Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1123 ggr
[cremis]
2012-07-26 19:23

Så, svårt för nybörjare... Varför?

Hej alla kattvänner!

Försöker läsa mig till kunskap om norsk skogkatt, men blir besviken ibland. Då man ser stamtavlor som är släkt, ska man inte i möjligats mån jobba bort det? Känns som det  finns och är: mest synas och höras.

Hur ska man då bevara rasen?

Mvh nybörjare

Annons:
LaSadie
2012-07-26 21:41
#1

Vad menar du? NFO har en bred och stor avelsbas där de övervägande del avlar med en sådan låg inavelsgrad som möjligt.

EvaSe
2012-07-28 12:41
#2

Skogkattslingan håller på att ta fram ett "nybörjarpaket". Vad skulle ni vilja att det innehåller?

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

LaSadie
2012-07-28 14:17
#3

# 2 genetik, val av hane/hona, förlossning, att göra under kattungarnas uppväxt. Bland annat…

Torplyktans
2012-07-28 15:04
#4

#2

Tips och exempel hur man läsa Stamtavlor, vad kann man få ut för info. Vad ska man kolla på, vad är viktigast. Vad betyder inalvelsgraden i  dem olika generationer, vilken gräns ska man dra här? är det skilnad hur SVERAK och Pawpeds räknar? Hur ska man tyder Polarisindex, vad har den för betydelse?

Vad tycker Skogkatslingan är viktigt i aveln? bevarande av alla linier / ursprungsdjur? Utsende Öron, haka, päls etc? Hur mycket vikt ska man lägger på vad?

Jag kanske kommer på mer eftersom jag är helt ny och gå och fundrea och lär mig senaste året. Det behöver ju inte vara samma som pawpeds kurser ta upp. Utan hjälp med utval av avelsdjur på något sätt skulle ju vara kanon bra, eller en slags förmedling av mentorer till dem som behöver.

Andrea

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: