08. Skogkattens hälsa

Tritrichomonas-orolig!

2012-03-25 19:04 #0 av: Mákos

Hej,

jag har en katt som efter sällan men återkommande diarréer fått diagnosen tritrchomonas. Min katt är en sphynx, men det verkar finnas mer kunskap och erfarenhet på denna sida än sphynx-sidor dito.
Min katt har fått behandling med Ronidazole 200mg x2 i en vecka. Började för någon dag sedan bete sig konstig, blev slö, fick feber och ryckte lite i ansiktet och darrade. Är nu hos veterinären. Det enda som hittats hittills är förhöjda värden av vita blodkroppar. Jag efterlyser erfarenheter om Ronidazole, hur farlig den är, både för katt och människa. Min katt har tuggat sönder några kapslar och det har då hamnat pulver lite här och där.
Min katt hade ej diarréer vid behandlingsstart. Min katt hade normal avföring efter några dagars behanling, men ej skött magen det senaste dygnet, och kissat mindre. Veterinären har nu satt in min katt på antibiotika.
Är det någon som känner igen detta hos era katter som behandlats med Ronidazole?

Orolig och tacksam för svar!

/Makos matte

Anmäl
2012-03-25 22:40 #1 av: AgnetaB

Jag ycker du ska skriva på flera ställen där det kanske är lite mer aktivitet som tex katter.ifokus.

Anmäl
2012-03-25 22:45 #2 av: LaSadie

Finns en person på Siames.ifokus som tog hand om en kattfamilj med giardia och tritrchomas (ingen aning om jag stavade rätt). Vitfläcksfamiljen tror jag att trådarna heter.

Anmäl
2012-03-25 22:46 #3 av: LaSadie

sen fick S*Glorifindels (osäker på stavningen där med) ena hona med kattungar det, om jag inte minns fel finns det en länk till en sida sjukdommen.

Anmäl
2012-03-26 09:45 #4 av: EddaM

En avkomma till mig fick giardia men hon fick pencillin och var sedan bra o har varit frisk sedan dess.

Anmäl
2012-03-29 22:54 #5 av: DeEss

Har ingen erfarenhet av sjukdomen/medicinen, men här är länk till tidigare inlägg om sjukdomen (om du inte redan läst den):

http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d772bc4c5c6a73c45000081-om-parasiten-tritrichomonas-foetus

Anmäl
2012-03-31 13:53 #6 av: Kronängens

Gå in på Glorifindels hemsida och kontakta uppfödaren så kan du nog få råd, antingen av henne eller så kan hon skicka dig vidare.

Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.