Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 4287 ggr
-Tinis-
6/14/11, 11:21 PM

Erfarenheter avsuprelorinbehandling-chipkastrering

I denna tråd skulle jag vilja att ni som har testat chipkastrering/suprelorinbehandling delade med er av era erfarenheter. Hur har era katter - hanar och honor - svarat på behandlingen?

Jag chippade min hane första gången i slutet av december 2009 och det fungerade toppenbra. Han gick upp i vikt och blev som en lekfull kastrat. Chipet verkade i ca 11 månader.

När min hane blev fertil igen blev han som en fertil unghane. Efter att ha rådgjort med min veterinär chipade jag om honom i februari 2011. Det andra chipet har inte verkat lika effektivt som det första utan vissa hankattsbeteenden finns kvar. Han är fortfarande lite rastlös och klart intresserad av min fertila hona som i nuläget går på p-piller. Nu måste jag i och för sig tillägga att min hane varken markerat eller gastat särskilt högt innan första chipningen.

Annons:
-Tinis-
6/14/11, 11:26 PM
#1

Vad gäller testiklarnas storlek så har de inte krympt på min hane, varken första gången han chipades eller andra.

WesthKiowas
6/15/11, 12:02 AM
#2

Kan bara nämna lite snabbt att för att chipet ska behålla full effekt så ska man chipa om var 6:e månad enligt tillverkarna.

Jag har chipat flera av mina hanar och det har verkligen varit kanon alla gånger.

En pissade som en tok innan, men efter 2 veckor så slutade han helt. En annan hane som inte markerade speciellt mycket eller ofta slutade direkt efter bara 4-5 dagar.

Gemensamt för dessa hanar (4 stycken) är att det har haft effekt nästan exakt ett år. Som du säger blir de som unghanar igen och man får gå igenom "tonåren" en gång till på gott och ont Glad Min ena hane blev tex osäker och "hanig" på utställning igen, precis som när han var unghane. Innan chipet var han en väldigt säker hane som gillade utställning. Men det verkade som han glömde bort det när hans hormoner kom igång igen. Efter ett tag var han samme självsäkre hane igen.

Testiklarna har krymt på alla mina hanar och de har blivit totalt ointresserade av honorna. Men jag tror faktiskt att en del hanar kommer ihåg hur man gjorde och därför uppvisar ett sådant beteende som du beskrev, dock utan att vara fertila. Min "äkta" kastrat hane Mums var bara fertil i drygt 2 år och nu är han 7 år. Men när en del honor löper så kan han mycket väl tänka sig att ställa upp. Jag får alltid säga till honom att kliva av Flört Så jag tror faktiskt att det är ett betingat beteende och inte ett hormonellt.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

-Tinis-
6/15/11, 12:07 AM
#3

Tack Camilla för att du delar med dig, Min kastrathane som också närmar sig sju år visar samma tendenser som Mums. Flört Har du chipat om någon av dina hanar?

WesthKiowas
6/15/11, 12:36 AM
#4

Ja, en av hanarna har fått ett chip till. Samma efftekt denna gång och det verkar ha effekt lika länge som förra gången. Ca ett år.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

WesthKiowas
6/15/11, 12:43 AM
#5

Förresten tycker jag det är märkligt att din hanes testiklar inte har krymt. Anledningen till att de blr mindre är ju att påsen blir tom så att säga.

Känner man på en okastrerad hane så har de ju en ganska fast och "välfylld" påse. På en kemiskt kastrerad så är den ju tom på spermier och man får den där lite lösa påsen.

Är du helt hundra på att han fick det sista chipet? En veterinär som satte på min ena hane kollade inte ordentligt utan chipet åkte ut igen med sprutspetsen. Tyvärr upptäckte jag det inte förrän någon vecka senare när jag satt och skulle känna var chipet satt och insåg då att han inte hade något.

Det förklarade också varför han inte lugnade ner sig. Lite lätt sur blev jag!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
6/15/11, 2:02 AM
#6

Har ni upplevt några biverkningar eller negativa sidor m chip? har dom parat innan första gången och /eller efter chippet? och i så fall med vilket resultat ?

S*Winsnes Wilda

Annons:
LaSadie
6/15/11, 2:02 AM
#7

Är det någon som gjort det på sina honor?

Margona
6/15/11, 10:49 AM
#8

Jag funderar på att chippa mina två honor i framtiden och undrar samma som Anna. Finns det någon med erfanenhet hur det med honor?

-Tinis-
6/15/11, 4:35 PM
#9

#5 Jo då, jag är helt hundra på att det sista chipet sitter på plats. Både jag och veterinären dubbelkollade det och min hane har ju faktiskt lugnat ner sig även om effekten inte är lika tydlig som förra gången. Hans kulor krympte inte när han fick första chipet heller. Möjligen mjuknade de en aning i början. Jag bad en veterinär känna på kulorna efter ca sex månader och hon tyckte att de kändes helt normala och hade aldrig kunnat ana att han var chipad. Chipet verkade dock i nästan ett halvår till efter det.

LittleL
6/15/11, 6:22 PM
#10

Jag har chip-kastrerat 3 honor och 1 hane!

Hane 1½ år med kattungar sen tidigare, strilade och matvägrade - 3 dagar efter chip så slutade han strila och blev lekfull som en kattunge. Ätit bra men inte blivit ”kastratfet” och har inte visat någon önskan att para. Hans kulor har aldrig krympt. Som fertil gillade han kamning och bad men hatade bilåkning. Med chip blev det tvärtom… gillade att åka bil men avskydde att kammas och badas. Hade bara sitt chip i 7 månader sen uppvisade han sitt naturliga beteende igen. Har ej fått para någon hona än trots att han hemskt gärna vill.

Hona 3½ år var tunn efter kattungarna och ingen plan på parning fanns inom den närmaste framtiden – ökade snabbt till sin normala vikt och stannade sen på den. Märkte aldrig av någon förändring i övrigt. Förlorade tyvärr henne i trafiken efter att hon rymt från rastgården. Då hade chippet suttit i 4 månader och hon var i en strålande kondition.

Hona 3 år, väldigt mager efter lång tids sjukdom. För dålig för att klara av att sövas inför en normal kastrering. – Började äta mjukmat och annat för första gången i sitt liv och ökade till en någorlunda normal vikt. Skulle idag behöva väga lite mer men eftersom hon har fel på sin magmun är jag ändå väldigt nöjd! Detta var trots allt sista utvägen då veterinären ville låta henne somna in! Första halvåret ”löpte” hon var tredje vecka men ingen av hanarna var intresserad utav henne. Hon ska inte ha några kattungar och kommer snart att bli kastrat på riktigt.

Hona 7 månader – Hade ingen plan på att para henne det närmaste 1½ året och min unghane var väldigt envis med att träna på henne hela tiden. Så för att vara säker på att det inga ungar blev så satte vi ett chip. Nu är hon 2 år och löper som hon ska sen en tid tillbaka. Vet ej om hon kan bli dräktig då det sägs vara lurigt att sätta chip på en så ung hona men det lär väl visa sig.

-Tinis-
6/15/11, 11:52 PM
#11

#10 Tack Sylvia för att du delar med dig av dina erfarenheter.

agrippas
8/11/11, 10:14 AM
#12

Känner någon till en veterinär i Göteborgstrakten som chippar honkatter?

LittleL
9/8/11, 12:14 AM
#13

En liten uppföljning till inlägg #10

Nu har två av mina chipade katter parat sig, med varandra! Och det ska bli spännande att se om det bli några kattungar i början av novemberTungan ute

Det är hanen och den unga honan jag chipade när hon var 7 månader. Hon började löpa och hanen visade inget som helst intressa av henne. Hon löpte och löpte och löpte, och han var ointresserad:( Det jag inte tänkte på var att han hade erfarenhet sen tidigare och givetvis visste han när det var dags;) På dag fyra parade som om han aldrig varit chipad=) Många perfekta parningar blev det och nu väntar vi med spänning för att se om det blir några kattungar! Lite nervöst är det eftersom det är första gången för mig som två tidigare chipade katter parat sig med varandra. Även väldigt intressant för våra studier på Suprelorin då honan chipades som så ung och ej tidigare haft kull.

/Sylvia

Annons:
Sissi
9/8/11, 1:13 AM
#14

#13 Tack för att du delar med dig Sylvia.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

-Tinis-
4/16/12, 1:28 AM
#15

Putt!

FruFilur
4/16/12, 5:38 PM
#16

Mina erfarenheter är enbart goda, än så länge!

Jansson chippades första gången i december 2010, och det tog ca tre veckor innan han var som en kattunge på nytt, lekfull och busade med brorsan istället för att försöka sätta på honom… Att äta upp sig tog honom dock längre tid; det tog fyra-fem månader för honom att äta upp sig ett drygt kg.

Testiklarna krympte, inte så att de försvann, men mindre blev de i alla fall…

Under sensommaren 2011 började han visa ett litet nyvaket fertilt intresse, för att sedan månadsskiftet oktober/november vara fullt fertil igen och tappade då ett kg på ca fyra veckor… Han blev något mer "hanig" den här gången och underhöll oss lite mer med sång om både dagar och nätter…

Han var fertil under vintern, och i mitten av februari (v.7 och v.8)  fick han träffa ett par fina flickor och parade dem, båda med dräktighet som följd (så nu ska det kläckas bebisar vilken dag som helst i princip!)

Vi valde att vänta in besked om att honorna var verkligen var dräktiga, och under den tiden var han verkligen ODRÄGLIG, som ett plåster efter kastratbrorsan, gnällde konstant, sjöng serenader, rantade oupphörligen etc etc men den 21:e mars nu chippade vi om honom…

Till skillnad från första chippningen märkte vi den här gången av en hormontopp som hette duga mellan 1 och 2 veckor efter att han chippades, han var billig mer än en gång under den tiden, men nu, efter drygt tre veckor är han en lugn och harmonisk grabb som kan ligga och mysa med brorsan och busbrottas istället för att ha nosen konstant planterad i baken på honom…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

LittleL
4/20/12, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En liten uppföljning utav mina inlägg, #10 och #13

För drygt 7 veckor sedan föddes det en kull kattungar här hemma hos oss! Så med andra ord gick det vägen! Skrattande

Sylvia, S*Little L's

Ps. Skickar med en bild på pojkarna när dom var 4 ½ vecka!

Upp till toppen
Annons: