32. Utanför ämnet

är det bara vi??

2012-02-11 13:56 #0 av: Labolina_73

i kat 2 som tar samma pris för våra kattungar oavsett dom säljs till sällskap/utställning eller avel?

varför är det så?

varför ska det inte vara så?

fundera gärna och svara så vi får en givande diskussion.. :-)

//Linda

Anmäl
2012-02-11 17:45 #1 av: Mona22

Jag tar samma pris för mina kattungar. Ger inga garantier att de funkar till avel eller något annat än sällskap.

De flesta jag pratat med inom kategori 2 tar betydligt mer för sina avelsdjur så det är nog ganska olika.

Om jag ska betala massa extra för en avelskatt då ska jag ha garanti på att de funkar i avel och det kan ingen ge.

Anmäl
2012-02-11 18:12 #2 av: Labolina_73

#1 jo men det 'r ju precis det jag skriver.. :-)

varför är det så?

och varför ska det inte vara så?

det är det jag undrar,, för att det är så inom andra raser vet jag redan.. :-)

dom raser som säljs som avelsdjur, eller som jag tycker låter bättre sånna katter som säljs till sällskap som ska gå i avel.. kostar mer, ja, men då får ju köparen garantier på (medicinska) att katten kommer att hålla för avel, och om den inte gör det så har dom ju lite olika,, vissa ger en ny katt,, andra betalar tillbaks mellanskillnaden etc....

man frågan kvarstår,, varför har inte vi inom NFO så?

såklart är det upp till var och en,, jag skulle ju kunna sätta mna priser så men då lär jag ju bli sittandes med mina kattungar oxå iom att om jag skulle börja ta 10 000 för mina som säljs till avel medans du säljer alla dina för 6000, tex,,, så inte väljer dom mej,, 4000 kr dyrare,, om det inte är nåt väldigt speciellt.

//L

Anmäl
2012-02-12 00:24 #3 av: MichaelaL

Jag tror det finns många, många inom kat. 2 som tar olika pris beroende på avel eller utställning..

Anmäl
2012-02-12 03:19 #4 av: Labolina_73

#3 jo många inom kat 2 men inte många inom NFO

Anmäl
2012-02-14 11:43 #5 av: Jacama

Jag tror inte det är priset i sig som avgör. Om jag ska ha en katt i min avel, vilken jag precis står i startgroparna till, så väljer jag den absolut inte efter pris. Jag väljer utifrån vad jag behöver extriörmässigt, vad den har för stam mm. Hittar jag katten jag söker så betalar jag det som står på prislappen (inom rimlighetens gräns då...men 10 000kr är inom rimlighetens gräns).

.

Anmäl
2012-02-14 21:06 #6 av: Labolina_73

ja jo såklart...

det känns inte som att jag får fram vad jag menar,,,

kanske bara att lägga ner frågan.. ;-)

jag vet inte hur jag ska förklara på annat vis...

//L

Anmäl
2012-02-14 22:31 #7 av: Nina-R

Jag tror jag förstår vad du menar.
Tror du tänker som jag, lovande eller ej, det är en katt man ska ha i många många år och i första hand ska katten vara en familjemedlem och priset för det bör vara det samma även om katten kan komma falla domare i smaken. 

Men samtidigt, att föda upp katter är ingen billig hobby. Och OM folk är villiga att betala ett över normalt pris för en individ så tycker jag att man utan dåligt samvete kan ta ett högre pris. Om man kan gå pluss ett par tusenlappar så är det väl superbra! Lite ska man väl kunna få för allt jobb. Och dom flesta är nog som mig ändå, de där pengarna går till ngt med katterna ändå Cool

Tycker man får ta precis hur mkt man vill för kattungarna, men det är ju upp till en själv att riskera att bli sittandes med dom.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.