Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 3145 ggr
LillyB
4/1/12, 11:06 PM

DCM?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HCM scannade nyligen min tös Tova eftersom jag har avelsplaner, allt såg bra ut och vi fick ett intyg på att hennes hjärta var normalt. Jag firade, åkte hem och tänkte inte mycket mer på det.
Men imorse ringde han som scannat hennes hjärta (Lennart N) och inledde med att han aldrig brukar ringa kattägare sådär, men att han hade upptäckt en antydan till att Tova kunde ha motsatsen till HCM (för tjocka hjärtväggar), alltså DCM (för tunna hjärtväggar och ett växande hjärta). Det här kom som en chock, det var verkligen inget jag hade väntat mig, speciellt inte då hon först blev friskförklarad.
Avelsplanerna har såklart stannat upp och vi ska scanna henne igen i juli/augusti. Ser det likadant ut så är hon helt frisk, men har hjärtväggarna blivit ännu tunnare och hjärtat ännu större så har hon DCM. Av vad jag läst om DCM och HCM på internet idag så slår tydligen DCM hårdare och katten/djuret/människan får ganska tidigt symptom tills hjärtat bara ger upp.
Är helt utom mig och går och pussar på henne helatiden, min lilla älskling! Men är samtidigt hoppfull då han sa att han endast kunde se en antydan till det. Det blir iaf en lång väntan till juli/augusti. :(

Han som scannade Tovas hjärta sa att han haft två NFOs med DCM, så det är enligt honom vanligare än HCM just på Norska Skogkatter där han nästan aldrig ser HCM.

Skulle iallafall vilja veta vad ni här inne vet om detta? Har ni haft katter med det eller känner ni till katter med det? Hur har de klarat sig och hur gamla blev/är de?

Tacksam för alla svar!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LaSadie
4/1/12, 11:11 PM
#1

Oj, har aldrig hört talas om DCM… Hoppas det går bättre vid nästa scanning och håller tummarna att hon lever länge och är frisk!

Silvestris
4/2/12, 11:48 AM
#2

DCM är mycket ovanligt eftersom det nästan uteslutande orsakas av taurinbrist, något som är mycket ovanligt numera eftersom det tillsätts i alla kommersiella foder.

DCM är vanligare på hundar, men även där har man börjat misstänka att taurinbrist kan ligga bakom (även fast hundar ska kunna tillverka tillräckligt med taurin själva) och därför behandlas en del hundar med DCM med just taurintillskott.

Ni kanske ska kolla taurinvärdena på katten? Skulle det mot förmodan handla om taurinbrist är det ju enkelt åtgärdat med taurintillskott.

LillyB
4/2/12, 12:04 PM
#3

#1: Det hade inte jag heller, tack så mycket!!

#2: Aha! Det jag kommer att tänka på nu är ju att jag gett henne ett färskpressat foder utan taurin och gett minder torrfoder. Kanske att det är orsaken till den där aningen han ser? Tänkte ju att det skulle gå bra så länge hon fick torrfoder också, men det kanske är för lite ändå.
Jag ska mejla Lennart om det där och prata med veterinären om vi kan ta ett sånt test. Tillsvidare slutar jag ge det färskpressade fodret och ökar RC givan.

"Hoppas" det "bara" berodde på det! Men isf kommer jag känna mig hemsk som orsakat det! :( Blir orolig hur jag ska göra med min andra katt nu också. Färskfodret är det enda hans mage tål av de foder jag testat. Vart kan man få tag på taurintillskott?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Silvestris
4/2/12, 12:12 PM
#4

Det kan vara så att färskfodret är för taurinfattigt. Taurintillskott kan du köpa via hälsokostbutiker på nätet. Vitaviva.com säljer bla. rent taurintillskott. Färsk mat eller blötmat bör innehålla minst 0,2% taurin så av 100 g färskfoder behöver ca 60 mg vara taurin. Rått kött i sig innehåller en hel del taurin, men inte alltid tillräckligt. Tillskotten brukar säljas i kapslar om 500 mg så 500 mg räcker till 800 g färskfoder.

Du behöver inte byta mat, men kanske tillsätta taurin. Det är inte skadligt att tillsätta den halten taurin även om maten skulle innehålla tillräckligt.

LaSadie
4/2/12, 12:19 PM
#5

ge mer hjärta som ska innehålla en del taurin och fläskkött

LillyB
4/2/12, 1:01 PM
#6

#4: Tack så mycket!! Ska beställa det nu på direkten! :)

#5: Ja, jag har ju provat med hjärta men det är svårt att få i henne det då hon är väldigt kräsen och ibland har det även varit svårt att få tag på här. Så det har blivit lite hjärta för henne. Ska prova med fläskkött! :)

Har inte tålamod att vänta på svar från Lennart så jag ska faktiskt ta och ringa honom efter jobbet, samt ringa djurkliniken och fråga om taurintest nu direkt!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LillyB
4/2/12, 1:18 PM
#7

Det går tyvärr inte att testa taurinvärdena enligt veterinären, men jag ska ringa Lennart och se om han stödjer denna teori.
Usch, känner mig som värsta boven! :(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
4/2/12, 2:04 PM
#8

Här hemma skär jag faktiskt det i små bitar för att maskera O_o De tycker om kycklinghjärta mer än andra hjärtan med, himla jobbiga dom är ibland =)

LillyB
4/2/12, 2:13 PM
#9

#8: Har försökt det med hehe, men det måste nästan vara som färs för att hon ska äta det och inte ens då äre säkert att hon smakar. Kan försöka få tag på kycklinghjärta och färsa till det ordentligt på något sätt. Kanske blanda i lite annat för att lura henne.
Men beställer en burk taurin också, vill att hon får ordentligt nu.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
4/2/12, 4:31 PM
#10

Har nu pratat med Lennart och han instämmer att det absolut kan bero på taurinbrist, men han säger också att hjärta inte alls räcker som taurinkälla. Det var ett vanligt problem med taurinbrist förr men sen försvann det då det blev förbjudet att tillverka kattfoder utan taurin. Men det är ett problem som verkar vara på väg tillbaka i takt med att man börjar ge färskfoder mm. Så nu är jag tillräckligt skrämd för att sluta ge det till mina katter öht. Hädanefter blir det bara högkvalitativt kattfoder och något annat vågar jag mig inte på. Scanningen i juli lär visa om detta var orsaken, eller om hon faktiskt har ett hjärtproblem.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Silvestris
4/2/12, 4:39 PM
#11

#10

Hos en katt med utvecklad DCM räcker antagligen inte taurinrikt kött för att återställa hjärtat. Däremot så innehåller kött tillräckliga mängder taurin för att katter ska kunna få sitt behov tillgodosett utan tillskott om de äter tex. BARF. Problemet med färskfoder är väl dock att det ofta är fryst under en längre tid och det är osäkert hur frysning påverkar taurinhalten. Att taurin frigörs med vätskan som frigörs när maten tinar vet man, i övrigt vet man ganska lite. Jag BARFat mina katter i 10 år och eftersom jag föder upp HCM-testas de regelbundet och de har alla friska hjärtan så färskt kött som bara varit fryst en kortare tid innehåller iaf fullt tillräckligt med taurin.

Jag tycker det är synd att du inte vågar ge färskfoder pga. detta med tanke på att problemet är lätt avhjälpt men du ska självklart inte fortsätta med något som känns obehagligt.

LillyB
4/3/12, 8:36 AM
#12

#11: Okej, ja det foder jag köper vet jag inte hur länge det legat fryst. Troligen ett tag då jag inte tror att återförsäljaren säljer några större mängder. Är smått sur på återförsäljaren som sa att man kan ge katter det rakt av utan problem, att han gjort det i alla år. Visst försökte jag ändå få i henne hjärta mm, men det fick mig ändå att slappna av för mycket.
Just nu känner jag inte att jag vågar ge färskfoder, jag är så rädd att göra fel igen, men jag får se hur jag känner efter scanningen i juli. Var det inte pga fodret så kanske jag vågar mig på det igen, men var det pga att jag utfodrat fel så vet jag inte. Då känns det tryggare med kattmat, men samtidigt är ju färsfoder bättre för katten - eller djuret öht. Så jag får se då det lagt sig lite..

Kan lite extra taurin vara bra att ge just nu tror du? Eller kan det bli för mycket? Kanske bara kombinera kattfodret med fryst hjärta?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Silvestris
4/3/12, 8:47 AM
#13

Om hennes DCM beror på taurinbrist tror jag som sagt inte att lite extra hjärta råder bot på problemet. Inte bara kommersiellt foder heller utan min gissning är att det behövs extra tillskott för att snabbt fylla på taurindepåerna. Taurin är som sagt inte skadligt att ge extra av. Det behövs kanske inte mer än 1-2 kapslar/veckan, men då kan du ju blanda säg 2 kapslar med lite köttfärs, leverpastej eller vad du damen kan tänkas gilla att äta och så fryser du ner i små dagsportioner. Taurin är vattenlösligt och behöver fyllas på dagligen så det är viktigt med ett dagligt tillskott, inte tillskott 1-2 ggr/veckan.

Annons:
LillyB
4/3/12, 9:11 AM
#14

Men hon har inte utvecklat DCM, han sa att han såg en antydan till eventuellt tunna hjärtväggar och han friskförklarade henne först, men att det skulle kunnat vara en början till DCM. Så enligt honom skulle det bli bra bara jag gav henne vanligt foder några månader och då tänkte jag hjärta utöver det. Men om det är som du säger, och jag tror absolut att du vet vad du pratar om, och om extra taurin inte skadar så gör jag nog som du rekommenderar! Verkar ju väldigt lätt att beställa från Vitaviva. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
4/3/12, 9:13 AM
#15

Har du förresten pratat med uppfödaren och om någon av hennes syskon och föräldrar har samma antydan?

LillyB
4/3/12, 9:42 AM
#16

#15: Hon är väldigt noga med att HCM-testa sina avelsdjur så vet att alla är friska iallafall, men kan fråga om hon varit med om en sånhär antydan någon gång. Men hon vet om detta så hon hade nog sagt något om det var så.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

blondifire
4/3/12, 8:37 PM
#17

man kan ju undra om nu han säger att detta är "vanligare" hos skogis,varför har man inget hälsoprogram eller inkl det i HCM programmet …

S*Winsnes Wilda

LillyB
4/4/12, 12:55 AM
#18

#17: Man hittar det då man HCM testar så det "ingår" i undersökningen.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

blondifire
4/6/12, 10:55 PM
#19

Tack Lilly, säger väl sig själv,tänkte inte så långt då jag aldrig hört om det..

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: