Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1731 ggr
humlans
2012-04-19 19:18

Vad ska man tänka på??

Funderar på att skaffa raskatt igen .Vad skall man tänka på när man tittar på Norsk skogskatt? Finns det sjukdommar i rasen? Hälsoprogram?

Har haft Helig Birma för många år sedan, och senare har vi haft stallkatt. Birman dog vad då kallades för FIP och då verkade inte veterinärer veta så mycket om det, hur är det idag, då sas det att det var något som var smittsamt hos katter med nära kontakt. Hans mamma avled senare av detta också.

Annons:
LaSadie
2012-04-19 20:42
#1

Förutom att hitta en bra uppfödare och en kattunge som man klickar med så ska man kolla så föräldardjuren är testade u.a för hcm (hjärtsjukdom) samt att de är testade för gsd 4 (som är ofarlig i enkel uppsättning). Sen finns det inga fler rasbundna sjukdomar som nfo's testas för, utan tycker själv att det är en frisk ras :). Fip är tyvärr en sjukdom som uppstår via en mutation av ett virus och kan drabba i princip vilka ras som helst. De flesta lever med coronaviruset utan några problem, mutationen kan uppstå vid tex stress.

Kronängens
2012-04-20 19:20
#2

Titta på hemsidor efter uppfödare och om du hittar ett par kattungar som tilltalar dig skulle jag be att få komma och hälsa på. Då ser du om kattungen och uppfödaren passar dig och att det ser fräscht och trevligt ut hemma hos kattungen.

Om man vill ha kontakt och hjälp av sin uppfödare är det bra att välja någon som verkar villig att ställa upp på detta. Om man köper av någon som inte har stamnamn eller bara tar en kull för att det är kul kanske man inte kan få så mycket stöd.

Jag föredrar att köpa katt efter föräldrar som är HCM-testade, så det är väl något att tänka på, annars är norsk skogkatt en rätt sund ras. Numera har ju SVERAK lite koll på att föräldradjuren är testade för GSD IV. Annars måste kattungarna testas, så om någon använt en bärare får man väl själv välja om man vill köpa en sådan kattunge eller ej.

Lycka till med att hitta en norsk skogkattunge! Helt rätt val måste jag säga. Flört

LittleL
2012-04-20 20:07
#3

Kan bara hålla med tidigare talare….Ett bra val! Enligt mig finns det bara ett "problem" med rasen och det är att har man väl EN Norsk SKogkatt så blir det lätt två lite längre fram! ;)

Givetvis ska kattungen vara frisk och ha friska föräldrar men något som man inte får glömma bort är att det är viktigt VEM man köper katt utav! En bra och hjälpsam uppfödare med kunskap om katt är A och O. Tyvärr finns det många som har stamnamn men det är inte alla som är uppfödare i verklig bemärkelse.

Ett tips är att börja på Skogkattslingans hemsida, där finns en lista över uppfödare utav rasen och en lista med födda kattungar. Besök hemsidor och prata med olika uppfödare. Besök gärna någon utställning och titta, känn och upplev Norsk Skogkatt! Och välj inte den första söta kattungen du hittar. ;)

Lycka till i ditt sökande efter en ny livskamrat!

/Sylvia , S*Little L's

humlans
2012-04-21 07:57
#4

Tack så mycket för svar. Har hittat en del som tilltalar på skogskattslingans hemsida :)

Upp till toppen
Annons: