Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2416 ggr
nono
10/11/11, 10:19 AM

Hur tänker man när man väljer "partner"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en alldeles underbar liten kattfröken som snart blir ett år.

Vi har funderingar på att låta para henne framöver och har då såklart lite olika tankar och funderingar.

Om ni läser nedan så förstår ni nog hur våra tankar går. Och innan vi tar beslutet att leta efter en hane vill jag lära mig mer om hur man bör tänka för att då hitta "rätt" hane.

Jag kommer först ställa ut Bella en eller två gånger till innan vi beslutar något och dessutom försöka lära mig mer på egen hand. Jag går Pawpeds kurs 1 just nu och tänker anmäla mig till de andra också.

Men nyfiken och frågvis som jag är vill jag veta mer. Hur tänker ni?

Första tanken är - bör vi låta henne få kattungar.

Jag svarar (helt partisk): Ja, förutom att det blir en fantastisk upplevelse för familjen så kommer hon såklart tillföra något till rasen för hon är ju underbar, har en helt fantastisk päls och är vacker som en dag. Domarna på utställningarna när hon var yngre tyckte att hon har mycket potential och vill gärna se henne mer framöver. Alla kommer ju se vilka fantastiska kattungar det är och vilja köpa dem.

Jag svarar (försöker vara opartisk): Det finns så många katter redan och kommer hon tillföra något till rasen genom att vi parar henne? Det kommer kosta pengar.Är vi beredda på att vi kanske inte kommer få sålt alla kattungarna, vad händer om vi måste behålla någon/några av dem?

Andra frågan blir då - hur hittar vi rätt partner till henne?

Jag svarar: Jag kommer självklart få hjälp av Bellas uppfödare. Men jag vill själv kunna mer och veta mer om hur man bör tänka för att aktivt leta efter rätt kille.

Tredje frågan blir då till er - vad ska man tänka på när man letar rätt partner till sin kattflicka?

Bella är n09 - bör vi tänka på något särskilt med färger. Är det så att det är några färger/kombinationer som är populärare, eller är det några färger som kan vara bra att försöka undvika av olika anledningar?

Hon har en profil som inte är helt perfekt, den är ej helt rak hon har en liten liten grop i profilen. Jag antar att man då letar efter en hane med extra bra profil.

Hon har en vacker kropp med bakben i fin proportion till frambenen men hon är (ännu i alla fall) ganska slank i kroppen med rätt smala ben (hon har faktastiskt härliga tassar bör jag kanske tillägga, som gjorda för tassmassage). Bör jag titta på en hane som har mer tyngd i kroppen?

Svansen - fantastisk tjock och bara så härlig, kunde vara någon cm längre men den är lång nog har domarna sagt hittills.

Åh hjälp det är en djungel av tankar och funderingar detta.

Vad ska jag tänka på?

Hoppas någon vill dela med sig av sina funderingar.

Mvh

Nono

Annons:
nono
10/11/11, 10:21 AM
#1

Oj vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa allt det långa och ta sig tid att svara!

Nono Skrattande

Camizen
10/12/11, 8:24 AM
#2

:-)

Nu är jag ingen gammal räv, som uppfödare….Utan enbart en nybörjare.

Om jag har en hona med vissa svagheter, så skulle jag välja en hane utan dessa svagheter.

Som du själv beskriver din hona, så skulle jag inte lägga kraften på färg, utan på typ. För mig går typ före färger.

Vår Emmie har en profil  som inte är helt rak, hon kunde dessutom ha en bättre haka, och bättre höjd i huvudet. Så när vi letade hanar var det just dessa saker som vi ville prioritera. Sedan är det ju så, att man kanske inte kan få allt, och då får man besluta om vad man skall "tumma på".

Jag kan "leva me"d en något kort svans, så det skulle inte vara min första prioritering, utan för mig är en rak profil, bra haka, fina sidolinjer, bra öronplacering något jag gärna vill få med mig. Ett vacker skogkattshuvud, helt enkelt… ;-)

// Camilla, S*Viento´s

jojanpike
10/12/11, 7:40 PM
#3

Lämnar ett avtryck. Har liknande funderingar :-)

Vår kattflicka är också en n09.

www.smaraldus.eu

Kronängens
10/16/11, 10:02 PM
#4

Du kan säkert få jättebra hjälp av din uppfödare, med vilken hane som passar din flicka bäst, men en spikrak profil på hanen, ett vackert uttryck och en bra benstomme tycker jag låter som viktiga saker att tänka på.

Färgen kommer också för mig långt ner på listan över vad jag tycker är viktigast. Möjligtvis är det lättare att sälja kattungarna om inte alla i kullen ser likadana ut, men det är så mycket som spelar in vid försäljningen, som hur "känd" uppfödaren är, hur eftertraktad stamtavlan är, hur vackra kattungarna är, hur fina bilder man tar osv.

nono
10/19/11, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för svaren :)

Vi har inte riktigt beslutat oss än för hur vi ska göra.

Avslutar med en färsk bild på lilla vackra.

Tack alla!

Mvh

Nono

Upp till toppen
Annons: