Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1706 ggr
Labolina_73
2/19/13, 2:06 PM

HCM egentligen???

Asså hur vanligt är HCM egentligen på våra skogisar??

om man ser på SVERAKS hemsida så är det ju bara MCO som har det i hälsoprogrammet, medans vi har GSC IV, 

Det är väldigt många veterinärer som hävdat att ett HCM test är onödigt på vår ras men eftersom så många blivit hysteriska kring detta så görs det ju naturligtvis..

men min fråga är då..

finns det någon statistik på hur många NFO drabbade katter vi har? 

med det menar jag inte equivocal som sedan visat normalt utan sådans som på riktigt påvisat HCM eller equivocal som sedan påvisat HCM. 

Jag vet att Sphynx har en del problem med HCM men varför står inte dom med på SVERAKS hälsprogram? 

Någon som vet något om  var man kan hitta mera info?

//Linda

Annons:
Katzuki
2/19/13, 2:36 PM
#1

Jag har varit på en del föreläsningar och har för mig att siffran ligger på 5% eller nåt sånt. Tyvärr hittar jag inte mina anteckningar från någon av föreläsningarna :/

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

ellen1960
2/19/13, 4:50 PM
#2

det finnes en gruppe på facebook som heter NFC HCM

der får du kanskje svar på dine fråger

http://www.facebook.com/groups/nfchcm.updates/

Labolina_73
2/19/13, 5:45 PM
#3

tack,, ska kika där.. :-)

Ser nu imitt inlägg att det kan tolkas som att jag personligen tycker att det är onödigt men så är det inte,,, bara mest en fundering jag har / haft. hur vanligt det egentligen är.. 

och framförallt som vissa veterinärer säger att det knappt finns i vår ras,, så nja jag vet inte…. 

bättre att ta det säkra före såklart men,,,

//L

AgnetaB
2/19/13, 8:35 PM
#4

Jag har iaf HCM scannat min NFO hona vid drygt 1 års ålder. Jag har Sibirer också o där HCM scannar i princip alla  före parning o sedan rullar det på. Gör man inte det så känns det oseriöst där iaf. På skogis vet jag inte.

AlexH
2/22/13, 11:31 AM
#5

samma med cornish Rex.. de allra flesta skannar sina avelsdjur (honor och hanar) innan avel… Crx har ca 5-6% HCM grad (räknat på de som har blivit skannade..

Har tyvärr förlorat en katt i HCM.. han började para innan HCM belv stort inom uppfödning att uppmärksamma.. så han hann ge 4 kullar innan hans HCM upptäcktes :/ som tur är så har endast en eller två gått vidare i avel av avkommorna och de har skannats u.a

det är svårt med HCM .. skanningen säger bara att katten är frisk just den dagen du skannar.. han kan få en förändring dagarna efter.. men så länge det inte finns dna test mot HCM så är skanning allt vi kan göra.. MaineCoon har ju dna test för ETT HCM "fel" men det finns hundratals HCM varianter../gener så de måste skanna också.. deras dna test räcker tyvärr inte..

Jag tycker det är viktigt att skanna.. men kan hålla med om att det nästan är hysterirunt detta.. samtidigt som jag pratade med Doktor Nilsfors vid senaste skanningen.. och han sa att han skannar flest Skogkatter och rexar av kattraserna.. och han sa även att i en utopi.. så skulle alla vänta med att skanna vid 2-3 års ålder och para efter det.. dvs inte ta kull förrän de fyllt 2-3 år.. samma på hanar.. han ansåg att ett u.a på en katt vid 1 års ålder egentligen inte sa så mycket som HCM utvecklas med åldern…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: