02. Kattungeprat

Min kattunge är svart runt nose, varför?

2012-09-29 21:24 #0 av: jackuese

Min kattunge är 11 veckor och har aldrig varit ute, han är norsk skogskatt och jätte lite svensk bondkatt. Han är svart runt nosen och vi vet inte varför? Är det något farligt? Om vi tvättar bort det så kommer det tillbaka igen! :( Uppskattar svar! :)

Anmäl
2012-09-30 11:49 #1 av: LaSadie

Hoppas att han inte har kommit till dig nu eftersom det är lag på att kattungar ska stanna hos syskon och mamman i minst 12 veckor. Samt att han är en jättefin huskatt då han saknar stamtavla och det finns inget som heter Norsk skogskatt

Det runt nosen är troligen bara smuts :) Bara att ta bort, våra kattungar har lite smuts runt nosen med ibland.

Anmäl
2012-09-30 13:34 #2 av: Catrine11

Jag vill bara förtydliga vad #1 skrivit om skogkatter. Inom kattförbundet Sverak räknas alla katter som inte är stamboksförda som huskatter, därför räknas även blandraskatter som det.

När rasen Norsk skogkatt registrerades i Sverige valde man det norska namnet som stavas utan s mellan skog och katt. De allra flesta som äger stamboksförda skogkatter stavar därför namnet så.

För övrigt tror jag också att din lilla katt bara blir smutsig om nosen.

/Catrine

Anmäl
2012-10-05 20:51 #3 av: jackuese

Tack för svaren, ja det är nog bara smuts kan man hoppas på! :)))

Anmäl
2012-12-15 19:34 #4 av: jackuese

Föresten lasdie, jag fick honom av min vän, han hade varit under ett tak! Mamman hade dött och syskonen hade försvunnit. Så han var helt ensam! Så jag tog hem honom! Ska jag lämna honom ute och svälta ihjäl eller?

Anmäl
2012-12-16 01:58 #5 av: LaSadie

#4 Har jag sagt det? Däremot är det många som inte vet om lagen och köper kattungar som är under 12 veckor

Anmäl
2012-12-16 10:29 #6 av: mammakatt

Hej!!

söt kattungeSkrattande

några mina katter blir smutisiga hela tiden runt näsan jag städar  och det ser ut så där igen nästa dag!! Vissa katter kan inte hålla sig rena kring nosenFlört

angelike

Glömstaskogens

Anmäl
2012-12-16 21:20 #7 av: AgnetaB

De är nog som andra skriver troligtvis smuts eftersom nosen är fuktig så fastnar det därikring.Har man en mörkare katt så brukar det inte synas.Min katt på bilden får alltid så.

Anmäl
2012-12-23 12:27 #8 av: saga97

så det är en hittekatt men du vet ändå att det är en norsk skogkatt på något sätt och den är jätte lik en huskatt?Obestämd

Anmäl
2013-02-08 22:30 #9 av: jackuese

Han är en hittekatt utanför mina vänner hus. dom har massa katter och dom vet vem mamma och pappan är, mamman är död. Så!!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.