Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1697 ggr
Annso_
11/15/12, 12:03 PM

Ang Avels hanar

Hur tänker just du angående avelshanar ?? Vart går gränsen för hur mycket den får "användas"??

Är det ett visst antal levande kattungar ?
Visst antal kullar ??
Ett viss antal parningar med samma honkatter ??

Jag har ingen som helst baktanke med detta utan jag är bara rent nyfiken hur folk tänker :)

Annons:
Torplyktans
11/15/12, 12:32 PM
#1

Jag har ju ingen själv än men det som jag har funderad och läst på nu så tycker jag att det bro på många olika saker.

Kankse stamtavlan, inte bara hur mycket han används utan också hur mycket av hans släktningar / förfäder användes. Hur många av kattungarna  har gått i avel? Blev alla kastrerad så blir det ju inget kvar efter honum i alla fall.

Sen är det ju bra att ha många olika kombinationer. Men det verka ju funkar bra hos Skogisarna som lånas ut till varandra.

Har mycket svårt att lägger mig fast vid en viss antal generelt, utan tycker det kan vara olika från fall till fall.

www.torplyktan.se

LaSadie
11/15/12, 6:55 PM
#2

Jag tycker att vissa hanar används för mycket och för många går vidare till avel både från honor och hanar. Men som honkattsägare har man inte så mycket att säga till om när man lånar en hane och i efterhand om man anser att en hane används för mycket.

Men även om en hane eller hona används mycket så är det hur många som går i avel efteråt som man får ha i beaktande. Om det är en av fem kattungar som går vidare från varje kull så är det inte en större fara upplever jag. Men om det är fler avkommer som går vidare efter varje kull så kan man i framtiden få problem.

Kronängens
11/16/12, 6:48 PM
#3

En hane bör väl inte få så värst många fler kattungar än en hona tycker jag. Givetvis får man även väga in hur många som går vidare i avel.

En hona får väl sällan mer än 25 kattungar och en hane bör väl inte heller få så många fler än det. Vissa hanar får dubbelt och tredubbelt så många kattungar vilket är lite tokigt enligt mig. Lite fler kattungar än honorna behöver nog hanarna få dock eftersom det är fler honor än hanar i avel.

Det allra bästa är om kattungarna är med olika honor naturligtvis. Någon gång kanske man som uppfödare vill göra om en riktigt bra parning, men de som har samma kombination flera gånger gissar jag gör så för att det är bekvämt, inte för att det är någon större tanke bakom.

De flesta uppfödare tycker jag är samarbetsvilliga och många lånar ut sina hanar till någon eller några honor. Det är bra eftersom inte alla kan ha hanar och även om man har en vill man kanske inte para alla sina honor med honom ifall honorna är släkt. Eller så passar han inte med alla honor i katteriet. Någon gång behöver de flesta långa hane och då kanske man också ska tänka sig att låna ut.

Hur många kattungar en hane bör få beror också lite på över hur lång tid han är fertil. En hane som är fertil i tio år kanske kan få fler kattungar än en som är fertil i två. Det blir lite mer spridning på generna då tycker jag. Något annat som är intressant är också hur många nära släktingar som går i avel och hur intressant stamtavla hanen har och om det han ger är exceptionellt bra. Men även om allt är bra med hanens stamtavla, han är riktigt rastypisk och det han ger är jättebra så det inte lämpligt att han får hur många bebisar som helst.

Annso_
11/16/12, 8:01 PM
#4

Roligt att höra hur ni tänker !! Mycket som jag inte tänkt på alls tidigare :)

Men te.x hanar som är runt 2-3 år gamla och kanske fått runt 20 kattungar är det mycket eller en hane på ca 4-6 år som har över 30 ?? Om man bara ser det på antalet kattungar..För någonstans lär det ju vara lite stopp även fast så många kattungar inte går vidare i avel

Nina-R
11/17/12, 11:23 AM
#5

Jag kommer ju spara en hane ur min nuvarande kull.
Tanken är att han ska passa med en hona jag bokat. Men det kan man ju inte svara på än, men jag hoppas.
I såfall kommer jag para dessa en gång och låna ut till 1-2 kullar om någon vill. Detta då när han är  1 ½-2 år. Sedan är tanken att chipkastrera och låta honom växa till sig. Om det sedan finns intresse från andra att låna honom kommer möjligheten finnas när han är runt 3-4 och han är "klar". Beroende på om ngn unge ur första omgången kull/kullar går i avel eller ej så tänkte jag att 1-3 kullar. Sedan får han bli kastrat. 
Detta är min tanke och mina planer. Sen får vi se vad som händer. Han kanske inte alls växer upp och blir något bra avelsmaterial.

/SE*Barababelle's

Kronängens
11/21/12, 6:46 PM
#6

20 kattungar är tre till fyra kullar. Det är helt OK. 30 kattungar är också helt OK tycker jag.

Sedan spelar andra saker in, som hur ovanlig/intressant stamtavlan är, hur länge hanen kan vara fertil osv. Det går inte att säga ett exakt antal kattungar varje hane bör få vid en viss ålder. Hans rastypiskhet och temperament spelar stor roll in här med.

Annons:
-Cissi-
11/23/12, 1:22 PM
#7

#5 ursäkta men hur funkar det med chipkastrera? Skäms

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Nina-R
11/24/12, 10:21 AM
#8

#7 Det är som p-piller för hankatt. Håller i upp till ett år ca :)

/SE*Barababelle's

-Cissi-
11/24/12, 12:20 PM
#9

Ah :) Tack

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Labolina_73
11/24/12, 5:53 PM
#10

oj jättesvårt att säga,,, det beror ju på så himla mycket,, hur många av hans avkommor som går vidare i avel, hur tätt det är mellan alla kullar och såklart vad man har för målsättning med just honom och vad man tror att han kan bidra till.

haapets
11/30/12, 8:31 PM
#11

Jeg synes faktisk ikke det er antallet kull eller antallet kattunger som er viktig, men antallet kattunger som går videre i avl.

Så mener jeg at det også spiller inn om det er honer eller hanar som går videre i avl og også hvor i verden de går videre.

I tillegg så må jo helt klart stamtavlen spille inn. Er det en stamtavle hvor det er mange andre i avl med en rimelig ens stamtavle, så synes jeg det er viktigere å begrense antall kattunger som går videre. Er det en "sjelden" stamtavle, så kan man kanskje tillate seg å la flere gå videre.

Til sist så spiller det vel også inn hvordan de som kjøper avlskattene forholder seg. Om f.eks en hane går videre i avl og dennes avkom stort sett selges til avl igjen, så hjelper det ikke så mye om man forsøker å planlegge å være fornuftig i forhold til pappaen.

Så mange ting som spiller inn som jeg ser det og veldig vanskelig å gi noen eksakte antall hverken av det ene eller det andre. Enkelt er det ej Flört

Upp till toppen
Annons: