Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 1609 ggr
Labolina_73
2012-02-11 13:56

är det bara vi??

i kat 2 som tar samma pris för våra kattungar oavsett dom säljs till sällskap/utställning eller avel?

varför är det så?

varför ska det inte vara så?

fundera gärna och svara så vi får en givande diskussion.. :-)

//Linda

Annons:
Mona22
2012-02-11 17:45
#1

Jag tar samma pris för mina kattungar. Ger inga garantier att de funkar till avel eller något annat än sällskap.

De flesta jag pratat med inom kategori 2 tar betydligt mer för sina avelsdjur så det är nog ganska olika.

Om jag ska betala massa extra för en avelskatt då ska jag ha garanti på att de funkar i avel och det kan ingen ge.

Labolina_73
2012-02-11 18:12
#2

#1 jo men det 'r ju precis det jag skriver.. :-)

varför är det så?

och varför ska det inte vara så?

det är det jag undrar,, för att det är så inom andra raser vet jag redan.. :-)

dom raser som säljs som avelsdjur, eller som jag tycker låter bättre sånna katter som säljs till sällskap som ska gå i avel.. kostar mer, ja, men då får ju köparen garantier på (medicinska) att katten kommer att hålla för avel, och om den inte gör det så har dom ju lite olika,, vissa ger en ny katt,, andra betalar tillbaks mellanskillnaden etc….

man frågan kvarstår,, varför har inte vi inom NFO så?

såklart är det upp till var och en,, jag skulle ju kunna sätta mna priser så men då lär jag ju bli sittandes med mina kattungar oxå iom att om jag skulle börja ta 10 000 för mina som säljs till avel medans du säljer alla dina för 6000, tex,,, så inte väljer dom mej,, 4000 kr dyrare,, om det inte är nåt väldigt speciellt.

//L

MichaelaL
2012-02-12 00:24
#3

Jag tror det finns många, många inom kat. 2 som tar olika pris beroende på avel eller utställning..

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Labolina_73
2012-02-12 03:19
#4

#3 jo många inom kat 2 men inte många inom NFO

Jacama
2012-02-14 11:43
#5

Jag tror inte det är priset i sig som avgör. Om jag ska ha en katt i min avel, vilken jag precis står i startgroparna till, så väljer jag den absolut inte efter pris. Jag väljer utifrån vad jag behöver extriörmässigt, vad den har för stam mm. Hittar jag katten jag söker så betalar jag det som står på prislappen (inom rimlighetens gräns då…men 10 000kr är inom rimlighetens gräns).

.

Labolina_73
2012-02-14 21:06
#6

ja jo såklart…

det känns inte som att jag får fram vad jag menar,,,

kanske bara att lägga ner frågan.. ;-)

jag vet inte hur jag ska förklara på annat vis…

//L

Annons:
Nina-R
2012-02-14 22:31
#7

#6
Jag tror jag förstår vad du menar.
Tror du tänker som jag, lovande eller ej, det är en katt man ska ha i många många år och i första hand ska katten vara en familjemedlem och priset för det bör vara det samma även om katten kan komma falla domare i smaken. 

Men samtidigt, att föda upp katter är ingen billig hobby. Och OM folk är villiga att betala ett över normalt pris för en individ så tycker jag att man utan dåligt samvete kan ta ett högre pris. Om man kan gå pluss ett par tusenlappar så är det väl superbra! Lite ska man väl kunna få för allt jobb. Och dom flesta är nog som mig ändå, de där pengarna går till ngt med katterna ändå Cool

Tycker man får ta precis hur mkt man vill för kattungarna, men det är ju upp till en själv att riskera att bli sittandes med dom.

/SE*Barababelle's

Jacama
2012-02-21 12:19
#8

Vad det gäller skillnad så tycker jag att den beskrivs rätt bra här:

http://www.skovkat.dk/index.php?page=pet-or-show&hl=en_US

Sedan krävs det ju rätt mkt av en uppfödare att verkligen se på sina kattungar vilka som man förväntar sig kommer att uppfylla standarden och som man förväntar sig blir bra avelsmaterial. Utomlands är det faktiskt så att man i princip alltid (iaf hos många uppfödare) köper katterna uppdelade i dessa två kategorier. Dessutom är det så att de katter som går till sällskap är avsevärt billigare än katter till avel, Katter till avel säljs i princip bara till registrerade uppfödare och säljs de till sällskap kastreras de eller köparen förbinder sig att kastrera katten.

På din fråga OM det är så att vi säljer alla våra katter till samma pris så vill jag nog säja att i Sverige har jag inte stött på någon prisskillnad mellan sällskap och Avel/utställningskatt, jag har heller aldrig blivit erbjuden att köpa en katt till avel/utställning, men nu är jag ju så ny som uppfödare så det kanske kommer ;). Inte heller har jag skrivit på något eller ens muntligt lovat att kastrera katterna.

Varför kan man bara spekulera i…och jag vet ärligt talat inte. För min egen del så skulle jag nog gärna sälja till sällskap till ej registrerade uppfödare, men skulle en uppfödare köpa en av mina katter så räknar jag självklart med att de gör det med avsikt att avla på den och då skriver jag naturligtvis att den säljes till avel/utställning. Kan tänka mej att göra en prisskillnad om det blir så att uppfödaren vill välja först, då kan han/hon få göra det men jag kommer inte själv lova något, det är upp till den som köper att tro på just den katten. Jag kommer bara att sälja till seriösa uppfödare om de ska gå till avel. Detta pga att jag själv vill köpa fina katter och jag tror ärligt talat inte jag får köpa fina katter med bra stam om jag sedan sprider ut avkomman till vilken avel som helst.

Upp till toppen
Annons: