Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3046 ggr
Labolina_73
2/7/12, 11:50 PM

Framtidens planer 2012 (honor)

i denna tråd tänkte jag att vi kan lägga upp våra honor som kan tänkas gå i avel under året.. man skulle ju kanske lättare kunna se och sammanstråla med hane tråden..

på så sätt kan man ju hjälpas åt att hitta bra kombinationer kanske?

mvh Linda

Annons:
Torplyktans
2/8/12, 11:01 AM
#1

Välldigt bra tanke! Det skulle vara jätte kul och lärorik att hjälpas åt på det sättet!

Min enda hona ska få sin första kull om ca en vecka så jag kan inte bidra med hona just nu…

www.torplyktan.se

MichaelaL
2/8/12, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag ska ta en kull efter S*Eärfalas Elvira NFO n (09) under sommaren/hösten 2012 är det tänkt :)

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

mathiason
2/8/12, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag ska Få mitt stamnamn godkänt och göra HCM i sommar och om allt ser bra ut så en kull till hösten.

SE*Fursterikets Fiona g23.

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Nina-R
2/8/12, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Planen är ju att S*KillerCats Aura Antigua ska få en kull i år igen.

/SE*Barababelle's

MikaelaPetersson
2/8/12, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har planer på att ta kull på våran tjej S*Harley Honey's Ibanez NFO f 09 22 i höst.

När vi fått vårat stamnamn och diverse tester genomförts.

dqhh
2/8/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag planerar att ta en kull till sensommaren/hösten 2012 efter min hona S*Haylow's Barbarella Belle NFO n 09 24

Annons:
LaSadie
2/8/12, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ska ta en kull på Ruso är tanken, har en hane i princip klar som kompletterar henne bra. Ska bara planera in så tiden blir rätt

Nina-R
2/14/12, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Då är det planerat Skrattande
Parning kommer ske i maj/juni mellan S*KillerCats Aura Antigua NFO d 09 24, Blåögd & S*Truelove's Livingstone NFO d 01 21, Blåögd

/SE*Barababelle's

Labolina_73
2/14/12, 11:51 PM
#9

#8 spännande….. men huvva,,,,,,,,,, bara rödvitt…. hoppas du får massa honor iaf.. :-D

jättefina katter och tror det blir kanon.. :-D

Nina-R
2/15/12, 12:26 AM
#10

#9 Ja det blir spännande :) Men det är väl inget fel på rödvit!?! Vackraste färgen tycker jag! :)

/SE*Barababelle's

Labolina_73
2/15/12, 11:18 AM
#11

#10 Nej nej…. inget fel alls,,,, varit väldigt svårsålt ett tag bara… men det slkäpper väl det med.. :-)

en jättevacker färg….

/L

Nina-R
2/15/12, 12:11 PM
#12

Min förra kull (röda) var tingade vid 5 veckor så svårsålt va de inte då iaf. Och denna komb. Verkar väcka en del intresse så jag känner mig inte nervös på något sätt. Risken finns alltid att bli sittandes med kattungar, men tror inte färgen är ngn nackdel i denna komb. iaf.

/SE*Barababelle's

Labolina_73
2/15/12, 3:04 PM
#13

oki,, bara hoppas på det.. :-)

framförallt hanar har varit svårt.. honor går ju som smör i solsken…

men lycka till.. :-D

//L

Annons:
Nina-R
2/15/12, 6:57 PM
#14

Och jag hade 3 hanar att sälja ;) 
Jag tror mer på slumpen att man får sålt alla smidigt till bra hem. Att folk just då i det området vill ha kattunge då man har det.

/SE*Barababelle's

[Highonbluetomorrows]
2/15/12, 8:03 PM
#15

#10. Jag tror nog att de blåa ögonen kan förenkla saken något! Om rött fortfarande skulle vara svårsålt that is.

#8. OT. Nyfiken: Vad finns det för möjliga utfall av färger på kattungarna från kombon? Och hur stor sannolikhet är det att även ungarna får blå ögon? Genetiskt talat.

Supervackra färger i alla fall: blått mot vitt och rött :).

Nina-R
2/15/12, 8:25 PM
#16

#15

Min hona verkar inte ha anlag för dilution, och vad jag vet har inte hanen gett några med dilution heller. Så det blir nog bara röda med massa vitt.
Ang. ögonen är det svårt att säga, det finns ingen vidare info om hur blåa ögon på färgade katter nedärvs, vad jag kunnat hitta.
Men parning har gjorts med Auras syster (två blåa ögon) och en odd eyed hane, och ut kom iaf en odd eyed kattunge.
Så helt klart finns det ju chans på blåögda katter. 
Och jag kan ju inte tänka mig annat än att kattungarna i vilket fall bör bli bärare av genen.

Just pga all denna ovisshet kring ögonfärgen så känns denna parning extra rolig, det finns mkt att lära på denna kombinationen.

/SE*Barababelle's

Wand
2/15/12, 8:36 PM
#17

#8 Fantastiskt vackra, och jag kan ju säga som så att röd och rödvit är nog förstahandsvalet för mig om jag skulle skaffa katt av långhårsras. 

Blir intressant att se kommande ungar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LaSadie
2/15/12, 8:40 PM
#18

ligger inte de blåa ögonen i de vita så att säga? Även om din tjej är en 09 så ligger det väl en w i linjerna?

Nina-R
2/15/12, 8:47 PM
#19

#18
Vad jag kunnat läsa mig till är blåa ögon inte samma gen hos färgade som hos vita. 

Men jag låter allt detta vara osagt, jag har själv otroligt svårt att hitta ngn info med säkra källor om detta.

Att båda föräldrarna kan bära anlaget recessivt och på så sätt ge blåögda kattungar utan att själva har blå ögon är ju lätt att se genom Aura och S*Truelove's Livingstone.

Men jag har inte hittat ngn parning mellan två blåögda. Ngn som hört om det finns en sån komb.? 

Eftersom detta ganska OT kanske man ska ta detta vidare via PM, om ngn är lika intresserad av att spåna i detta som jag :)

/SE*Barababelle's

AgnetaB
2/16/12, 11:04 AM
#20

Gällande häst så är det ju väsentligt vanligare med blåa ögon på hästar med mycket vitt. Vore intressant o veta på katt hur det är med ögonfärg. Jag föder ju upp häst också o vill gärna få blåa ögon på dem men verkar svårt hitta någon info om det.

Tycker det skulle vara så häftigt med blåa ögon om det ej finns vitt för förtar effekten lite tycker jag på både häst o katt. På min ena hästras har jag sett typ svarta hästar med blåa ögon i USA.

Informera mig gärna om någon vet mera.

Annons:
Labolina_73
2/16/12, 11:14 AM
#21

HÄR

kan vi väl fortsätta diskussionen om blå ögon? :-)

//L

Kronängens
2/21/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag ska ta en kull mellan mina vackra hona CH S*Fridalas Kastanj och min hane S*Hagabacken's Bijilo i vår.

Kastanj är i avatar-bilden och "Billy" syns nedan.

Kronängens
2/21/12, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Senare i sommar eller så ska jag para SE Holy Smoke's Mean Machine, troligtvis med en annan hane.

LaSadie
3/11/12, 5:37 PM
#24

Putt

EddaM
3/12/12, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag skall ta en kull på min hona S*Luddhuvet´z I Gotta Feeling, som jag kallar Lilla Blå och jag har hittat en fin rödvit hane.

Hennes syster Boom Boom Pow letar vi hane till.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

EddaM
3/12/12, 9:43 AM
#26

Eller nej inte röd vit hane han är bara rödtabby utan vitt hehe =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

LaSadie
3/12/12, 1:38 PM
#27

Utan vitt är fint :) Bär han på dilution så det blir regnbågens färger eller blir det fullfärgade hela högen?

Annons:
EddaM
3/12/12, 5:44 PM
#28

Jag vet inte om han bär på det. Men han har flera dilitions katter i stamtavlan så han borde nästan bära på det. Bara det inte ploppar ut en creme då blir det svårt för mig att sälja hehe=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

EddaM
3/12/12, 6:28 PM
#29

Och hanen som Lilla Blå skall få träffa heter S*Utblicken´s Naxos =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

mammakatt
3/12/12, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

S*Glömstaskogens  Yppiga Yvette kommer att paras så fort hon löperGlad

Upp till toppen
Annons: