Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1980 ggr
Ramona
2011-07-18 14:57

Suprelorin Chippade

Har lite funderingar kring va det gäller att Chipa sina hanar al honor & då menar jag med Suprelorin Chippade.
För och nackdelar med detta?
Finns det några risker?
Hur går det till när man chipar?
Hur länge håller det?
Vilka vet chipar och vad kostar det?
Jag frågorna är många.
Väldigt tacksam för alla svar och funderingar.

Annons:
Humletassens
2011-07-18 15:38
#1

Hej,

Vi har chippat en hane, det fungera kanon på honom, nästan. Sluta inte strila men sluta att springa efter tjejerna. Gick upp i vikt  blev mer harmonisk. Det tog några veckor innan det hade full effekt och höll i 1 år ungefär. Vad vi vet nu så har han inte haft några biverkningar av det. MEn det är ju så med alla hormoner, det finns ju risker med allt.

Dom flesta vetrinärer gör det men dom avsäger sig ansvaret för eventuella biverkningar. Så det är upp till dig om du vill ta risken.

Vi hade funderingar att köra 1 år till men valde att kastrera båda pojkarna eftersom vi har bestämmt att lägga uppfödningen på is på obestämd framtid.

Känner fler som chippat och bara hört bra saker, ingen som råkat ut för nån allvarlig biverkning vad jag hört.

Mvh

Henrik

S*Humletassens

kerstin2181
2011-07-18 19:54
#2

Jag har osso min avelshane chippad, tog 3 veckor innan full effekt. Nu är min Dogge ingen jobbig hane som strilar eller så, ville bara att han skulle få lugn och ro ett tag framöver, och äta upp sig=) och det gjorde han rejält. Jag chippade 3 dec 10, och det sitter i fortfarande. Ingen av mina vänner som har andvänt chippet har klagat eller så.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

FruFilur
2011-07-18 23:08
#3

#2, då var vi två dagar efter med chippningen; Jansson blev chippad den 5:e december.

Inte heller vi hade några problem med strilning, däremot var Jansson fruktansvärt nedgången och hade inte tid med nånting annat än att vanka runt, jama och försöka våldföra sej på sin kastratbrorsa. När han chippades vägde han nånstans 3.6-3.7 kg och var egentligen inget annat än en oroligt vankande och skrikande hög med pälsklädda knotor.
Nånstans tre veckor efteråt var det som om vi hade en ny katt ; lekfull, gosig och - framförallt - MATGLAD!
Istället för att sodomisera brorsan var det busrejs och brottningsmatcher som gällde.
Att få honom att lägga på sig har tagit sin lilla tid, men nu väger han in på ganska perfekta 5 kg.
Nu, snart åtta månader efter chippet, har han börjat visa en anings mer intresse för dofter, och är lite jamigare igen, men inte alls som han var innan vi chippade. Så han har väl börjat bli som en "tonårspojke" med lite uppvaknande hormoner som han inte riktigt vet vad han ska göra med. Oskyldig

För och nackdelar med detta?
Fördel: En nedgången, fertil katt får vila och en chans att äta upp sig
Nackdel: Det är inte riktigt utprovat på katt, man har inga garantier på lång sikt. I övrigt kan jag i dagsläget inte se någon nackdel alls.

Finns det några risker?
Eftersom det inte är utprovat så är väl inte riskerna helt klara, men man kan ju t ex inte garantera att fertiliteten återkommer.

Hur går det till när man chipar?
På samma sätt som vid ID-märkning med microchip. En spruta med grov kanyl.

Hur länge håller det?
Ca 12 månader är väl normalt, men vad jag har hört så är det väl ett spann på 6-18 månader

**Vilka vet chipar och vad kostar det?
**Det får du nog ringa runt och kolla där du bor. Vi chippade på Hund- & Kattkliniken i Örebro, och det kostade nånstans mellan 800-900

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Upp till toppen
Annons: