Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1002 ggr
dqhh
7/4/11, 1:13 PM

fundering kring fodervärd

Hej,

Har lite funderingar kring just fodervärd och hur det fungerar, har läst i andra tråder och lärt mig mycket nyttigt. Vad jag nu undrar är just kring överlämnandet/flytten. Ska man veterinär besiktiga katten då inom 7 dagar av överlämnandet eller räcker det med att den blivit besiktigad tidigare. Jag menar katten är ju fortfarande i min ägo?

Sedan ytterligare fråga angående vid utställning. Om fodervärden vill ställa ut katten själv (självklart med min tillåtelse) hur går det till, då jag står som ägare? Går det över huvudtaget?

Hoppas det gick att förstå, tacksam för svar.

/Sara

Annons:
Talan
7/4/11, 4:43 PM
#1

Jag funderade på detta då jag placerade en kattunge som jag fött upp på foder. Jag kom fram till att det var tryggast för mig att besiktiga innan som en normal flytt vid försäljning. Mest för att kunna ha något att falla tillbaka på gällande försäkring och om något skulle hända med katten under tiden hos fodervärd. Tänkte även besiktiga katten en extra gång innan hon övergår i fodervärdens ägor om ett par år.

Vet inte vad som var rätt eller fel men för mig kändes det bäst så.

Gällande utställning så går det jättebra för fodervärden att ställa ut. Dock är det du som måste anmäla katten och bekräftelsen kommer hem till din brevlåda. Men vem som helst får ta med katten till utställningen och ansvara för den där - oavsett om det är kattens fodervärd eller om det är en kompis till dig.

dqhh
7/4/11, 7:24 PM
#2

Tack för ditt svar, precis så gick mina tankar med så besiktningstid är beställd men sen kom jag ju på att katten står fortfarande på mig och försäkringen står jag ju för och hon är besiktigad tidigare. Skulle det hända något hos fodervärden så skulle jag stå för det ändå (mot all förmodan). Försäkringsbolaget gör ingen skillnad i var katten bor (det har jag kollat upp).

Måste man skriva något intyg för att få ställa en annans katt?

/Sara

Talan
7/6/11, 3:54 PM
#3

Nej inget sånt intyg behövs. Och du behöver inte meddela det innan till klubben heller. Bara visa upp de vanliga papprena vid incheckning.

Det går även att lätt att få med sig sina katt med en utställningarkompis om man blir sjuk precis innan. Så där att man inte vill åka men gärna vill att katten ska komma iväg.

Upp till toppen
Annons: