Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2278 ggr
LydiaHambr
2012-10-20 12:49

Munproblem

Hej, jag har två norskisar som är helt underbara och innekatter. Men har ett problem med den ena. Han är väldigt röd i tandköttet och jag har nu märkt att han inte vill tugga maten utan försöker svälja allt helt. Gissning på att han har väldigt ont.

Har varit med honom till veterinären men de hade inga idéer eller tips på vad det kunde bero på. Utan hjälpte oss bara med övriga problem med näsa och ögon på honom.

Så jag funderar nu på om det är någon som har någon aning kring vad det kan bero på eller nått tips kring vad man kan göra för att hjälpa honom med det. Fick i några dagar ge smärtstillande i flytande form i munnen på honom, men blir helt sönderklöst (trots klippta klor) av att ens närma sig hans mun…

/Lydia

Annons:
Maria
2012-10-20 12:59
#1

Röntgade veterinären tänderna på din katt?

Jag har två katter. Huskatter (som sägs vara halva Skogkatter men det vet man ju att många säger)

Den ene katten fick FORL och fick dra 8 tänder redan när han var 5 år. De är nu 10 respektiver 9 år gamla.

Den andre katten var vi till veterinären med för tre veckor sedan för han hade så dålig andedräkt och jag trodde det var tandsten vilket han tagit innan.

Det visade sig vara en varböld under främre huggtanden därnere. dessutom fick de dra tanden bakom också.

Vi har kämpat med att ge antibiotika i en vecka två gånger om dagen och även smärtstillande. Hela jag är full av plåsterFlört

Återbesöket nu i veckan så lyckades de ta bort två stygn och spola sårhålan och han var hur snäll som helst hos veterinären men hemma är han stört omöjlig att hantera.

Han har ätit mixad mjukmat som välling sedan operationen och ska på ett återbesök till nästa vecka.

Så jag undrar om din katt kanske har problem med tänderna som kanske inte syns utan röntgen för så har det vari med mina två.

Ursäkta lång textTyst

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LydiaHambr
2012-10-20 13:04
#2

Tack för ett så snabbt svar. hellre långt och utförligt än för kort och man får försöka läsa genom raderna ;)

Nej, de röntgade inte. Tror inte att de fäste så stor vikt vid tänderna eftersom han hade problem med att det rann mycket från ögon och näsa. Efter prover konstaterades det att han hade mykoplasma vilket han fått antibiotika för.

Men kanske ska ta ett återbesök med han till veterinären då och se om man kan få tänderna röntgade. Han är ju inte så gammal, bara 1,5 år  ungefär…

LydiaHambr
2012-10-20 13:08
#3

Kom på nu närjag läste igenom din text igen att dålig andedräkt har ju båda katterna. Man känner den på långt håll och man blir ju nästan kräkfärdig så illa som de luktar…

Maria
2012-10-20 13:12
#4

OK, då fattar jag. Mykoplasma ska ju givetvis behandlas i första hand.

Jag var så inne på tandproblem då båda mina har haft besvär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LydiaHambr
2012-10-20 13:15
#5

Ja, men jag tänker att problemet med tänderna borde lägga sig nu när kuren är slut. Men han verkar ju fortfarande ha ont, så börjar tro att han kanske har nått mer utöver mykoplasman som nu är behandlad.. Så jag är glad för ditt tips med röntgen!

Maria
2012-10-20 13:26
#6

Lägger in denna länken från Hälsa om det är OK?

Handlar om FORL och katters munhälsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
LaSadie
2012-10-20 16:04
#7

Tror din katt har forl. Se till att få munnen röntgad…

LydiaHambr
2012-10-20 18:41
#8

Tack för era svar. Skönt att kunna fråga veterinären om något specifikt istället för att bara kunna säga att han fortfarande har ont. Så ska ringa veterinären det första jag gör på måndag morgon och se om jag kan få en tid för röntgen! :)

Upp till toppen
Annons: