Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 2389 ggr
[thepinkprincess]
2011-08-26 20:00

Adopterad upphittat skogskatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

För mer än ett år sedan dök denna underbara pojke upp hos ett par kompisar som har en gård i Lövånger (norr om Umeå). Utmärglad och hade inte ätit på länge. De tog hand om honom och letade förgäves efter tidigare ägare men hittade ingen.

Enligt veterinären var han ett år gammal och med tanke på att han är fruktansvärt social och gosig är han ingen vildkatt. Däremot har han lite problem med att umgås med andra katter.

Så vi gissar att antingen har varit en sommarkatt eller att han har rymt från bil eller liknande. Nu går han under namnet Piombino och jag har haft honom ett år.

Min nyfikna fråga är om någon känner igen honom? Longshot men man kan ju alltid prova.

Sedan - tror ni han är 100% skogis? (Nästan ännu konstigare att lämna en raskatt). Han har tofsarna i öronen, hakskägget och tofsar mellan klorna. Stor "plymig" svan och hårig på bakbenen. Längst bak under magen har han lite smålockig päls. I lynnet mycket social och människokär, litar lätt på människor. Väldigt busig fast han är kastrerad och pratar hela tiden.

Annons:
[thepinkprincess]
2011-08-26 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild.

Supinesophie
2011-08-26 20:08
#2

Han är en långhårig huskatt :) Tycker inte han liknar särskilt mycket på en skogkatt, men jag är ingen expret.

Katzuki
2011-08-27 08:45
#3

Hej. Väldigt fin katt :) Eftersom han inte har stamtavla är han en huskatt, men om ni vill veta om han är lik en skogis är mitt tips att kolla rasstandarden och jämföra :) kommer inte ihåg vart den finns, men googla på nfo rasstandard eller norsk Skogkatt rasstandard så hittar du nog ^^

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

EvaSe
2011-08-27 17:53
#4

Om det skulle vara en förrymd raskatt skulle han med största sannolikhet vara chipmärkt, och det kollade ni väl hos veterinären?

Snygg är han iallafall!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[thepinkprincess]
2011-09-20 16:26
#5

Eftersom det är en upphittad katt så vet jag ju inte om det finns någon stamtavla så där går det inte att säga någonting. Det är inte så att den följde med i pappersform. :)

Mina kompisar som hittade honom var de som satte chip på honom så före det fanns ingenting.

Mona22
2011-09-21 10:51
#6

#5 då är det troligen inte raskatt då uppfödare åtminstonde i sverak idmärker sina katter som bebisar. 
Men fin är han och tur att han hittade till er, han ser ut att trivas bra på första bilden Kyss

Annons:
LaSadie
2011-09-21 11:56
#7

#6 Det var inte krav på att idmärka kattungarna förrens 2007 tror jag. När vi letade efter Mim så valde vi mellan henne och en annan katt, den andra katters uppfödare sa att man inte behövde idmärka katterna om man inte skulle ställa ut (detta var en sverakansluten uppfödare). Vi köpte Mim tidigt på året (2007)

Kronängens
2011-09-22 19:42
#8

#7 Fast om veterinären trodde att han var ca ett år för ett år sedan, skulle han vara chipmärkt om han var en norsk skogkatt. Då borde han ju vara född 2009.

LaSadie
2011-09-22 19:47
#9

#8 Läste inte första inlägget igen (tydligen läst det en annan gång tidigare). Men att uppskatta en ålder är väääldigt svårt, en katt som ser ung ut behöver inte vara ung.

Upp till toppen
Annons: