Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 1030 ggr
Slashignore
2012-11-13 10:55

Spökmönster...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga ang. spökmönster. Jag har just nu 5 stycken små glin här hemma som nu i veckan blir 2 veckor gamla. Jag har tänkt mycket på det här med spökmönster på katter och förstått att det är ganska svårt att se om det är ett mönster eller bara spök. Förstår att det kan vara svårt att se från bara en bild men tänkte kolla med er och se vad ni tror!

Här är lilla S*Winsnes Wilda Caradhras NFO ds som är den jag mest funderar på om han är solid eller tigré… vad tror ni?

Annons:
Slashignore
2012-11-13 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild på honom där man ser ansiktet lite mer…

Slashignore
2012-11-13 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

ovanifrån…

EddaM
2012-11-13 13:02
#3

Det kan vara jätte lurigt det där med mönster eller inte. Och om han är silver så hjälper det inte till. Men jag tycker att han ser mönstrad ut, han är ljus i ansiktet och svansen ser ganska ljus ut. Men andra här inne är bättre än mig på detta och de kanske har några andra funderingar?

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Slashignore
2012-11-13 13:09
#4

Jag tänker som dig EddaM. Han har "glasögon" och svansen ser randig ut liksom…

EvaSe
2012-11-13 15:49
#5

Är han ljus på undersidan av svansen? Ljus haka? Det är tecken på agouti (mönstrad). Vad är föräldrarna?

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

LaSadie
2012-11-13 17:52
#6

Jag säger att han är en mönstrad kille :) Pappa är (högst troligt) tigré under sitt solida om det hjälper ;)

Annons:
Slashignore
2012-11-13 19:23
#7

Fargo har alltså också spökmönster? För det står ju inte med något mönster i hans färgkod (NFO ns). Mamma katt är NFO fs 23…

Jag har inte kollat så noga under svansen faktiskt, men som jag kommer ihåg så är han ljusare där. Men hakan är ljusare än huvudet om man säger så, men inte helt vit tror jag inte… :P

EvaSe
2012-11-13 20:09
#8

#7 Alla katter är genetiskt mönstrade antningen tabby eller tigré. Sen har de en annan gen som säger om de blir agouti (mönstret syns) eller non-agouti (solida). Speciellt på röda katter kan mönstret synas igenom även på non-agouti-katter, och då kallas det spökmönster.

(För att förvirra så är det ytterligare en gen som avgör om de blir spotted eller ej Obestämd )

Typiska tecken på agouti är att de är ljusare på undersidan av svansen, ljusare på hakan och delen mellan överläpp och nosspegel, ljuare runt öronkanterna och har ljusare hår inuti öronen.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

LaSadie
2012-11-13 22:51
#9

När han var yngre så syntes tigré mönster under hans svarta päls, men han är solid. Som EvaSe säger så har alla solida ett mönster under.

Upp till toppen
Annons: