligt. En katt som kostar 2000 men har fått chip, vaccinering *2 och besiktad är helt okej, men att ta 2000 och uppåt för en katt som man inte gjort något på är skamligt och då är man bara ute för att tjäna pengar.

LLinneaW
6/4/13, 12:58 PM
#62

#61 precis, då min katt kostade 2500kr och var vaccinerad, vetrinärbesiktigad och avsmakad så tycker jag de va ett okej pris. "hon ska chippas"

Annons:
LaSadie
6/4/13, 1:20 PM
#63

#62 Helt okej om man gör mer än bara avmaska som inte alltid behövs. Sen så tycker jag att man ska testa för olika sjukdomar, om det är inblandning av MCO så är HD röntgen och HCM som bör göras. För varje ras, även huskatter, så ska man testa för HCM innan parning. Men hur många byb testar sina katter? Av de jag sett: ingen.

Nina-R
6/6/13, 8:44 PM
#64

#60
Du kan ej få stamtavla på din katt. 
Resultat från test på sjukdomar står inte heller i alla stamtavlor, först nu det senaste som GSD IV står på skogisarnas stamtavlor tex.
På pawpeds.com kan man se HCM om GSD IV resultat. Men då gäller det ju att du vet vad föräldrarna heter alt reg. nr.

/SE*Barababelle's

Mona22
6/9/13, 12:07 PM
#65

Jag har en maine coon med stamtavla och hon är väl ingen mco för något burpljud har jag aldrig hört från henne, inte heller hos uppfödaren hörde jag något sånt… Ang huskatten du köpt som var en oväntad kull, hade det varit så att honan råkade bli med ungar utan vilja går de ta bort dem, är de uppfödare kan de prata med sverak om att få registrera dem med stamtavla fast att de inte får avlas på. Sedan borde väl alla veta att har man honor med hanar så blir det ungar.

emelie92
6/11/13, 5:44 PM
#66

Grattis vad roligt! :)

Det känns tråkigt att en del personer ska hänga upp sig på vad för katt man köper. Eller hur mycket man betalar för den om det "bara" är en huskatt. Såklart att en katt ska få kosta pengar, för att katter är ingenting man köper bara sådär eller är någon "slit-och-släng" grej!

Känns ju kul att starta en tråd när man ska behöva försvara sitt kattköp..

Lycka till med kissen :)

Labolina_73
6/11/13, 7:49 PM
#67

#66 det är inte det tråden handlar om ifall du läser igenom hela..

Inte vad man väljer att betala för att det "bara" är en huskatt. Utan vad uppfödarna väljer att ta betalt trots att det är en huskatt och väljer att skriva att det är div raser i den,, varför istället inte stå för att dom fött upp en huskatt?

LLinneaW
6/11/13, 10:41 PM
#68

#66 skänt att någon håller med mig! jag förstår inte varför alla dessa människor ska hänga upp sig på vilken katt man köper? vad spelar det för roll? känns alt bra mellan sig själv och katten och katten är frisk är det väl inget problem?

#64 

inte stamtavla men kan få ett så kallat "huskattbevis" och får ställa ut henne.

LaSadie
6/12/13, 2:13 AM
#69

#68 Huskattsbevis kan du inskaffa via Sveraks hemsida :) En blankett som du skriver ut, betalar in avgiften och sedan skickar in den

Annons:
Upp till toppen
Annons: