Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 3538 ggr
Igge
2013-02-11 22:16

Hes katt

Min skogis har från ena dagen till den andra blivit jätte hes. Han är för övrigt som vanligt, äter , leker, och det rinner inte från nos eller ögon.

Han kan helt enkelt inte jama utan väser.Kan han ha fått nåt i halsen eller kan det vara en infektion på gång?

Har nån varit med om detta?

Annons:
OberonsMatte
2013-02-12 07:01
#1

Det kan vara ett grässtrå eller liknande som fastnat i halsen eller en infektion. Det kan också bero på att katten har jamat och skrikit väldigt mycket. Jag tittade på dina gamla inlägg och det verkar som att du nyligen har fått hem en kattunge? Är det den, eller din äldre katt som är hes? När man får hem en ny kattunge kan virusinfektioner aktiveras och bryta ut p.g.a. stressen det innebär, både hos kattungen och hos befintliga katter (de kan även ha blivit smittade av varandra om någon av dem utsöndrar virus). Är katterna vaccinerade (vilket jag antar att de är) brukar dock sjukdomsförloppet oftast bli lindrigt och ibland bara med enstaka symtom.

Sajtvärd Katter iFokus

Igge
2013-02-12 19:53
#2

Hej & tack för ditt svar!

Ja vi har fått hem en kattunge men det är den stora som är hes.

Dom fann varann direkt och kurrjamade (pratade) mest innan han blev hes. Däremot har köpt kattgräs för han tuggade på en av blommorna här hemma o han kan ju ha fått i sig en bit av den som fastnat. Eftersom han är helt som vanligt för övrigt tycker du jag ska vänta med att åka till veterinären då?

OberonsMatte
2013-02-12 20:48
#3

#2 Är han helt som vanligt i övrigt hade nog jag avvaktat. Går det inte över av sig själv inom ett par dagar eller om katten börjar hosta, kvälja eller få dålig aptit hade jag åkt in med katten då.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: