Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 3906 ggr
Annso_
6/25/12, 2:21 PM

Hur ofta badar du din skogis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antar att de kanske redan finns frågor om detta men jag frågar för min egen del iaf :D

Så som rubriken lyder, hur ofta badar du din skogis ?
Vad använder du för schampoo?

Tycker att min snutta har väldigt bra päls ändå, får inte så fet päls och är ju bara 7 månader och är badad 1 gång innan utställningen i Örebro i mars..
Förstår ju självklart att man inte kan komma med en smutsig eller jätte fet katt på utställningen men är det nödvändigt att duscha, duscha o återigen duscha när katten har fin päls naturligt ?? Använder ju ett medel (ehm namnet försvann nu) Men som ger pälsen med struktur och lite mer "sträva" täckhår..

Måste även få passa på att fråga hur mycket era skogis honor vägde vid 7 månaders ålder ? Min hona väger 3,6 kg och jag tycker de låter mycket O.o .. Hon är absolut inte fet, fick jätte mycket beröm på senaste utställningen för att hon är i så fin kondition.

Tack på förhand :)

Annons:
LaSadie
6/25/12, 2:51 PM
#1

Vi badar dom inte så ofta. Vi badade dem innan utställningen i mars och efter det så anser vi att pälsen har bra att vi inte har plågat dom med dusch =) Vi använder Espree Plus Cat som schampo.

Vikten på katterna har varierat. Vår första skogis vägde runt 3,6 kg när hon var yngre och löpte nästan varannan vecka och förlorade massor av att bara ranta runt. Efter hennes första kull så hamnade hon på bekväma 4,2-4,5 kg. Vår andra hona (dotter till första) vägde 3,5 vid sex månaders ålder (nu nära 6 kg). Våra yngsta vägde vid åtta månader 4,5 hona och hanen vägde 4,3 kg. En avkomma vägde 3,7 kg i samma ålder. Så att det anser jag är en bra vikt för en hona, så länge hon inte är fet så att säga. Skogisar ska ju ja massa =)

Annso_
6/25/12, 2:54 PM
#2

Tack så mycket för ditt svar :) Då ska jag inte plåga in Diana i en dusch heller bara för att det ska göras ;)

Okej :) Då ligger hon på en bra vikt då :) Ja jag tycker med att dom ska ha massa så jag hoppas på en lite större tjej :) Hon är rikigt fin i benstommen så blir ingen klenis iaf ;P

LaSadie
6/25/12, 3:06 PM
#3

#2 Men samtidigt är jag inte bra på pälsvård och kan inte alla tips och ticks man kanske ska veta :) Men än så länge har det gått bra så =)

EvaSe
6/25/12, 8:11 PM
#4

Inför utställning kan det ofta behövas ett bad, annars tycker inte jag att det behövs om inte katten är tovig eller fet.
Om pälsen skivar sig så kommer domaren troligtvis anse katten dåligt preparerad, lika om det är lite fett runt öronen.

Vi har prövat massor med olika schampo men fortfarande inte hittat nåt jag är riktigt nöjd med.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annso_
6/25/12, 10:13 PM
#5

Fettet runt öronen försvinner helt med torrschampoo dagen innan och annars blir hon bara fet på de vita under magen och där går de ju med att köra torrschampoo..Innan senaste utställningen fick hon ingen dusch och domaren sa ingenting om att hon var dålig preparerad..

Kommer dock aldrig börja duscha henne innan varje utställning eftersom det ibland går 1-2 månader emellan bara

Kronängens
7/4/12, 12:33 PM
#6

Jag badar mina före utställning, om det inte är för tätt emellan. Det är ändå skönhetsutställning de ska på. De katter som bara går här hemma underhållsbadar jag kanske någon gång i halvåret eller så. Kattungar badar jag ett par gånger innan flytt, för att de ska vänja sig.

Jag använder ett schampo som heter Crisp Coat (vit flaska och lila lock med hund på framsidan) och jag tycker det schampot är jättebra.

Angående vikten är det väldigt olika hur mycket en kattunge på sju månader väger. De växer så olika snabbt. Men din katt har en bra vikt.

Jag har inte vägt mina vid sju månader såg. De vikter jag hade uppskrivna är från sex månader; hona 3,6 kg, hona 3,5  kg och hane 3,5 kg.

Annons:
Torplyktans
7/7/12, 4:16 PM
#7

Mina kattungar väger nu med nästan 5månader 3kg hanerna och 2,7kg honan. Mem Fiona tro jag var lite senare med att lägga på sig, måste kolla i fjolårets dagbok…

Jag har inte badadt Fiona så ofta än, men det var ju också för att hon var dräktigt och hade kattungar sen. Men skulle vilja göra det 2-4 gånger per år tänkte jag mig om det inte behövs extra för en utställning. Få se hur länge det "håller" tills pälsen ser "sämmre" ut igen.

www.torplyktan.se

Upp till toppen
Annons: