Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 4475 ggr
LillyB
2012-01-05 02:01

Foder för känsliga magar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kära Teddy har helatiden haft mer eller mindre problem med magen. Det fastnar ofta avföring i pälsen så jag får duscha av honom. Det har blivit till en sån vana att han nu sitter stilla och tyst i karet och väntar på att jag ska tvätta klart.
Jag har provat olika foder, bland annat Orijen och olika Royal Canin, men hans mage verkar inte gilla något jag gett honom. Avföringen är oftast inte dålig men den är inte bra, men vid vissa tillfällen har den varit riktigt dålig. Kommer faktiskt låta raka honom rär bak tills vi hittat en lösning, för han är noga med att känna sig fin och fräsch så han mår dåligt då detta händer och han ställs ju inte ut så utseendet spelar mindre roll. Min andra katt Tova har aldrig problem med detta. Kanske att döva vita katter är lite känsligare rent allmänt?

Har ni några tips på foder som är bra för känsliga magar? Fodret får inte vara så fett då han lätt går upp i vikt efter kastreringen.

Tänkte också börja ge min hund färskfoder, Vom og Hundemat kallas det. Jag vet såklart att katter inte ska äta hundmat, men det här fodret är gjort på endast kött och inget annat. Det jag ska köra med till hunden innehåller kyckling, vom, oxlever, lax och ägg. Kan jag ge detta till katterna också? Kanske att det är skonsamt för magen då det inte är så mycket konstigheter? De blir iallafall alldeles tokiga så fort jag öppnar förpackningen, men har inte vågat ge dom än.
Här finns information om tillsatta vitaminer. Någon som har koll på sånt kanske kan hjälpa mig att se om det skulle passa till katter?

Mycket tacksam för svar! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
htt
2012-01-05 02:06
#1

Ett tips är väl att istället ge Bozita eller Mjau mjukmat till katterna- Det innehåller också bara kött! :)

LillyB
2012-01-05 02:30
#2

Hm, har bara gått förbi kattmaten i mataffärerna, däribland Mjau. Men om de är bra så kan jag absolut prova att ge katterna det! Min tanke om blötmat för katter var svindyra små burkar med spannmål och tok i, men jag har alltså haft fel? :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

htt
2012-01-05 02:39
#3

Den där fördomen är vad de flesta har skulle jag vilja påstå :) 

Mjau finns att köpa i vanliga mataffärer, kostar kring 10-12 kr. De innehåller inget onyttigt utan bara kött. Välj utav sorterna som inte innehåller fisk.

Bozita finns att köpa på foderbilen.se eller i de flesta matvaruaffärerna. Kan vara lite dyrare än Mjau, men det handlar bara om något öre.
Innehåller också bara kött :)

Dock så är blötmat som pussi, kitekat och liknande sorter inte bra för katten.  Det innehåller bara en massa skit :(

LillyB
2012-01-05 02:41
#4

#3: Aha, då lärde jag mig något nytt! :) Ska ta en titt på det där! Vet du om Mjau och Bozita blötfoder brukar vara bra för känsliga magar? Det låter ju ganska vettigt eftersom det bara innehåller kött samt en massa vatten. Erfarenheter mottages med glädje! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
2012-01-05 13:45
#5

Maju och Bozita är de märken som innehåller minst spannmål, ibland inget alls. Men jag rekomenderar att barfa katten. Jag har använt Jipotimas och Klass korvarna. Vog och hundmat har en köttkorv som verkar bra för just katter, minns inte vilken det är.

Vi har fem katter, två som bara äter torrisar och blötmat och tre som äter helst barf och blötmat. En av dom tre äter inget annat än blöt och barf. De som helst inte äter torrisar har mycket bättre mage än de andra två, luktar inte lika mycket och inget bajs i baken.

Barf.ifokus finns om du vill barfa din katt :)

LillyB
2012-01-05 16:22
#6

#5: Okej! :) Den du syftar på bland Vom og Hundemat-varianterna kanske är Kyckling? Den innehåller 100% kyckling (kött, skinn och skrov)

--------

Citat från http://www.vomoghundemat.se/produktervaatfor.htm
"KYCKLING

100% kyckling. Vitaminiserat.

KYCKLING är ett utmärkt tilläggsfoder som består av kött, skinn och skrov från kyckling (inga innanmäten, huvuden eller fötter/klor).

_Av våra foder har detta foder visat sig vara det bästa alternativet för allergiska hundar. Många hundar med omfattande allergier fungerar utmärkt på detta foder, även då som helfoder."

_--------

Eller Hundemat nr 33 med kyckling, vom och innanmäte?

Klass vill jag inte stödja tyvärr, mannen som tillverkar det här uppe driver också en hemsk minkfarm på området för fodertillverkningen och det går många rykten om honom.
Jag ska kika på Barf iFokus, men tycker det verkar så svårt att få tag på bra Barf, iallafall här och jag kan inte beställa hem då min frys är för liten för stora leveranser.

Intressant att de som får barf/blötmat har bättre magar! Då finns det kanske hopp för Teddys mage! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LaSadie
2012-01-05 17:35
#7

Ja, det måste vara kyckling jag tänkte på. Har inte kollat igenom ordentligt än. Köpte Jipotimas förut men efter ett kasst bemötande från dem så köper jag inte från dem någonsin igen.

Okej, det visste jag inte men förstår att du inte köper Klass.

Jag gör mina blandningar själv, köper grejset från City Gross och tillsätter extra benmjöl så att jag vet att de får i sig ordentligt med ben. På Svenska Katters Forum, hälsodelen finns några barftrådar men barfmenyer som man kan blanda ihop själv. Visst är frysutrymmet ett problem, själv har vi inte jätteutrymme men det får gå…

Humletassens
2012-01-05 17:39
#8

Barf är nog bäst för katten, vi har en kastrat som alltid är dålig i magen på vintern, bara för han inte fångar lika mycket möss och annat levande som han gör vår-tidig höst. Så han mår bra av rå föda. Han får ju avmaskas lite oftare en dom andra, men det är väl ok så länge han mår bra av den mat han äter.

LillyB
2012-01-06 15:59
#9

#7: Okej! :) Hm, vart får man tag på benmjöl? Vad är "grejset" du handlar på City Gross? :)

#8: Ja, jag skulle vilja efterlikna deras naturliga föda. :) Får se hur jag gör med barfandet men färskfoder ska jag köra på iallafall.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
2012-01-06 16:34
#10

Benmjölet köpte jag på Arkens Zoo. Vet inte om Djurmagazinet har det med.

Jag köper

*Grytbitar, ofta fläsk eftersom det är lite fetare
*Kotlettspill, försöker hitta de bitar som har lite mindre ben som de kan gnaga på
*Hjärta av valfritt djur, brukar ta nöt eller lamm
*Lever, där är det mest lämpligt att ta från kalv eller lamm
*Kycklingmage
*Sen finns det ett paket som heter Lamm att koka här i Västerås. Det är delar från lammets rygg, bog och bringa. Lite svårare att tugga och det är inte alltid det försvinner men ibland är det borta *s*

Delar detta lika i påsar, lever ska de inte överdosera, speciellt om man barfar 100% av tiden. Sen tillsätter jag benmjöl i dessa blandingar och så får de kycklingvingar en till två gånger i veckan :)

CG i Västerås har ett brett utbud av kött för att barfa, men ser inte samma utbud i Ytterby där mina föräldrar bor.

LillyB
2012-01-06 21:33
#11

#10: Okej, intressant! Ska gå till City Gross någon dag och se vad det finns här uppe. :) Jag kommer inte att helbarfa, men man kan ju ge lite då och då! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Ramses_Malin
2012-01-06 23:03
#12

Inte så instatt i detta med foder men vår katt är väldigt känslig i magen o kräks av allt annat än sitt foder som han äter. r/d Hills från veterinärer. Det är ett diet foder och han äter det endast för sin mage, inte för att han är tjock. kram Malin

Ramses_Malin

LillyB
2012-01-06 23:06
#13

#12: Okej, tack för tipset! :) Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av veterinärfoder. Ofta har det varit oaptitligt för djuren och till ett stort överpris samt utan resultat. Men skulle inte färskfodret fungera så kan jag ju ge det en chans iallafall. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Ramses_Malin
2012-01-06 23:13
#14

Ja det är säkert dyrare än vanliga foder men det är det ända som funkar på Ramses……Ja det är verkligen en foderdjungel…….lycka till o hoppas ni hittar det bästa för just din kisse;)

Ramses_Malin

LillyB
2012-01-06 23:14
#15

Ja, tur att ni hittat något som fungerar! :) Teddy har dock aldrig kräkts av något foder.
Hehe tack! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2012-01-13 18:37
#16

Kan meddela att jag gett katterna Vom og Hundemat i ungefär en vecka nu, med ett superfint resultat! :) Teddys mage är betydligt bättre, och Tovas mage känns mer avslappnad och jag inbillar mig att hon lagt på sig lite redan. Ska väga Teddy framöver och se om han går upp av det också, vilket inte vore bra. Dom är inte lika hungriga helatiden heller. Dom känns nöjda och belåtna! Och dom älskar maten! :)
Kommer nog fortsätta på detta om det fortsätter gå lika bra! Återförsäljaren har gett sina katter fodret i flera år och han säger att dom mår jättebra. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LaSadie
2012-01-13 19:47
#17

härligt att höra :)

Upp till toppen
Annons: