Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 3379 ggr
Labolina_73
4/13/11, 1:44 PM

Lite genetiksfrågor. :-)

Hallåj,

Nu undrar jag lite gällande genetik.

Om man parar tex en svart med en blå så blir ju alla kattungar svarta, och eller blå om den svarta är dilutionsbärare.

detsamma med rött/ creme.

och parar man 2 dilutionskatter blir ju alla katter dilution.

om man parar en at med en nt blir ju alla antingen amber och eller lightamber om nt katten är dilutionsbärare. detsamma om man parar 2 ntkatter så blir det ju bara nt eller ev at.

nu till min fråga,,?

hur i hela frisen vet man om det är en gt eller ft katt? är det då om man parar en röd katt som är bärare av amber med en tex nt katt, katterna som blir amber då blir gt eller ft beroende på om det är light eller inte.

Om man parar en katt som man absolut inte tror är bärare av amber, (vilket man inte kan veta så noga som det verkar) med en katt som tidigare givit amber. Det kan ju vara så att en katt som inte har amber i sin stamtavla har en annan katt i den vars bror har givit amber och då kan det ju innebära att denna katt oxå är bärare av amber.

Nu är amber bara ett exempel iom att det är en relativt ny färg och väldigt svår att förstå sej på hur den sprider sej.

Amber är en vacker färg men attans så svårt. Därför oxå så spännande att läsa om.

Jag tycker genetik är väldigt spännande men har svårt att förstå när det står alleler eller andra knepigt ord, för mej är det jätteviktigt att förstå.

därför frågar jag er som kanske kan förklara på ett lättare vis.

Det med hona hane och vem som ger vilken gen har jag ju fattat,, mycket förstår jag men inte allt.. ;-) hehe vem gör det? men snälla ni som kan förklara på bra sätt,, ger ett försök..

//Linda

Annons:
LittleL
4/14/11, 12:28 PM
#1

Här inne på forumet finns det uppfödare som avlar på amber så någon av dom borde kunna förklara för dig hur det funkar? Iaf hoppas jag att dom gör det;) Men enligt mig så krånglar du till det lite, så försök tänk basic!

n, d, f = grundfärger

a, e, g = dilutionsfärger

Håll dig till grundfärgerna och räkna på utfallet.
Fundera sen på om katten bär dilution.
Och sen om den bär amberanlag.
Och krångla till det lite extra med silveranlag;)

/Sylvia

Labolina_73
4/14/11, 12:46 PM
#2

Tack Sylvia..

Krånglar jag till det? :-) Ja jag vet, jag brukar ha en förmåga att göra det så inte nån alls knapp förstår min grundfråga.. :-)

Tack, du ställde min fråga på ett bra vis..

Och jag hoppas att dom som avlar amber kan förklara, men på mina egna katter finns inget amber så långt ögat når. Sedan hörde jag att ev skulle Archita göra det genom Gomorrans Theodor, men jag fattar ingenting, han är ju inte det,,

Men det ska bli spännande, hoppas hoppas att någon duktig svarar.

Jaa du ang silver,, det tycker jag oxå är knasigt, man kan ju inte bära det, bara ge det vidare än man själv är det,, men se på min Englas stamtavla, hennes farmor CH Fine Memory's Catch Me If You Can, är silver men inte hennes föräldrar eller ej heller i nästa led.

//Linda

LittleL
4/14/11, 3:21 PM
#3

Jag skulle gissa på att någon av hennes föräldrar har så dåligt silver att det inte syns. Och alltså är reggade efter fenotyp istället för genotyp. Silveranlaget är dominant och kan inte "bäras på" till skillnad mot amberanlaget som är recessivt. Alltså kan en katt "bära" på amber. I generation efter generation utan att det syns. Anlaget måste träffa på samma anlag ifrån hos den andra katten för att det ska synas, alltså bli en amberkatt.

/Sylvia

haapets
4/14/11, 4:51 PM
#4

Jeg mener faktisk at man kan teste om de bærer amber.

Så om du virkelig undrer, så kan du få det testet.

Labolina_73
4/14/11, 5:01 PM
#5

#4 va? kan man? Det hade jag ingen aning om,,, var då?/ hur då?

nåja,, det lär ju visa sej så småning om iaf säkert, på det ena eller andra viset..

Jag tycker bara att det är kul att man kan få en liten diskution kring detta med genetik då jag finner det väldigt intressant.

Vore ju kulatt höra dom som vet,, ang lite katter som givit det vidare men inte själva är det,, från vilka linjer det kommer etc…

/L

blondifire
4/15/11, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

jag är ju inne på amber, ingen expert utan lär mig fortf massor men min S*Musslans Camomille bär på amber långt bak. parade henne med min amberhane S*Vildfagres Golden Strike och fick en av fem som var amber.

nu är det ju så krångligt att bara för dom har amber i stamtavlan behöver dom inte vara bärare, då kan man gentesta. eller para med en amber o se vad man får. för o få fram "bra" amber ska man helst para en amber med en bärare. S*Fitnesscats Marilyn Monroe (Ariel) har ju amber långt fram i stamtavlan, henne tänkte jag oxå para med min amber o hoppas på en fin amberhona.

Problemet med amber är nu att folk inte är så noga med inavelsgrader m.m i strävan efter amber, både i sverige o utomlands,tyvärr. alla vet ju att uppfödning tar tid men har inte tålamodet. därför vi som sitter med avelskatter som är/bär på amber har ett stort ansvar i att inte förstöra linjerna. jag har en "ambermentor" som har hållt på länge och är närmast expert på o läsa stamtavlor, henne rådfrågar jag ofta. man måste hjälpas åt.

alla mina katter finns i pawpeds om du vill studera stamtavlornaGlad

S*Winsnes Wilda

Annons:
Katzuki
4/15/11, 9:22 AM
#7

Amber är så otroligt intressant! Vi har en hona som antagligen är amberbärare och det skulle ju vara skoj att ha en amberkull nån gång. Innan det vill vi dock lära oss så mycket vi kan om amber :)

Tack för att du startade den här tråden TS! Ska bli kul att följa och se om det blir mer diskussion ^^

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

haapets
4/15/11, 2:27 PM
#8

#5 Jeg tror de fleste steder man kan teste for GSDIV så kan man også teste for amber m.m.

#6 Hvorfor får man det beste amber ved å bruke en amber og en bærer? Må innrømme at jeg ikke kan så mye om amber, men jeg forstår ikke hvorfor det skal være så. Ta en titt på (N)Tingoskattens. M-kullet har to amberbærere til foreldre. Den ene er svart/hvit og den andre blå. Fantastiske farger:) U-kullet har to amber foreldre. Også flott amber.

Jeg tenker som så at en amber katt har dobbelt opplag av amber genet. På samme vis som en dilusjons katt har dobbelt opplag av dilusjons gen. Forstår derfor ikke hvorfor det skal ha noen betydning om foreldrene selv er amber eller om de kun er bærere, annet enn at sjansen for å få amber øker om en av foreldrene er amber.

blondifire
4/15/11, 4:53 PM
#9

# 8. menade mest för genetikens skull. med tanke på inavelsgrad m.m t ex i tyskland är dom galna efter amber men parar ofta amber med amber o skiter i inavelsgraden. sen utssendemässigt har det ju ingen betydelse. ursäkta om jag var oklar.. visst har en ren amber dubbla anlag men en med amber i stamtavlan behöver inte nödvändigtvis vara amberbärare..

S*Winsnes Wilda

Wichita
9/11/11, 6:13 PM
#10

#3 Kollar man på PawPeds så är min katts mormor och mor silver men varken hennes mormormor eller mormorsfar är reggade med siver. Celine är definitivt silver. Så det är nog många där det står fel färg.

LaSadie
9/11/11, 6:29 PM
#11

#10 De kan vara felreggade med ;) hur ser stamtavlan ut?

Wichita
9/11/11, 7:23 PM
#13

Även Celine har fel färg, mitt misstag, det blev färgändring på henne och jag har inte skickat in till PawPeds, hon är ns 03 24

Annons:
LaSadie
9/11/11, 7:58 PM
#14

Jag sökte på den katten där jag antog det blev fel, nämligen Gomorran's Theodor samt kollade på hans avkommor med andra honor så har de mycket troligen inte uppdaterat honom på pawpeds. Om du kollar tex på denna sidan står Theodor som as 09.

Pawpeds får man uppdatera själv, inget som sker automatiskt. På pawpeds står det tillexempel att Dakotas pappa är silver, vilket han inte är och det står fortfarande att Mims pappa är rödtabby, vilket han inte är utan solid som Mim.

Wichita
9/11/11, 8:36 PM
#15

Jag har iaf försökt maila så de ändrar Celine till ns, så jag hoppas hon blir riktigt reggad nu då Glad

AgnetaB
9/11/11, 9:23 PM
#16

Anna vad menar du med att uppdatera själv. Min ena uppf har gjort en färgändring o det har jag mailat o meddelat pawpeds.Ska jag inte göra så?

LaSadie
9/11/11, 9:37 PM
#17

#16 Ja alltså, jag har alltid skickat in färgändringar och kattungar till den person som har hand om NFO pawpeds själv. Menar att den inte är kopplad till Sverak eller liknande så när man skickar in stamtavleändring så ändras det på pawpeds automatiskt.

AgnetaB
9/11/11, 10:22 PM
#18

ok då förstår jag.

Upp till toppen
Annons: