Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1158 ggr
blondifire
2012-02-02 19:55

GBE-1-status

på SVERAKS sida står :"ett giltligt veterinärintyg gällande GBE-1-status måste medfölja kattens stamtavla."

nedan står det förtydligat att: " vi behöver inte testa flera generationer såvida ingen av dem är bärare/sjuk. vid enbart fritestade katter i tidigare generationer anses katten som normal. "

Min undran är då: om min hane är fritestad genom föräldrar/morföräldrar, vilket veterinärintyg ska jag då visa upp och när ? Vid utställning,vid utlån för parning,vid registrering av kull ?

Jag kanske är trög men ska jag be om dessa intyg från dom uppfödarna och gäller då deras intyg för min katt ? Eller ska jag be min veterinär göra testerna på katten igen s.a.s ??

S*Winsnes Wilda

Annons:
LaSadie
2012-02-02 20:08
#1

undrar det med… Dakota är fritestad men Lodzilla är fritestad vilket gör Ruso, Custer och Fargo fria. Men hur ska man kunna bevisa det liksom om den andra parten skickar in papprena?

blondifire
2012-02-03 16:01
#2

Finns det ingen av alla 52 läsare som vet detta ??

S*Winsnes Wilda

EvaSe
2012-02-03 16:37
#3

Alla som har testat sina katter ska skicka in resultatet till Sverak. De för in det i sin databas och då behövs inget ytterligare intyg skickas med vid kullregistrering. Kolla med era katters uppfödare om dessa intyg är inskickade. Om inte, eller om intygen inte finns kvar, så får man testa sin egen katt. Testkit finns att köpa på Skogkattslingan. Mer info kommer snart att finnas där också.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

blondifire
2012-02-03 19:07
#4

tack. så med andra ord innebär det att allas testresultat ska till SVERAK o då ska det inte behövas skickas nåt annat ? pawpeds räknas inte då ?

S*Winsnes Wilda

EvaSe
2012-02-03 19:21
#5

Pawpeds och Sverak har tyvärr inget samarbete. Bra att anmäla till båda!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Labolina_73
2012-02-07 23:19
#6

ok så om jag skickar in alla tester jag gjort så registreras det automatiskt på alla deras avkommor sedan? så så länge jag bara avlar på fria så behöver jag inte testa alls,, mer än att kolla så som det står,, kanslke någon gång pga att det kan ha varit fel?? :-/

/L

Annons:
EvaSe
2012-02-08 16:08
#7

#6 Helt rätt, avkommorna reggas automatiskt. Vad annars som är nytt är att vita katter +01 och 02-katter numera ska reggas med ögonfärg.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

blondifire
2012-02-08 21:20
#8

fast får man inga svar om ens katters uppfödare skickat in e då enda sättet o försäkra sig att testa sina egna ? o det med ögonfärgen känns lite sådär då man oftast reggar dom medans ögonfärgen ändras..

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: