Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 727 ggr
[NinaCrown]
1/6/13, 3:01 PM

Halv vs Helfodervärd

Jag har funderat på att skaffa mig en till skogis då min kastrathane är så otroligt social och säkert skulle bli glad av en till kompis, men jag funderar på vad som menas med Halv och helfodervärdar. Vad är skillnaden och är det samma regler för alla uppfödare som vill ha sina katter hos andra på detta viset, eller är det lite olika för alla?

Tack för svar Skrattande

Annons:
Labolina_73
1/6/13, 3:18 PM
#1

Då inte SVERAK stödjer foderavtal längre så ser avtalen väldigt olika uthos olika uppfödare,, vissa har ju såklart snarlika men det viktigaste är att allt står skrivet på avtal och hellre att det lir övertydligt än att man ska kunna missförstå.

jag vet att det finns vissa som har liknande slavkontrakt och det är fel tycker jag….

skillnaden brukar vara..

halvfoder= du betalar halva katten och uppfödaren har rätt till x antal kullarsomni kommer överänns omom inte uppfödaren redan bestämt detta,, jag har en kull på halvfoder.

helfoder så betalar du ingenting för katten men uppfödaren har rätt att ta flera kullar,,

du står för allt det vardagliga i kattens liv så som mat,leksaker etc etc och uppfödaren betalar allt som har med aveln att göra så som tester etc etc..

mvh Linda

[NinaCrown]
1/6/13, 3:36 PM
#2

Tack för svaret Glad Så när katten har fått sina kullar, kan man köpa ut katten som sin egen då eller hur fungerar det?

Och hur skulle det bli om katten inte visar sig vara passande avelskatt? Sådant kan ju alltid hända. Det var tänkt från början när jag tog över min hane att han skulle ställas ut och kanske avlas på om det blev fina resultat, men han mådde så otroligt dåligt av sina hormoner att det aldrig blev så. Slutade istället med att han kastrerades och vart ren och skär sällskapskatt, vilket passar honom mycket bättre.

Jag funderar även på om det händer att fodervärden som bor med katten inte tycker att katten passar som avelskatt men att uppfödaren gör det, och kräver kullar ändå? Vad gör man i en sådan situation? Är det bara att ge med sig då det står att uppfödaren ska få para i kontraktet?

Labolina_73
1/6/13, 6:59 PM
#3

jag kan ju inte svara för hur andra gör men jag tror att det vansligaste är att katten övergår i din ägo när avtalet är uppföljt,

dvs när kullarna är tagna, så du ska inte behöva betala mera för katten.

dvs,, halvfoder så betalar du halva priset när du får hem katten, och helfoder så betalar du ingenting,,

men man ska absolut inte se det som en billig eller en gratiskatt för det är ett stort ansvar man tar på sej som fodervärd.

mvh Linda

[NinaCrown]
1/6/13, 7:41 PM
#4

Förstår att det inte är en snabbväg till en billigare katt, utan jag har funderat på detta då det känns lite tryggare än att skaffa en honkatt helt själv och köra mitt eget race ^^''

Jag vill dels skaffa en till katt just för att jag tror att min nuvarande kastrathane skulle uppskatta det, då min kastrathona inte har samma sociala behov som han och jag inte alltid räcker till.

Han är nästan löjligt social, ingen får någonsin vara ifred, har han tråkigt går han runt och jamar och han blir sur varje gång jag är på väg ut Tungan ute Han älskar även gäster och blir så till sig av all uppmärksamhet att han inte riktigt vet vad han ska göra.

En annan anledning till att jag funderat på foder/halvfoder är för att jag vill ställa ut och kanske ta en kull, men känner att jag inte kan nog om genetik för att välja ut en bra hane samt att jag vill ha någon som håller min rygg och hjälper mig. Lite av en trygghetsgrej från mitt håll alltså!

Labolina_73
1/6/13, 7:44 PM
#5

Jag tycker att det låter som  att du har en sund inställning,,,,

var bor du?

det finns säkert någon som söker fodervärd i ditt närhetsområde.

//Linda

[NinaCrown]
1/6/13, 7:56 PM
#6

Västerås, men blir troligen ingen till katt på ett litet tag då jag och djuren är nyflyttade och måste bygga upp allt ordentligt här hemma först. Blir ju en del kostnader när man flyttat, och att skaffa en till katt med allt runt om är inte gratis det heller. Behövs kattungefoder, vaccinationer, mer sand osv osv så blir lätt en del pengar…

Men jag är tacksam för svaren, och det kommer säkerliggen hjälpa en hel del när det blir av att uttöka kattbeståndet här hemma Glad

Annons:
Labolina_73
1/7/13, 1:44 PM
#7

varsågod,, så lite så.. :-)

Upp till toppen
Annons: