Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 2709 ggr
sasha_setter
12/8/12, 3:28 PM

Uppfostra kattunge?

Hej, vi funderar på att skaffa katt. Jag undrar hur lång tid det tar att "uppfostra" en kattunge och vad man behöver tänka på? Vi tänkte då på en norsk skogkatt. Är det något speciellt med att ha just en Skogis jämfört med andra raser?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Zondell
12/8/12, 3:32 PM
#1

Konstig fråga. En katt kan lära sig rutiner som mat, gå på lådan och gå ut men jag skulle inte kalla det att uppfostra. Katter är sina egna :-)

sasha_setter
12/8/12, 3:35 PM
#2

Jag menar så att man kan lämna den hemma, utan att den har sönder saker.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Zondell
12/8/12, 3:41 PM
#3

Jag förstår fortfarande inte. Att vässa klor och klättra t ex är naturligt för katten och det är svårt att önska bort. Hur ser kattens miljö ut? Får den gå ut?

sasha_setter
12/8/12, 3:46 PM
#4

Jag menar typ hur man gör så att katten klöser på klösbrädorna istället för på soffan ex. Ja, om vi skaffar katt kommer den få vara ute.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

LaSadie
12/8/12, 5:06 PM
#5

Det finns olika sätt att uppfostra sina katter på. Vissa använder bara ord, medans andra använder ljud och tex vattenspruta för att få katterna att tex. inte vara på bordet. Men för att få katter att inte ha sönder saker handlar om att ha alternativ som att ha klösmöbel/klätterträd för att slippa få katterna att klösa på soffan, att ha leksaker som gör att de inte puttar ner saker.

Våra katter har inte klöst sönder någon soffa, men de har haft klätterträd och vi har stoppat dem om de försöker göra ngt på soffan. Sen så ramlar saker ner, men vi har inte tejpat fast föremål eller liknande som vissa gör för att slippa sönderlagna krukor mm. Men samtidigt har de inte gjort det heller så :)

Annso_
12/8/12, 5:54 PM
#6

Hur bor ni då eftersom katten ska få gå ut ? Kan inte säga att jag mött på någon uppfödare som tycker att det är okej att katterna springer ute

Annons:
Zondell
12/8/12, 6:23 PM
#7

# 6 Inte ok att de får gå ut??

sasha_setter
12/8/12, 6:28 PM
#8

Vi bor precis vid en skog och inte jättenära någon större väg. Jag har nämligen sett andra katter, även skogisar, i vårt område som är ute.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

sasha_setter
12/8/12, 6:35 PM
#9

Dessutom är det ju en norsk SKOGkatt, då är ju katten gjord för att just traska omkring i skogen. Är det inte lite synd att ha den inomhus då? Åtminstone om man inte bor nära stora vägar, då förstår jag självklart att man inte låter kissen gå ut!😉

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Slashignore
12/8/12, 6:49 PM
#10

Om man känner att det är tryggt för katten att gå ute så är det ju ens egna val om man vill släppa ut den eller ej. Men man skall ju tänka på att de flesta raskatter är uppfödda som innekatter och att vägar, rovdjur, människor och många fler saker är farliga för katterna. Utekatter blir även mindre kärvänliga. Min gamla utekatt blev förgiftat, först trodde vi att han hade hittat något olämpligt utomhus… men sen kom det fram at vår granne hade hällt glykol på katten som katten sedan hade försökt tvätta bort ergo. slickat i sig.

Det är riskabelt att ha katterna ute, det ska man vara medveten om.

Zondell
12/8/12, 6:59 PM
#11

Fast om man bor bra så måste väl det vara det mest naturliga för katten. Jag har två katter som är ungefär lika mycket ute som inne. De är väldigt keliga och sociala. Mina utekatter har alla varit väldigt trevliga. De kommer när man ropar och är väldigt fina i päls och hull. De har lador att gå in i när de är ute. Vi har haft dom sedan de var små och bor på landet. Jag är lite sugen på två nya kattungar.

sasha_setter
12/8/12, 7:12 PM
#12

Finns det någon ungefärlig tid på hur lång tid det tar innan man kan lämna katten ensam hemma på dagarna?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Smaraldus
12/8/12, 7:18 PM
#13

Hur mycket skulle katten lämnas ensam hemma?

Om det är väldigt mycket så kan det ju vara bra om den har en kattkompis som sällskap.

www.smaraldus.eu

Annons:
sasha_setter
12/8/12, 7:20 PM
#14

#5 föredrar katterna klösmöblerna då, eller behöver man lära dem att använda dem?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

sasha_setter
12/8/12, 7:20 PM
#15

Den skulle vara ensam ungefär mellan 09.00 - 15.00

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Zondell
12/8/12, 7:38 PM
#16

Jag tog två kattungar så de kan ha sällskap av varandra.

lkmf
12/8/12, 7:39 PM
#17

Om du vill att katten ska använda klösbrädan/klätterträdet istället för möblerna kan du spray med kattmyntesprey på klösbrädan.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

sasha_setter
12/8/12, 7:54 PM
#18

Bra idé Ikmf! Tror ni att en katt klarar sig ensam mellan den tiden?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

LaSadie
12/9/12, 2:53 AM
#19

#14 Våra föredrar klätterträden, men kan vara mycket för att de kommer högre upp och kan kloa helt ifred på dem. I soffan ligger de mest för att gosa och vara sällskap.

En liten notis på att låta katterna vara ute. Hade en avkomma som vi sålde där den fick vara utekatt. Det gick bra i ungefär två år, sen var han borta en vecka och när han kom tillbaka hade ena frambenet en öppen fraktur och andra tassen var illa skadad. De bodde i något som jag skulle tolka som idyll för katter. Efter det så väljer vi att inte sälja våra avkommer till de som vill ha dem som utekatter.

Torplyktans
12/9/12, 10:28 AM
#20

Jag tycker att kattungar kräver extra mycket tid och uppmärksamhet hela första året. Dem två familjer som jag sålde mina två kattungar till valde att köpa katt istället av att åka bort denna sommer :-) Tro många försöker få till det så att dem har extra mycket tis / semster första tiden. Särskild om man bara köper en katt då behöver man ha mycket tid. Kattungar vill inte gärna vara ensam, men eftersom katter även sover välldigt mycket så brukar det gå att hitta rutiner hur man kan lösa det till kattens bästa. Det man kankse mest få tänka på att det inte bara handlar om att du är borta när du jobbar utan att man behöver vara hemma med kissen på kväller och helger och inte vara borta då också.

Att dem klöser på rätt ställe är inte so mycket en uppfostrings fråga utan hänger mest på placeringen och antal klösmöjligheter. Det måste vara ställem som katterna naturligt skulle vilja klösa på i sitt revir, stå det in något undangjömd hörn så bli soffan som den jämt går forbi och stikker ut i rummet mer naturligt at använda. Men det kan man läsa på hur , man ska "inreda" till en katt so att katten trivs.

www.torplyktan.se

Annons:
Torplyktans
12/11/12, 11:14 AM
#21

Det finns många böcker men tre som är skriven på svenska och inte översatt och på så vis stämmer bättre med djurskyddslagen etc vill jag gärna rekomendera, dem är inte så dyr heller (kolla t.ex. adlibris)

1. Att bli med katt av Susanne Hellman Holmström

2. Din katts beteende av Susanne Hellman Holmström

3. Din innekatt aktivering och skötsel av Ylva Stockelberg

Även om du inte vill att katten är enbart inne så ger boken pra tips! Och på vintern är dem flesta katter innekatter ;-)

Sen kanske man kan tilllägger att Skogisar älskar att klättra högt upp (inne och ute ;-) och röra på sig (jaga).

P.S. kan inte låta bli att också lägger till att jag alldrig släpper ut katter under ett år ensam och alldrig okastrerad. Det märks att kattungarna är lite oförsiktiga och vilda. Vi har halsband med en sändare på alla utekatter så att vi kan spåra och plocka in dem på natten och när vi inte är hemma (om dem inte kommer när vi ropar).

www.torplyktan.se

sasha_setter
12/18/12, 12:45 PM
#22

#21, tack för tipsen!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Upp till toppen
Annons: