Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 792 ggr
mathiason
7/8/12, 11:06 AM

När kattungarna ska födas

Undrar hur gör ni när eran hona väntar ungar och det bara är några dagar kvar. Hur gör ni?

Stänger ni in henne i ett visst rum? Sovrummet? Har ni en inhängnad?

Berätta lite hur ni gör när det närmar sig! Plockar ni fram något speciellt?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
LaSadie
7/8/12, 12:20 PM
#1

Är hemma och kollar hur honan beter sig, våra har blivit extra mammiga och vill bara vara med. Senast så kom honan in i rummet jag var, gav ifrån sig ett jam. Pratade med henne och visade in henne i en transportbur där hon en timme senare började föda. Men i princip är vi hemma.

Stänger inte in dem, vi har bolådan i sovrummet som de ska vara i. Ingen har protesterat än över valet =)

Vi har köpt energidrycker som är lite över det vanliga =D De föder alltid på "obekväma" tider ^_^

line84
7/8/12, 9:49 PM
#2

Nu har jag aldrig haft kattungar så rätta mig om jag har fel.. ;) Men kan det inte vara bra med en steril sax, ifall honan inte tar navelsträngen? Våg att väga kattungarna med? Ersättning om hon inte har mjölk? Rena hanndukar att bädda rent med när hon har fött den sista?

dqhh
7/8/12, 11:03 PM
#3

Min ena hona vill vara själv när hon ska föda med det menar jag inga andra katter, men jag måste sitta och hålla tass :) Jag har en bolåda som hon fått båda sina kullar i utan protester. I botten har jag frottehanduk men över det sönderrivet lakan, för kattungarnas klor fastnar annars gärna i frotten. Hon har skött det mesta själv fick hjälpa till med sista kattungen i första kullen att ha av navelsträngen och det gjorde jag med naglarna mot varandra som jag läst att man kunde göra :)

Det är alltid bra att ha mjölkersättning hemma ifall det skulle behövas och byta underlaget så honan inte får för sig att flytta ungarna mitt i förlossningsarbetet.

Ett telefonnummer till veterinär i närheten kan också vara bra om det blir komplikationer, så man kan få lite råd när det behövs.

Hmm har säkert glömt något, men det är det jag kommer på nu.

Mvh, Sara

S*Haylow's

LaSadie
7/9/12, 6:04 PM
#4

#2 Tänkte att det hade TS koll på så gav bara det som var utöver det vanliga

mathiason
7/10/12, 7:56 AM
#5

Precis som #4 säger så undrar jag om ni gör något speciellt =) Men det är bra att ta upp det som du #2 säger =)

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

EddaM
7/14/12, 10:02 AM
#6

Jag låter alltid moderkakan komma ut innan jag gnager av navelsträngen med naglarna om det behövs. Har varit med om att honan blivit sjuk om någon blivit kvar. Men då var det hon som var för snabb med att bita av.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: