Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1753 ggr
Annso_
8/7/12, 9:02 PM

Behöver tips och råd :(

Hej allihop !

Det är så att jag har probem med min Skogkatt hona på 9 månader.
Berättar allt från början

Fick hem min prinsessa när hon var 14 veckor gammal, hon kom snabbt överens med huskatten hos oss men det tog lite längre tid med lilla hunden eftersom hon aldrig sett en hund förut.

När hon var mellan 5-6 månader så började hon löpa och visade detta genom att kissa i våran skinnfotölj, vi satte henne på piller i samråd med veterinär och vi trodde då att kissandet skulle upphöra, men där hade vi så fel

Var och varannan dag så var det en stor pölar i fotöljen så tillslut kastade vi ut den, och då kissande hon inte inner mer, trodde vi..Hon började några veckor senare kissa bakom tvn och detta hände 3 gånger och nu har hon senste 2 veckorna kissat brevid lådan.

Hon protesterar ju mot något men vi kan inte komma på vad :( Hon är den gladaste katten jag någonsin sett och trivs som fisken i vattnet här men detta leder till att vi börjar få tänk om att omplacera henne.
Jag gör rent lådan varje dag och har bytit sanden i ena lådan till calle cat och det är den enda lådan hon använder nu , är Ever clean i den andra..Men ändå så kissar hon brevid lådan..

Våra djur är våra barn och både jag o min sambo tycker detta är extremt jobbigt :(

Råd och tips mottages gärna till vad vi ska göra mot detta :(
Dryga och elaka svar undanbedes

Annons:
OberonsMatte
8/7/12, 9:19 PM
#1

Det finns alltså två lådor till två katter och honkatten använder bara den ena? Bajsar hon alltid i den lådan? Använder kattkompisen båda lådorna?

Hur tjockt sandlager finns det i lådorna? Är lådorna öppna eller med huv och i så fall även med lucka?

Är EverClean sanden som finns i den låda som ratas parfymerad?

Hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring (betyder "varje dag" bara en gång per dag)?

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
8/7/12, 9:24 PM
#2

Först hade vi bara en låda som båda använde men när hon kissade inne första gångerna så skaffade vi en till.
Vi ser bara katterna använda lådan med Calle cat men den andra används lite dock inte som vi sett men märker ju de när jag gör rent.
Och ja, båda katterna verkar använda båda lådorna. Huskatten är även kastrerad.

Det är ganska mycket sand i lådorna då Diana sätter sig direkt på ett annat ställe om det är för tunt lager för henne..Det är lock på lådorna men vi har provat alla alternativ men hamnar iaf kiss utanför

Ja den är parfyrmerad men vi har provat utan med o de hjälpte inte.

Jag kan göra rent lådan 3 gånger på en dag, det händer iaf att hon sätter sig brevid.

OberonsMatte
8/7/12, 10:39 PM
#3

Jag tror absolut att det går att komma tillrätta med det oönskade beteendet, det gäller bara att lista ut vad det beror på, för det beror alltid på något om en katt kissar på andra ställen än i lådan. Om man utgår ifrån de vanligaste orsakerna till felkissningar går det oftast att hitta en lösning som ger positivt resultat.

1. Urinvägsbesvär eller sjukdom bör uteslutas genom veterinärbesök.

2. Lådsituationen bör förbättras. Katter kan känna motvilja mot att använda lådan av många orsaker. Ibland är det innehållet i lådan som är obehagligt och ibland är det lådans utformning eller placering som gör att katten känner sig otrygg i den.

Katter föredrar nästan alltid att ha flera stora öppna lådor att välja på. Att lådan är öppen ger katten god uppsikt under toalettbesöket och risken att katten blir överraskad och trängd t.ex. av en kattkompis minskar.

Maktspel i en kattgrupp kan visa sig i urinmarkeringar och , felkissningar när det uppstår en känsla av konkurrens kring toalådorna, så därför är det viktigt att erbjuda tillräckligt många lådor.

Innehållet bör vara ett väldigt tjockt lager lerbaserad, klumpbildande, oparfymerad, finkornig sand som är skön mot tassarna, grävvänlig och lätt att hålla ren genom att rensa minst varje morgon och kväll + när det finns bajs i någon av lådorna.

Placeringen av lådorna kan man behöva se över. Ställ minst två lådor på det vanliga stället och ställ även ut några på andra ställen i hemmet (dessa kan man sedan flytta och minska på succesivt när problemet är löst).

3. Få kissproblem löser sig över en natt. Erbjuder man en mer optimal sorts låda eller sand behöver katten ändå en viss invänjningstid innan problembeteendet upphör helt.

4. Fertilitet innebär ofta felkissningar och det är något man ibland måste stå ut med om katten ska användas i avel, annars är kastrering en självklar åtgärd.

Om inget av ovanstående ger resultat råder jag dig att kontakta en kattbeteenderådgivare som kan göra hembesök och därmed komma med individuellt anpassade råd.

Du kan även skaffa en Feliway-adapter som avger feromoner som gör att katten känner sig allmänt tryggare och mer tillfreds i hemmet.

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
8/7/12, 10:48 PM
#4

Jag har provat nu att ta bort båda locken helt på lådorna plus att jag har flyttat den lådan hon kissat brevid så den står lite mer mitt på golvet framför en del från en byrå.

Funderar även på om jag ska slänga ut 500 kr på en sån där riktigt riktigt stor kattlåda och se om hon tycker om den mer

OberonsMatte
8/7/12, 10:54 PM
#5

#4 En stor öppen kattlåda behöver inte kosta jättemycket. Det går bra med en stor plastback från ÖB eller liknande ställen.

Har du förresten sett hur hon kissar? En del katter lyfter på rumpan så att kisset hamnar utanför trots att de själva faktiskt befinner sig i lådan. Har man en sån katt är det plastbackar med jättehöga kanter som är bäst.

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
8/7/12, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har du tänkt avla på henne för annars är ju direkt kastrering man tänker på.Så fort som möjligt också så ej problemet blir befäst.

Som ovan skriver så har man en fertil katt(hona el hane) får man räkna med att de markera ibland el ofta.Min ena kissar ibland på fel ställe o så är det.

Annons:
Annso_
8/7/12, 11:05 PM
#7

Eftersom det har vart lock på så har hon satt sig utanför och då har hon suttit ner precis som när hon kissat i lådan, har sett henne i kissandes ögonblick utanför lådan..

Men det känns ju som att det är någon protest mot lådan eftersom hon slutat kissa bakom tvn och gör de precis precis brevid lådan ist för att gå in i den..

Smart idé ! Ska absolut kolla efter en vanlig låda om allt fungerar bäst utan lock..

FruFilur
8/8/12, 10:03 AM
#8

Felkissande är besvärligt och irriterande… Levde med en felkissande madame i nästan 19 år, mycket svabbande blev det!

OberonsMatte har nog täckt in det mesta i sitt svar, men några tillägg i alla fall :

  • Vad rengör du med där hon har kissat? Testa med att svabba med ättika i hett vatten (ja, det luktar sillinläggning ett tag i huset, men jaja) och sedan med ett vanligt allrengöringsmedel. Kanske skulle kunna vara värt att investera i en flaska scent stop också, för att verkligen få bort alla doftspår…

  • Testa även med att ge henne Zylkene (ge det i alla fall en månad), om det kanske är något stressrelaterat (det kan ju vara så att hon känner av er irritation/frustration och blir stressad av det, kissar fel, ni blir irriterade/arga/ledsna och så går det runt i en ond cirkel. Försök intala er själva att "det ska vara så att hon kissar fel", och inte få några känslor kring det… Att svabba på "felställen" ska vara lika naturligt som att tömma pottan eller borsta tänderna, typ…)

När det gäller stora lådor så behöver man inte lägga massa pengar på dedikerade kattlådor, vi kör med förvaringsbackar från Rusta som kostar under hundralappen, jag vet andra som använder s.k murarbackar som toalåda.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Kronängens
8/8/12, 10:46 AM
#9

Du har fått en hel del råd redan. En till kattlåda skulle jag investera i, en stor. Det kan vara bra att ha en låda mer än antal katter man har. Annars är ju reglerna sådana att man måste ha minst en per två katter.  Om du har flera lådor så kan du med fördel ha både huv och utan och ev med ett par olika sorters sand i så att hon riktigt kan välja vad hon gillar bäst.

En annan sak som kan hjälpa är att ställa matskålar där katten brukar kissa, för de kissar sällan där de äter. Det fungerar väl inte om det är precis utanför lådan, men t.ex. om de har ett ställe i ett hörn eller bakom TV:n.

Lycka till med att hitta problemet.

Annso_
8/8/12, 11:29 AM
#10

Tack för svaren ! Ska prova med alla tips o råd, hon är ju värd alla chanser..Får man ställa ut katten när den äter Zylkene ?? Ska nämligen ställa ut henne 1 september, undrar även de för att min katt är lite nervös på utställningar utanför buren och hörde några som pratade om ett piller som man får ge under utställning för att lugna katten så den förstår att det inte är något farligt..Hörde dock aldrig namnet på detta piller :(

Annso_
8/8/12, 11:33 AM
#11

Kom precis hem på lunch och hade turen att Diana satte sig på lådan..Är detta normalt eller kan hon ha ont när hon kissar ?
Hon kissade lite, stallde dig upp, gick runt, kissade lite, stallde sig upp, gick runt, kissade lite o sedan krafsa över..

OberonsMatte
8/8/12, 11:36 AM
#12

#11 Nej, det där beteendet tyder på att det gör ont när hon kissar.

Sajtvärd Katter iFokus

Annso_
8/8/12, 11:42 AM
#13

Tack ! Ska genast gå till jobbet (rakt över gatan) och förlänga min rast så jag kan ringa till veterinären !!

Annons:
LaSadie
8/8/12, 8:29 PM
#14

Det enda jag kan komma på som min drottning inte tycker om och kan kissa utanför för är att lådorna har lock. Två lådor utan lock, stora med mycket sand har hjälpt oss. Vi har två lådor till som de kan använda, men vår madame använder endast de utan.

Lycka till, katter som kissar utanför är jobbigt och frustrerande. Hoppas att det "bara" är uvi, låter lite som det av inlägg #11

Annso_
8/8/12, 9:52 PM
#15

Bor tyvärr bara i en lägenhet så får inte plats med hur mycket lådor som helst, en 2:a med även en hund som vi måste kunna avgränsa från lådorna när han lämnas ensam..

Fick iaf tid hos veterinären på måndag ! Jag hoppas med att det "bara" är uvi då chanserna att hon slutar kissa på golvet kanske är lite större än om hon gör det bara för att..

Torplyktans
8/8/12, 10:33 PM
#16

Hoppas det går bra och löser sig på måndag.

www.torplyktan.se

Annso_
8/8/12, 10:35 PM
#17

#16 . Tack så mycket ! Har du någon mer utställning planerad ? :)

Torplyktans
8/10/12, 12:11 AM
#18

#17 Jag åker till Strängnäs med lilla Freja den 25.aug. Frode kommer kanske ställas ut i Borlänge av hans nya ägare. Fundera på Norrköping. Sen kanske senare Västra Frölunda tillsammans med Freja, Frode och mamma Fiona.

www.torplyktan.se

Annso_
8/10/12, 12:51 AM
#19

#18 Aha de låter ju trevligt :) Skönt att ha lite inplanerat!! Själv går de inte att planera så mycket förens jag har skaffat körkort och det är ju lite tråkigt :(

Upp till toppen
Annons: