Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1768 ggr
Annso_
8/12/12, 12:31 AM

Snabba svar ang vett besök

Ska på vett besök med katten 8.30 på måndag för att kolla om hon har uvi eller något då hon kissar inne.

Och jag mitt klant arsel glömde ju självklart fråga när jag boka tiden om jag kunde ta urinet på söndagen eller om det måste göras på måndag morgon ?? Lär ju gå upp kl 3 på natten isf om jag ska hinna få urin till senast kl 8..

Sen undrar jag om någon har något/några bra tips på att ta urin från katt ? ..

Lätt att vara efterklok med sådana frågor =/

Annons:
OberonsMatte
8/12/12, 12:51 AM
#1

Urinen ska vara dagsfärsk (så färsk som möjligt) och förvaras i en en behållare i kylskåp.

För att samla upp urin kan man lägga t.ex. opoppade popcorn eller strimlade plastpåsar i den rena kattlådan. Man kan också prova med en helt tom låda. Om katten vägrar att kissa i tom låda eller på något annat än sand kan man försöka samla upp urin genom att sticka in en slev under kattens rumpa precis när den ska kissa.

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
8/12/12, 12:58 AM
#2

Jag läste precis på en veterinär sida (station alltså) att man absolut INTE får förvara urinet i kylskåp för dom kan då få felaktiga svar på urinet .

Smart med opoppade popcorn ! ska man tvätta av dom först då ? för att minska att det blir bitar från skal i kisset ??

OberonsMatte
8/12/12, 1:13 AM
#3

#2 Jaha, ojdå, jag hade precis för mig att det skulle förvaras i kylskåp, men så är det alltså inte då. Bra att du inte litade på mig!

Jag har försökt med opoppade popcorn en gång (som Moltas vägrade gå på) och jag tvättade dem inte först (de var inte smuliga alls).

Det allra bästa är förstås om veterinären tar ett prov direkt från blåsan.

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
8/12/12, 1:16 AM
#4

Det är ingen fara :) Alla kan ha fel och alltid lär vi oss av varandra :)
Okeej, ska prova med popcorn, eftersom denna donna kissar på golvet (därav vett besök) så är hon nog inte så kinkig ;) Tar nog hennes lilla utställningslåda och provar i :)

Ja jag läste precis om det med men det står att blåsan måste vara ganska full och att dom får lugnande och så..Känns kanske bättre att försöka ta urin här hemma, svar lär det ju iaf gå att få eftersom man kan göra så :)

AgnetaB
8/12/12, 8:20 AM
#5

Om du hade tänkt på de tidigare så hade du kunnat köpt sk pärlgrus på zooaffären el på postorder. De läggs i lådan o suger ej upp urinen utan de medföljer(har jag för mig) en pippett att suga upp med. Gruset är bara till för att katten ska kissa där. Tror Brooma zoo har detta.

Skall vara morgonurin men vet ej hur förvara det. Var det att katten ej kissat på typ 4 tim då man tar provet.

Annso_
8/13/12, 5:00 AM
#6

Det fanns inte på en enda zoo affär häromkring men nu har hon gjort nr 2 så jag sitter med soppsleven redo för lite urin ;P

Annons:
Annso_
8/13/12, 6:37 AM
#7

Trött jag blir..snuttan kissade i rena lådan med sönder klippta plast bitar men hon kissar ju så lite så det fanns inget urin att få upp, det hade inte ens gått med pipett =/

AgnetaB
8/13/12, 8:51 AM
#8

Nej vad synd! ja då kan du  ju ej göra provet själv o om hon bara kissar så lite så är ju något fel.

Man ska nog kanske köpa hem sådant pärlgrus så man har hemma då det behövs görs urinprov. Vet de hade på Bromma zoo(stockholm) förut o man kan väl också beställa hem ifrån dem. Tror ej det gruset blir dåligt att ligga hemma heller.

Annso_
8/13/12, 10:28 AM
#9

Veterinären försökte tömma hennes blåsa på plats men det gick inte så jag köpte hem sånt där pärlgrus så ska åka in till stan IGEN sen (5 mil tur o retur) för att lämna urinet.

Och då ska jag precis som du säger köpa med extra pärlgrus så jag har, sa det till veterinären när jag betala ;)

AgnetaB
8/13/12, 10:37 AM
#10

De är kul med djur:) Hoppas det går bättre denna gång.

Annso_
8/13/12, 7:24 PM
#11

Diana hade blod i urinet och inflammerade __väggar ? kommer fan inte ihåg vad det heter :/ men nu får hon iaf medicin ! Mammas lilla plutt

Katzuki
8/13/12, 7:31 PM
#12

Stackarn.. Skönt att ni hittade något iaf, så kanske hon blir bättre av sin medicin =) Håller tummarna för att hon blir frisk snabbt!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Torplyktans
8/13/12, 9:04 PM
#13

Inte så enkelt med urinprov på katt, vad bra att det gick till slut. Det är ju bra att ni hittade orsaken, inte så lätt alla gånger. Håller också tummerna. Skriv gärna hur går. (har skickad PM till dig tidigare ;-)

www.torplyktan.se

Annons:
OberonsMatte
8/13/12, 9:22 PM
#14

#11 Låter som Feline Idiopatisk Cystit ifall inga bakterier eller annat hittades i urinen:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

FruFilur
8/14/12, 9:34 AM
#15

Kolla upp karenstid för behandlingen av medicinen, om det är den damen som du tänkte ta på utställningen i E-tuna!

Utställningen är ju såpass full att om man avanmäler i tid får man tillbaka hela anmälningsavgiften, vore ju dumt om du missade det och ändå inte få ställa!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annso_
8/14/12, 11:14 AM
#16

Vart kollar jag upp det någonstans ?? Tack !!

FruFilur
8/14/12, 1:43 PM
#17

Jag är ingen hejare på att läsa och förstå den, men på Sveraks sida finns ju en karenslista

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/karenslista.htm

Om du, liksom jag, inte blir klok på den kan det ju vara värt att ringa/maila till kansliet och fråga…

De allra flesta verkar det vara minst 15 dagars karens på, och då skiter det sej ju för dej, tyvärr…

Vad behandlas hon med?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annso_
8/14/12, 3:58 PM
#18

Det står att meloxicam metacam har 15 dagars karens men det hon äter heter bara metacam, står bara metacam på recept och kvitto ??

Annso_
8/14/12, 4:03 PM
#19

det stod visst på burken, hehe oops …

FruFilur
8/14/12, 4:18 PM
#20

Rynkar på näsan Trist! Då verkar det ju inte bli nån utställning för lilla damen, eller hur länge ska hon äta Metacamen?

Kontakta MSK snarast möjligt, så du får tillbaka anmälningsavgiften då de kan bereda nån annan plats istället!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
Annso_
8/14/12, 4:39 PM
#21

Det har tyvärr bara gått 11 dagar när hon slutar äta medicinen..Får höra av mig till dom imorgon för nu ska jag till stallet

Upp till toppen
Annons: