Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1919 ggr
Labolina_73
8/29/12, 3:42 PM

Bajsar inne?

Varför?

En av mina avkommor bajsar inne, gjort det till och från under en tid. provat med flera lådor, nya lådor. först trodde jag att det var för att dom gjorde sej av med sin andra katt men detta var redan innan.

hon är kastrerad, bajsar i sängar, klösmöbler etc,, men även i lådan. Bajset är normalt.

Jag har givit dom råd enligt konstens alla regler och nu står det helt still..

vad kan man göra..

dom orkar inte mer, dom har en son som dom vill kunna lägga i sängen utan att vara oroliga för kattbajs,, vilket jag förstår.

hon har tillgång till nätat altan, hon mår bra förövrigt. äter bra, varit hos veterinären för en koll men inget fel på henne.

vad ska man göra?

ett alternativ är att låta henne flytta och se om det gör skillnad, kanske hon inte trivs där eller vad det kan bero på??

//Linda

Annons:
AgnetaB
8/29/12, 4:15 PM
#1

Trivas kan hon väl inte göra om hon gör inne så kanske ett annat hem skulle funka. Kanske fungerar om hon bor där hon kan gå in o ut lite också.

Man har ju faktiskt ingen aning vad som händer hemma hos folk som de ej berättar. Fick just reda på att en bekant blivit misshandlad av sin man i flera år o det kunde jag aldrig tro. I sådana fall så mår ju INGEN bra.

Säger inte att det är så  i detta fall.

Labolina_73
8/29/12, 4:21 PM
#2

#1 nja jo iofs,, men nu är detta vänner till mej så att det skulle hända något jag inte vet om gällande katten har jag väldigt svårt att tro..

men ska hon omplaceras för att testa måste det ju gå rätt till, alla måste vara införstådda med vad dom ger sej in på etc..

det är ju en mycket sällskaplig katt som älskar att kela och gosa,,

//L

OberonsMatte
8/29/12, 4:50 PM
#3

I sådana här fall är det jätteviktigt att få veta exakt hur lådsituationen ser ut. Inte vad som "har provats" utan hur den ser ut just nu.

1. Hur många lådor och hur många katter?

2. Var är lådorna placerade och var bajsar katten?

3. Vilken typ av lådor? (stora, små, öppna. med huv, med svänglucka?)

4. Exakt vilken sand är det i lådorna?

5. Hur mycket sand är det i lådorna?

6. Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

Sajtvärd Katter iFokus

Labolina_73
8/29/12, 6:12 PM
#4

#3

1. 2 lådor och en katt.

2. i badrummen, hon bajsar oftast i sängarna

3. peewee lådor som hon är van vid och alltid gått på sedan hon började gå på lådan. även provat med sand men det funkade inte alls.

4. peewee pellets

5. provat olika mycket / lite men det gör ingen skillnad.

6. direkt efter bajs och kisset skakas ner ofta.

OberonsMatte
8/29/12, 7:29 PM
#5

Peewee-lådor och pellets är lättstädat och ekonomiskt för ägaren, men det är inte en toalett som är utformad efter katters naturliga behov och beteenden.

Fungerar det med PeeWee så må det vara hänt, men i annat fall måste nog ägaren se till att skaffa en mer optimal toalett ur kattens synvinkel.

En toalettsituation som utgår ifrån kattens naturliga behov och önskemål består av:

* Tillräckligt många lådor som är rätt placerade, stora och öppna. Möjligen med huv för att skapa lite mer avskildhet, men aldrig helt stängda med lucka.

* Lådorna ska innehålla ett tjockt, hygieniskt och grävvänligt lager av lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Att sanden är finkornig är viktigt eftersom det är det underlag som är mjukast för känsliga katt-tassar. Det bör också vara så mycket sand i lådorna att kisset inte når till botten och fastnar där, utan bildar lättstädade klumpar.

* Lådorna måste rensas minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där. Det måste fyllas på med fräsch sand kontinuerligt så att sandnivån inte sjunker för mycket.

Om katten mot all förmodan inte förstår vad man ska göra i en sandlåda kan man blanda ut sanden med pellets i början eller lägga en av kattens egna korvar där.

Sajtvärd Katter iFokus

Labolina_73
8/29/12, 8:40 PM
#6

#5 men det är ju inte så att hon inte förstår,,,, hon går ju på lådan oxå. dom har provat sand och andra lådor jag vet inte hur mycket dom lagt ner på detta utan att det blivit någon skillnad.

2-3 ggr av 10 kanske hon bajsar i sängen och det är jäkligt jobbigt efter ett tag..

men resterande ggr går hon på lådan,, hon kissar aldrig utanför.

lådorna rensas betydligt flera ggr än 2 / dag

jag vet inte hur jag ska kunna råda dom längre..

allt det ni skriver är redan gjort.. :-(

Annons:
AgnetaB
8/29/12, 8:48 PM
#7

Jag vill ej ha dem ute men skulle försökt hitta ett hem som kan prova ha henne inne först o fortsätta med det om de funkar. Om det ej funkar så kan de släppa ut henne men då måste de ju bo bra också. Nu var ju hon van vid en kattgård så hon behöver nog ha det som innekatt.

Hade de barn så kanske inte barnen är snälla mot katten när föräldrarna ej ser, bara en tanke.

Labolina_73
8/29/12, 8:54 PM
#8

ja jag är inte heller helt för utekatt måste jag säga men det kanske finns ett men i detta oxå,,,

nja hon är inte van vid kattgård men hon är van vid att vara ute på altanen,, kanske typ lika samma.. :-)

dom har 2 barn, varav bara en är liten och han är jättesnäll,, hon tom lägger sej hos honom och kurrar. den andra pojken är stor opch älskar allt vad djur heter.

men svårt att få tag i ett bra hem till en katt som kanske kommer att bajsa inne.. :-/

/L

AgnetaB
8/29/12, 9:07 PM
#9

Ja är ju ett dilemma detta. Annars får du hitta ett hem där de kanske har ett stall o vill ha en stallkatt om de ej funkar inne. Går ju göra mysigt där med med kattlucka in till fikarummet el sadelkammaren.Där bruakr det vara värme.

Annars finns ju katbeteendevetare Susann Hellman att fråga  för är ju ett skäl ill varför hon gör det .Hon försöker ju tala om för oss men vi förstår inte så är lite sorgligt med djur.

OberonsMatte
8/29/12, 9:24 PM
#10

#6 Det finns alltid en logisk förklaring till att katter bajsar eller kissar på andra ställen än i lådan. Om man har uteslutit fysiska problem är den troligaste orsaken att katten 1) inte trivs med sin toalett eller att 2) det finns omständigheter i kattens miljö som oroar den och som utlöser ett behov att stärka sin närvaro i "reviret" genom markeringar.

Har man svårt att se vad det är för omständigheter i samband med toaletten, kattens övriga miljö och/eller relationer till andra familjemedlemmar som orsakar beteendet kan man vända sig till en kattbeteenderådgivare eller etolog som ger individuell rådgivning med hembesök.

Det finns dock inte en enda beteenderådgivare eller etolog som inte poängterar hur betydelsefullt antalet lådor, deras placering, utformning, innehåll och renlighet är när det gäller katters toalett. Oavsett om det endast är lådan det är fel på eller om det även finns andra saker i miljön som påverkar katten måste toaletten vara optimal när man har katter som har tendens att bajsa eller kissa fel.

Skulle bajsandet i sängen bero på otrygghet/revirmarkering kan en extra låda i sovrummet tillgodose det behovet.

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
8/29/12, 9:54 PM
#11

Hur gammal är den o hur länge har de haft den?

Torplyktans
8/29/12, 10:12 PM
#12

En kanske konstigt fråga, vet ej säkert om det kan ha att göra med saken men täker katten sin bajs i lådan?

Vi hade en Katt tidigare som alldrig täkte sin bajs. Varken i lådan eller ute! Hon bajsade mit på gräsmatan, lite överallt och det värsta var hon bajsade på fårens hö i ladan! Det finns alltid flera kattlådor (med sand) i ladan så att dem uppfatter stall och lada som inomhus. Alla katter gick där men inte hon.  Vi funderade mycket på om hon var dominat över dem andra katter, om hon var avundsjuk över fåren som skaffades  efter henne. (hon fick inte gå ut mycket sen hon var en för stor hälsorisk för fåren)

Numera är jag jättenogrann med att fråga om kattungen täcka ordentligt över från början. Och viktigast av allt för mig att sanden inte få ha nogon som helst doft som felaktigt skulle kunnas relateras till annat. För min del inget ceder, krydd natur doft så att dem gör sen där sina behov där det luktar likt. För mig absolut alldrig trä eller papperspellets som är för likt hö.

Tro du det skulle kunna ha att göra med olika dofter eller material för din katt också? Vilka mterial bajsa hon på och har dem till ex grorts ren / tvättad med nogot just innan. Eller kanske precise innan dem skulle ha tvättats?  När bajsa hon, vilka dagar tillfällen vad har hänt just dem dagarna (var dem borta mycket)?

Svårt att hitta men kanske finns någon koppling.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: