Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 932 ggr
Torplyktans
2013-03-04 16:02

Torrfoder biternas storlek / hårdhet

Jag har börjat fundera över foderbitarnas hårdhet och storlek. Jag tro att det ev har gått till överdrift. Att dem är för hårda och för stor numera. En mus eller fågel har inte så hårda ben som dem bitarna nu för tiden och då har vi klämd och testad massor av märken och sorter!

En av dem få vi lyckades klämma sönder var Orijen, jag frågade dem nyss om dem inte kunde göra större bitar ;-) men tro numera inte det behövs.

Tro också att kattungarna borde äter baby katt foder tills dem har bytt tänderna färdig och inte ett visst antal månader (innehållet skiljer sig inte så mycket)

Har hörd talas om fler och fler katter som har tandproblem. Men nu har en av mina sålda kattungar fått problem och blivit röntgat 2-3 gånger och flera vet har alldrig sett liknade. (ingen känd sjukdom) Troligtvis har dem hårda tänderna påverkad det mjukare tandbenet så att han fick ont. (Han är en särskild stor och snabbväxande hankatt, som åt jäte mycket stora harda kulor.) Det känns ju lite onaturligt att gnaga i sig stenhårda bitar konstant. Jag vet inte, men det skulle vara spännande om fler är intresserad av att fundera över det, särskild om katten får problem. Det skulle ju kunna vara så att vissa torrfoder retar tandköttet / tänderna för mycket i alla fall hos katter där tänderna / benen inte är färdig utvecklad. Men även hos äldre och alla andra som är stor och äter mycket också. 

Förr var ju foderbitarna lite som uppblåsta med lite luft bubblor nu är dem helt slätt och kompakt och stenhård.  

Jag själv tyckte ju det var bra för att få dem att äta långsam och mindre särskild kastrat katterna. Men jag börja fundera på om jag tänkte fel där om det trots allt är innehållet som kan styra intaget. Som t.ex en del beskriver att katterna äter mindre av foder med mycket protein av hög kvalitet och att många frossa särskild vissa andra foder som smakar gott men innehållet är tveksam.  Och sen försöker vi bromsa med stora bitar… det kan ju bli helt fel då.

www.torplyktan.se

Annons:
Nina-R
2013-03-06 12:47
#1

Jag tror att vi kattfolk behöver ta efter hund lite. Dvs BEN! Katter behöver givetvis med tugga och gnaga för att hålla en god munhygien. Även att äta/tugga olika konsistenser, det är inte bara hårda ben som gör rent tänder utan tex skinn osv.

En hund ger man i regel massvis olika saker att tugga på medans många katter äter samma sak i många många år.
Frågar man om tandhygien hos de som kan sin sak (inte försöker sälja) om hund så säger de alla likadant. Torrfoder gör inget för munhygienen utan det är ben/tuggsaker som gäller. 
Jag tror inte heller att det gör någon nytta att sitta och tugga hårda kulor men har inte tänkt tanken att det kan göra skada. Men kan mkt väl tänka mig att det kan ge skada på vissa individer.

/SE*Barababelle's

Torplyktans
2013-03-07 10:21
#2

Det är just det jag också fundera på. Tänkte mycket på det med hundar men kan inte själv mycket om hund, tyvärr.

Det med olika konsistenser och just läder etc är det jag fundera på till katt också. När dem äter en mus eller fågel är dem ju upptagen ett bra tag och tuggar just skinnet och benen med bak tänderna.

När katterna tuggar lufttorkad torkad kött (tex Ziwi Peak) tuggar dem också mycket längre på dem lite "läderaktiga" bitarna märkte jag.

Mycket spännande tro också att vi behöver lära oss mer om det med katternas tänder och olika saker att tugga.

Eller kanske hjälper även dem så populära kaninskinns leksakerna till som många katter älskar att tugga på (och i sig ;-)

www.torplyktan.se

SolidShinta
2013-03-07 11:57
#3

Det här med att katter kan tycka om att tugga skinn. Det har aldrig slagit mig, men så kan det ju faktiskt vara. :) Nu när jag tänker efter så  är det första min katt brukar göra när hon får en ny leksaksråtta är att tugga av och äta upp svansen på den(som ju är kaninskinn).
Det gör hon rätt snabbt dock, så det är inte så fasansfullt mycket tuggande som blir av. ;D

Tycker också att kulorna har blivit fasansfullt hårda på senaste tiden. Försökte efter att jag läst det här inlägget också trycka sönder några kulor, men det gick inte det heller. ☺️ Dock om jag tryckte ned naglarna i dem så kunde jag bryta av dem.

Tycker det borde finnas fler olika sorters kattgodis också. Visst det finns en del, men oftast av samma "sorts". Små godis "pellets". Katter är ju trots allt rovdjur, så det känns ju som ett väldigt onaturligt godis för dem. Brukar ge lite kyckling och kött ibland som godis, men skulle ändå vilja ha mer tex torkat kött anpassat för katter som man kunde köpa i butik.

Upp till toppen
Annons: