Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 3811 ggr
Labolina_73
2011-05-04 17:11

Amberuppfödare?

Hejsan,, vet någon här inne vem eller vilka som kan en del om färgen amber?

Jag är väldigt nyfiken på hur det kan komma sej att bara vår ras har färgen? och varifrån det kommer?

Det är en mycket fin färg som jag är rädd för ska försvinna iom osund avel,, vissa avlar ju amber med amber just bara för att det är amber.. Trist tycker jag men så är det ju,, ibland.

Så om ni vet vilka som är kunniga på amber så skriv gärna i tråden så kan jag höra av mej till dom och få svar på mina frågor.

//Linda

Annons:
blondifire
2011-05-05 10:29
#1

Gunilla Spånberg har hållt på länge med amber. jag går ju åt det hållet oxå men som du säger,risken med osund avel är överhängande när man fokuserar på en färg. för o inte hamna där tar jag det väldigt långsamt. i europa är amber väldigt eftertraktat vilket gör att man faktiskt oxå har ett stort ansvar när man exporterar. varför färgen bara finns hos skogis är en sanning med modifikation. perser har ju golden som är nästan samma och amber bottnar ju i grundfärgerna röd eller svart och m dillution, blå. men som sagt ta kontakt med Gunilla sen finns det flera..

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
2011-05-05 12:25
#2

men men men,,, hahaha vad roligt, att jag inte tänkte på det,, Jag ska ju låna hane av Gunilla,, men iom att min inte är bärare av amber,, (vad jag vet) ser jag honom som en ns hane.. *s* även fast han är nts.

Jag ska absolut prata med henne,, men vad dumt att jag inte kom att tänka på det.. :-)

//Linda

Katzuki
2011-05-05 15:31
#3

Ifall att det blir mer amberprat lämnar jag ett litet tassmärke så jag inte missar nåt ;) Det är en intressant färg ^^

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Vettarna
2011-05-05 20:43
#4

Vill också med intresse följa denna tråd.

//Ann-Christine

www.rotalvens.se

LittleL
2011-05-05 20:50
#5

Färgen amber är en mutation! Därför finns den bara hos Norsk Skogkatt! Alltså inte att blanda ihop med färgen golden som även finns på t ex Norsk Skogkatt och Perser!

/Sylvia

blondifire
2011-05-05 23:35
#6

är golden en godkänd färg på skogisar?? där ser man.. lär sig nåt nytt varje dag. fast man kallade o senare reggade golden till amber så det finns kopplingar…

S*Winsnes Wilda

Annons:
blondifire
2011-05-06 00:03
#7

att det skulle vara en mutation,därom tvista de lärde

amber

S*Winsnes Wilda

VargenCV
2011-05-06 12:13
#8

Finns golden på skogkatt? Har bara sett den på perser och sibir, tror jag.. Har du bild på en golden skogis?

LaSadie
2011-05-06 13:42
#9

#8 Finns några få. Mims mormors mor är golden fy 09 24 tror jag att hennes kod är. Moa's R.H. Fleur De Roi är katten

Labolina_73
2011-05-06 15:34
#10

Jo men är det inte så att många katter längre tillbaks i leden är reggade som golden men att det senare visat sej att dom var amber?

Jag vet inte,, nåt jag hört bara..

//Linda

LaSadie
2011-05-06 15:43
#11

Jo samt att många golden katter reggades till amber men var golden ;) Men den enda bilden jag har sett på Fleur de Roi så ser hon inte ut att vara amber utan mer möjligt att hon är golden. Men som sagt, har bara sett en ganska dålig bild på henne.

WesthKiowas
2011-05-07 00:40
#12

#7 Det är bevisat genom genforskning att det är en mutation.

Sen skriver du så här: amber bottnar ju i grundfärgerna röd eller svart och m dillution, blå.

Detta är fel, amber kan bara uppstå där grundfärgerna är svart eller blått. Inte rött alltså.

Jag håller inte riktigt med att det skulle vara fel att para amber med amber, även här måste typen, stamtavla, hälsa och temprament vara viktig som med all annan avel.  Jag tycker att amberaveln har gått ganska lugnt till här i Sverige, mycket värre i tex tyskland där det förut avlades som bara fan själv på färg och det struntades i typen. Man kombinerade en och samma stamtavla till absurdum.

Sen tycker jag att det är beklämmande att vissa som sysslar med amber här i Sverige inte är mer lärda i genetik (gäller iofs alla färger). Ofta är det nybörjare som ger sig på ambern och så blir tyvärr resultaten därefter. Detta är inte skrivet till någon speciell men den som vill får ta åt sig.

Nu låter jag väldigt negativ men jag böjar bli så himla trött på så kallade uppfödare som inte kan eller vet någonting.

Det är en sak att vara ny och grön och en annan att utge sig för att vara ett proffs bara man har fött upp en kull eller två. Jag anser mig själv fortfarande som nybörjare och jag lär mig fortfarande massor.

Mvh Camilla "som idag var aningen negativ" :)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
2011-05-07 01:39
#13

sorry det blev fel,det ska stå blå bara.

jag säger inte själv att det inte är en mutation utan att det tvistas om det fortfarande iaf enligt den text jag hänvisar till.. jag är själv nybörjare och hävdar inget annat (som vissa andra) tycker inte det hänger på antal kullar,hur länge man haft stamnamn eller rabblande av fakta.det hedrar dig att du själv kallar dig för nybörjare i mina ögon är du det inte.

nu kan jag ju bara tala för mig själv o visst har du rätt i vissa delar samtidigt får man inte glömma att det finns dom som faktiskt är bra på vissa delar o sämre på andra. skillnaden,tyckar jag, ligger i att ha ett genuint intresse för att lära sig, kunniga och ärliga mentorer samt att faktiskt har tillit till sig själv. finns många uppfödare där ute som "missbrukar" sin erfarenhet gentemot "nybörjare" i tex val av kattunge, dåliga råd m.m. detta gäller inte bara färgen amber såklart.

tyvärr är det fortfarande viss hysteri i tyskland just runt amberkatter.

S*Winsnes Wilda

Annons:
haapets
2011-05-08 22:30
#14

Ulabrands Sunnygirl er fargeendret og registrert fy. Her er det ikke tale om amber registrert som golden innen amber ble godkjent. Omregistreringen er av relativt ny dato:)

blondifire
2011-05-09 00:27
#15

#14, jasså, det var intressant.. Glad. finns inte så mycket skrivet om just amber,inte som jag hittar iaf så det är kul o se vart tråden här bär hän.

S*Winsnes Wilda

WesthKiowas
2011-05-09 23:39
#16

# 13 Vad är det för text du hänvisar till? Blev nyfiken eftersom det verkar vara väldigt okunnigt folk som tvistar. Eller är det en gammal text du har? Förstår annars inte hur man kan fortsätta tvista när det är genetiskt bevisat genom forskning. Då är man inte bara envis då är man ju dum också om man ignorerar forskningsresultat.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
2011-05-10 08:31
#17

länkade till den längre upp

S*Winsnes Wilda

WesthKiowas
2011-05-13 01:31
#18

Ah, nu såg jag den, det är Frittes text, misstänkte nästan att det var den du menade.

Den texten är gammal och nu har nya forskningsresultat bevisat att ambern är en helt egen färg. Så igentligen skulle den skrivas om eftersom den så out of date.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
2011-05-13 09:59
#19

Glad att amber är en egen färg vet jag,syftade mest på detta om mutationen men visst har du rätt, uppdatering behövs Skrattande. trist att det finns så lite skrivet om amber. eller så har jag svårt o hitta…

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: