Annons:
Etikett07-beteendefrågor
Läst 1455 ggr
Nomis
4/3/11, 4:10 PM

Hona kissar halvt i lådan och bajsar på golvet.

Har för några veckor sedan fått hem en fröken på 1år, fertil, och trevlig på alla vis. MEN hon har lite fuffens för sej angående att gå på lådan.
Enligt hennes uppfödare (hon har levt hela sitt 1åriga liv i ett katteri) så är det ingenting hon har gjort tidigare, och jag vet att det brukar vara någon form av protest. Men jag vet inte riktigt vad det är hon protesterar emot!
Kanske ska nämna att jag även har en ungefär lika gammal (någon månad yngre, fertil hankatt) i hemmet.
Det började ganska direkt hon kom hem, så bajsade hon framför ytterdörren på första natten. Jag tyckte inte att det var så konstigt, iom flytt och ny katt- och människokompis, men hon har liksom inte velat sluta med det där. Jag hade köpt en ny kattlåda, för henne, så det fanns två lådor att gå på, och efter någon dag ställde jag hennes kattlåda vid dörren där hon bajsade bara för att få henne att sluta, och det gick lite bättre.
Har varit jättenoga med att göra rent i kattlådan, men trots det så händer det olyckor utanför och det börjar bli lite frustrerande. Har provat att skvätta lite ätticka på den plats där hon bajsar, men det tycks inte dofta tillräckligt avvisande, och nu har hon börjat med ännu en sak, hon kissar utanför lådan, inte så att hon kissar överallt, men hon sätter sej så långt ut på lådan att halva kisset kommer i, och halva rinner ner på golvet. Det händer minst en gång om dagen nu, kanske bara i 3-4 dagar har det hållit på, men jag vill verkligen inte att det skall bli någon vana.
Jag tänker att det kan vara att hon börjat löpa? Att det är något med det som gör att hon kissar så konstigt? Båda två skall kastreras snart, men jag har planer på att ta en kull på dem först.
Har som sagt tappat tålamodet lite nu och jag har slut på ideér. HJälp!

Annons:
Labolina_73
4/4/11, 11:12 AM
#1

Kastrera dom båda är ju mitt råd.. Hanen kommer väldigt snart att bli fertil och iom att honan kissar inne kommer han med stor sannorlikhet att börja göra detsamma..

Jag skulle absolut kastrera NUUU,, helst igår.. ;-)

Katte som är fertila har ju en tendens till att kissa utanför lådan /revirmarkera, så kastrera så tror jag,, och hoppas verkligen att det upphör.

Varför funderar du på att ta en kull på dom först? Jag menar.,, har du några planer för varför, och du måste ju då göra en massa tester innan oxå. Nu vet jag inte alls om det är huskatter eller raskatter du har, men iom att honan kissar så som hon gör tror jag med all säkerhet att det beror på att hon är fertil.

//Linda

Kronängens
4/6/11, 1:36 PM
#2

Protest eller markering av revir tänker jag på.

Hon kan ju protestera mot flytten, den andra katten, mot kattsanden om det är en annan sort än den hon är van vid, mot att du har för få toalådor eller vad som helst. Fler lådor kan du ju också testa, med olika sorters sand i.

Lådor med huv hindrar till större del att det kommer utanför när hon går på lådan.

När du inte står ut längre så är det väl kastrering som gäller.

Nomis
4/6/11, 8:55 PM
#3

har bytt  ut den ena lådan mot en djup större plastlåda och än så länge finns det ingenting utanför. jag håller tummarna det har gått tre dagar Obestämd

AgnetaB
4/7/11, 1:02 PM
#4

För att kanske få mera svar rekomenderar jag dig att fråga på katter.ifokus då det är mera aktivitet där.

Kronängens
4/11/11, 10:42 PM
#5

Då håller vi tummarna för att det fortsätter gå bra!

Upp till toppen
Annons: